Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 2, 49 - 77, 30.12.2018

Öz

 Bu araştırmada, Kur’an Kursu Öğreticiliği
Mesleki Etik İlkeleri ölçeğinin geliştirilmesi ve geçerlik ve güvenirlik
çalışmalarının yapılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Diyanet İşleri
Başkanlığına bağlı Kur’an kurslarında görevli Kur’an kursu öğreticilerinden
yarı yapılandırılmış mülakat yoluyla görüşler alınmıştır. Bu görüşlerden
hareketle ölçeğin deneme formuna ilişkin maddeler yazılmıştır. Bu maddelerden oluşan
taslak form pilot uygulamada 127 ve esas uygulamada 858 öğreticiye
uygulanmıştır. Ölçeğin geçerliğini ilişkin faktör analizi yapılmıştır. Bu
analiz sonucunda ölçeğin tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu bulunmuştur.
Ölçeğin benimseme bölümü toplam varyansın %36,46’sını, uyma bölümü ise toplam
varyansın %53,68’ini açıklamıştır. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı
ölçeğin benimseme bölümü için 0,96 ve uyma bölümü için 0,98 olarak bulunmuştur. 

Kaynakça

  • Akdoğan, Habib, “İktisat ve İşletme Alanlarında Verilen Eğitim İçerisinde Meslek Etiğinin Yeri ve Önemi”, Gazi Üniversitesi Ekonomik Yaklaşım Dergisi, C. 19, S. 67, Ankara 2008, s.79-90.
  • Arslan, Mahmut ve Berkman, Ümit, Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, Türk Sanayici ve İş Adamları Derneği-TÜSİAD, İstanbul 2009.
  • Aydın, İnayet, Eğitim ve Öğretimde Etik (2. Baskı), Pegem A Yayıncılık, Ankara 2006.
  • Aydın, İnayet, Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik (4. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2010.
  • Aydın, İnayet, Akademik Etik (1. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2016.
  • Balcı, Ali, Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem, Teknik ve İlkeler) (11. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2015.
  • Brown, JoAnne, The Definition of a Profession: The Authority of Metaphor in The History Of İntelligence Testing, 1890-1930, Princeton University Press, 1992.
  • Bursal, Murat, SPSS ile Temel Veri Analizleri, Anı Yayıncılık, Ankara 2017.
  • Büyüköztürk, Şener, “Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, S. 32, 2002, s. 472-482.
  • Büyüköztürk, Şener, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (9. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2008.
  • Büyüköztürk, Şener, Çakmak, Ebru K.,. Akgün, Özcan E., ve Diğerleri, Bilimsel Araştırma Yöntemleri (20. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2016.
  • Cevizci, Ahmet, Uygulamalı Etik, Say Yayınları, İstanbul 2013.
  • DeVellis, Robert F., Scale Development: Theory and Applications (2nd Ed.), Sage Publications, 2003.
  • Higgins, Chris, The Good Life of Teaching: An Ethics of Professional Practice, John Wiley&Sons, 2011.
  • Haynes, Felicity, Eğitimde Etik (2. Baskı), (Çev. Semra Kunt Akbaş), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2014.
  • Kline, Paul, An Easy Guide to Factor Analysis, Routledge, 1994.
  • Kuçuradi, İoanna, Uludağ Konuşmaları-Özgürlük, Ahlak ve Kültür Kavramları (4. Baskı), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2009.
  • Kuçuradi, İoanna, Etik (6. Baskı), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2015.
  • Kutlu, Hüseyin Ali, Meslek Etiği (1. Basım), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2011.
  • Kuzgun, Yıldız, Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı (3. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2009.
  • Manolova, Oxana, Mesleki Etik İlkelere İlişkin Türkiye ve Moldova’daki İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Görüşü, (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2011.
  • OECD, Kamu Hizmetinde Etik: Güncel Konular ve Uygulama,(Çev. TÜSİAD), İstanbul 2003.
  • Özdamar, Kazım, Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 2 (7. Baskı), Kaan Kitabevi, Eskişehir 2010.
  • Özdamar, Kazım, Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1 (Yenilenmiş 9. Baskı), Nisan Kitabevi, Eskişehir 2013.
  • Özen, Yener ve Gül, Abdulkadir, “Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren-Örneklem Sorunu/ Population-Sampling Issue on Social and Educationel Research Studies” Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 15, 2007, s. 394-422.
  • Özgen, Canan, “Mühendislik Etiği Eğitimi”, Multidisipliner Etik Kongresi Bildiri Kitabı (28-30 Mayıs 2012), Niğde 2012, s. 10-20. http://kongre.nigde.edu.tr/mdek/dosyalar/mdekbildirikitabi.pdf. Erişim tarihi: 01.04.2018.
  • Özlem, Doğan, Etik Ahlak Felsefesi, Notos Kitap, İstanbul 2014.
  • Pieper, Annemarie, Etiğe Giriş (2. Basım), (Çev. Veysel Atayman, Gönül Sezer), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2012.
  • Strahlendorf, Peter,“Professional Ethics”, ASSE Professional Development Conference and Exposition (7-10 June Las Vegas), American Society of Safety Engineers, 2004.
  • Şen, Mustafa Lütfi, Kamu Görevlileri Etik Rehberi, Ankara 2012.
  • Tavşancıl, Ezel, Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (4. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2010.
  • Trull, Joe E. and Carter, James E., Ministerial Ethics Moral Formation for Church Leaders, Second Edition, Baker Academic, Michian 2004.
  • Wyne, Mudasser F. “Modular Approach for Ethics”, US-China Education Review, C.7, S. 2, 2010, s. 95-100.
  • Yüksel, Cüneyt, Devlette Etikten Etik Devlete: Kamu Yönetiminde Etik Kavramsal Çerçeve ve Uluslararası Uygulamalar, TÜSİAD Yayınları, İstanbul 2005.
Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 2, 49 - 77, 30.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Akdoğan, Habib, “İktisat ve İşletme Alanlarında Verilen Eğitim İçerisinde Meslek Etiğinin Yeri ve Önemi”, Gazi Üniversitesi Ekonomik Yaklaşım Dergisi, C. 19, S. 67, Ankara 2008, s.79-90.
  • Arslan, Mahmut ve Berkman, Ümit, Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, Türk Sanayici ve İş Adamları Derneği-TÜSİAD, İstanbul 2009.
  • Aydın, İnayet, Eğitim ve Öğretimde Etik (2. Baskı), Pegem A Yayıncılık, Ankara 2006.
  • Aydın, İnayet, Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik (4. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2010.
  • Aydın, İnayet, Akademik Etik (1. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2016.
  • Balcı, Ali, Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem, Teknik ve İlkeler) (11. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2015.
  • Brown, JoAnne, The Definition of a Profession: The Authority of Metaphor in The History Of İntelligence Testing, 1890-1930, Princeton University Press, 1992.
  • Bursal, Murat, SPSS ile Temel Veri Analizleri, Anı Yayıncılık, Ankara 2017.
  • Büyüköztürk, Şener, “Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, S. 32, 2002, s. 472-482.
  • Büyüköztürk, Şener, Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (9. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2008.
  • Büyüköztürk, Şener, Çakmak, Ebru K.,. Akgün, Özcan E., ve Diğerleri, Bilimsel Araştırma Yöntemleri (20. Baskı), Pegem Akademi, Ankara 2016.
  • Cevizci, Ahmet, Uygulamalı Etik, Say Yayınları, İstanbul 2013.
  • DeVellis, Robert F., Scale Development: Theory and Applications (2nd Ed.), Sage Publications, 2003.
  • Higgins, Chris, The Good Life of Teaching: An Ethics of Professional Practice, John Wiley&Sons, 2011.
  • Haynes, Felicity, Eğitimde Etik (2. Baskı), (Çev. Semra Kunt Akbaş), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2014.
  • Kline, Paul, An Easy Guide to Factor Analysis, Routledge, 1994.
  • Kuçuradi, İoanna, Uludağ Konuşmaları-Özgürlük, Ahlak ve Kültür Kavramları (4. Baskı), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2009.
  • Kuçuradi, İoanna, Etik (6. Baskı), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2015.
  • Kutlu, Hüseyin Ali, Meslek Etiği (1. Basım), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2011.
  • Kuzgun, Yıldız, Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı (3. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2009.
  • Manolova, Oxana, Mesleki Etik İlkelere İlişkin Türkiye ve Moldova’daki İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Görüşü, (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2011.
  • OECD, Kamu Hizmetinde Etik: Güncel Konular ve Uygulama,(Çev. TÜSİAD), İstanbul 2003.
  • Özdamar, Kazım, Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 2 (7. Baskı), Kaan Kitabevi, Eskişehir 2010.
  • Özdamar, Kazım, Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1 (Yenilenmiş 9. Baskı), Nisan Kitabevi, Eskişehir 2013.
  • Özen, Yener ve Gül, Abdulkadir, “Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren-Örneklem Sorunu/ Population-Sampling Issue on Social and Educationel Research Studies” Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 15, 2007, s. 394-422.
  • Özgen, Canan, “Mühendislik Etiği Eğitimi”, Multidisipliner Etik Kongresi Bildiri Kitabı (28-30 Mayıs 2012), Niğde 2012, s. 10-20. http://kongre.nigde.edu.tr/mdek/dosyalar/mdekbildirikitabi.pdf. Erişim tarihi: 01.04.2018.
  • Özlem, Doğan, Etik Ahlak Felsefesi, Notos Kitap, İstanbul 2014.
  • Pieper, Annemarie, Etiğe Giriş (2. Basım), (Çev. Veysel Atayman, Gönül Sezer), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2012.
  • Strahlendorf, Peter,“Professional Ethics”, ASSE Professional Development Conference and Exposition (7-10 June Las Vegas), American Society of Safety Engineers, 2004.
  • Şen, Mustafa Lütfi, Kamu Görevlileri Etik Rehberi, Ankara 2012.
  • Tavşancıl, Ezel, Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi (4. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2010.
  • Trull, Joe E. and Carter, James E., Ministerial Ethics Moral Formation for Church Leaders, Second Edition, Baker Academic, Michian 2004.
  • Wyne, Mudasser F. “Modular Approach for Ethics”, US-China Education Review, C.7, S. 2, 2010, s. 95-100.
  • Yüksel, Cüneyt, Devlette Etikten Etik Devlete: Kamu Yönetiminde Etik Kavramsal Çerçeve ve Uluslararası Uygulamalar, TÜSİAD Yayınları, İstanbul 2005.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemal Tosun Bu kişi benim

Şefika Mutlu

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tosun, C., & Mutlu, Ş. (2018). Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(2), 49-77.
AMA Tosun C, Mutlu Ş. Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2018;9(2):49-77.
Chicago Tosun, Cemal, ve Şefika Mutlu. “Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9, sy. 2 (Aralık 2018): 49-77.
EndNote Tosun C, Mutlu Ş (01 Aralık 2018) Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 2 49–77.
IEEE C. Tosun ve Ş. Mutlu, “Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 2, ss. 49–77, 2018.
ISNAD Tosun, Cemal - Mutlu, Şefika. “Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/2 (Aralık 2018), 49-77.
JAMA Tosun C, Mutlu Ş. Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018;9:49–77.
MLA Tosun, Cemal ve Şefika Mutlu. “Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 2, 2018, ss. 49-77.
Vancouver Tosun C, Mutlu Ş. Kur’an Kursu Öğreticiliği Mesleki Etik İlkeler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018;9(2):49-77.