This article attempts to observe the issue of so called Quality Agricultural Products (QAP) from several stakeholders’ point of view, particularly as concerns a purchaser of such type of goods. It is certain that importance of producers and specialists involved in regional products marketing cannot be omitted. Considerations presented in the article, though connected with the Common Market, have a wider meaning and can be used in a discussion about other markets in the world as a counterbalance for progressive globalization and mass production with rather anonymous goods. In the paper the author tried to stress that such initiatives as QAP are essential as they directly contribute to backing entrepreneurship and ensure publicity which particularly for small companies is often the only chance for wider promotion. Moreover, they meet contemporary expectations and requirements in market environment regarding ecological aspects, activation and stimulation of poorer regions, and encouraging fair-play yet intense competition. And as the practical experiences prove, these activities result in increasing entrepreneurial spirit.
Quality Agricultural Products (QAP) European Union PDO PGI TSG Organic Farming Stakeholders
Bu çalışma, “Kaliteli Tarımsal Ürünler” olarak adlandırılan ürünlerin başta
tüketicileri olmak üzere, paydaşlarının bakış açılarını ortaya koymayı
hedeflemektedir. Bölgesel pazarlama kapsamında tüketicilerin olduğu kadar
üretici ve uzmanların da önemi göz ardı edilemez. Bu makalede sözü geçen
ürünler, aslında Ortak Piyasalar ile ilişkili olsalar da, daha geniş bir anlamda ele
alınmaktadır. Bunlar, dünya piyasaları kapsamında küreselleşme ve seri üretimin
yol açtığı sorunların üstesinden gelmeyi hedefleyerek pazarlanan isimsiz/markasız
ürünlerdir. Çalışmanın yazarı, “Kaliteli Tarımsal Ürünler” gibi üretim dallarının
girişimciliğe destek olduğunu ve bu ürünlerin özellikle küçük işletmeler için bir
tanıtım aracı görevi yaptığı konusu üzerinde durmaktadır. Bu ürünler ayrıca
ekolojik dengenin korunması, yoksul bölgelerin harekete geçirilerek teşvik
edilmesi ve eşit şartlarda, ancak yoğun bir rekabete yön vermesi özellikleri ile
günümüz beklentileri ile uyum göstermektedir. Ayrıca deneyimler, bu etkinliklerin
girişimcilik ruhunu desteklediğini göstermektedir.
Kaliteli Tarımsal Ürünler (QAP) Avrupa Birliği PDO PGI TSG Organik Tarım Paydaşlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 8 Sayı: 1 |