Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA

Yıl 2020, Cilt: 21 Sayı: 1, 47 - 66, 15.06.2020
https://doi.org/10.24889/ifede.537872

Öz

Tüketici etnosentrizmi nedeniyle tüketiciler,
kendilerinin ve ait oldukları grubun üstün olduğu inanışlarından dolayı yabancı
ürünleri küçümsemekte ve bu ürünleri satın almamaktadırlar. Bu doğrultuda
araştırmanın amacı, online alışveriş yapan tüketiciler ile yapmayan
tüketicilerin etnosentrik eğilimleri arasındaki farkı tespit etmektir. Bu amaç
doğrultusunda 247’si kadın, 228’i erkek olmak üzere toplam 475 kişiye anket
uygulanmıştır. Katılımcıların CETSCALE’den elde ettikleri puanlar; online
alışveriş yapma durumu, cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve gelir durumu
değişkenlerine göre karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırmada elde edilen
sonuçlarda, online alışveriş yapmadığını belirten katılımcıların tüketici
etnosentrizmi puan ortalamalarının online alışveriş yapan tüketicilere göre
anlamlı olarak daha yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. H. ve Tokol, T. (2007). Cultural Openness and Consumer Ethnocentrism: An Empirical Analysis of Turkish Consumers. Marketing İntelligence And Planning, 25 (4), 308-326.
  • Armağan, E. A. ve Gürsoy, Ö. (2011). Satın Alma Kararlarında Tüketici Etnosentrizmi ve Menşe Ülke Etkisinin CETSCALE Ölçeği İle Değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 (2), 67-77.
  • Asil, H. ve Kaya, İ. (2013). Türk Tüketicilerin Etnosentrik Eğilimlerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 42 (1), 113-132.
  • Balabanis, G., Diamantopoulos, A., Mueller, .R. D. and Melewar, T. C. 2001. The Impact of Nationalism, Patriotism and Internationalism On Consumer Ethnocentric, Tendencies. Journal of International Business Studies, 32 (1), 157-175.
  • Balabanis, G., And Diamandopulos, A. (2004). Domestic Country Bias, Country of Origin Effects And Consumer Ethnocentrism: A Multidimensional Unfolding Approach. Journal of The Academy of Marketing Science, 32 (1), 80-95.
  • Bensghir, T. K. (1996), Bilgi Teknolojileri ve Örgütsel Değişim, Ankara: TODAİE.
  • Bentler, P. M. (1990). Comparative Fit İndexes İn Structural Models. Psychological Bulletin, 107(2), 238.
  • Bentler, P. M., And Bonett, D. G. (1980). Significance Tests And Goodness of Fit İn The Analysis of Covariance Structures. Psychological Bulletin, 88 (3), 588.
  • Browne, M. W. and Cudeck, R. (1993). Alternative Ways of Assessing Model Fit. Sage Focus Editions, 154, 136-136.
  • Carmines, E. G. and Mcıver, J. P. (1981). Analyzing Models With Unobserved Variables: Analysis of Covariance Structures. Social Measurement: Current Issues. Newbury Park, CA: Sage.
  • Chao, P. and Aktan, M. (2015). Effects of Product Image, Country Personality, Self-Congruity, And Ethnocentrism On Attitude Toward. M. Ahearne and D. E. Hughes (Ed.), AMA Marketing Summer Educators’ Conference (pp. 612–613). Chicago.
  • Cohen, J (1992). A Power Primer. Psychological Bulletin. 112 (1), 155–159.
  • Cop, R. ve Oyan, D. (2010). Küçük Yerleşim Yerlerindeki Tüketicilerin, İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 3 (1), 98-115
  • Coşkun, N. (2004). Elektronik Ticaretin Gelişiminde Temel Dinamikler ve Gelişimi Önündeki Engeller. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 243-258.
  • Eroğlu, A. H. ve Sarı, S. (2011). Tüketici Etnosentrizmi ve Marka Bağlılığı Arasındaki İlişki. Akdeniz Üniversitesi Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 3 (2), 39-55.
  • Ferrin, P. F. and Vilela, B. B. (2013). Regional Ethnocentrism: Antecedents, Consequences, And Moderating Effects. Food Quality And Preference, 30 (2), 299-308.
  • Fong,S.W.L., Kian, T. P., Fern, Y. S. and Quan, S. L. (2018), The Impact of Online Consumer Review To Online Hotel Booking Intention İn Malaysia. International Journal of Supply Chain Management, 7 (2), 140-145.
  • George, D. and Mallery, P. (2010). SPSS For Windows Step By Step: A Simple Guide And Reference 17.0 Update. Boston: Pearson
  • Good, L.K., and Huddleston, P. (1995). Ethnocentrism of Polish And Russian Consumers: Are Feelings and Intentions Related?. International Marketing Review, 12 (5), 35-48.
  • Gümüş, N. (2018). Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının ve Online Alışverişe Yönelik Algılarının Belirlenmesi: Azerbaycan Örneği, Turkish Studies, 13 (7), 141-161
  • Han, C. Min and Gou, C. (2018). How Consumer Ethnocentrism (CET), Ethnocentric Marketing, and Consumer Individualism Affect Ethnocentric Behavior in China. Journal of Global Marketing, 31 (5), 324-338.
  • Han, C. Min and Won, S. B. (2018). Cross‐Country Differences in Consumer Cosmopolitanism and Ethnocentrism: A Multilevel Analysis With 21 Countries. Journal of Consumer Behaviour, 17 (1), 1-13.
  • Huang, Y.A, Phuao, L., Lin, C., Chung, H. J. and Lin, K. (2008). Allocentrism and Consumer Ethnocentrism: The Effects of Social Identity On Purchase Intention. Social Behavior And Personality, 36 (8), 1097-1110.
  • İslamoğlu, A. H. ve Altunışık, R. (2008). Tüketici Davranışları. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • İşler, D. B., Yarangümelioğlu, D. ve Öztürk, E. (2014). Online Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Durum Değerlendirmesi: Isparta İlinde Bir Uygulama. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6 (3), 77-94.
  • Javalgi, R. G., Khare, V. P., Gross, A.C., and Scherer, R.F. 2005. An Application of The Consumer Ethnocentrism Model To French Consumers. International Business Review, 14, 325-344.
  • Joreskog, K. G. and Sorbom, D. (1984). LISREL VI: Analysis of Linear Structural Relationships By The Method of Maximum Likelihood: User's Guide. Mooresville, IN: Scientific Software.
  • Kırcıova, İ. (2012). İnternette Pazarlama, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Klein, J. G., Ettenson, R. and Krishnan, B. (2006). Extending The Construct of Consumer Ethnocentrism: When Foreign Products Are Preferred. International Marketing, 23 (3), 304-321.
  • Klein, J.G. and Ettenson, R. (1999). Consumer Animosity And Consumer Ethnocentrism: An Analysis of Unique Antecedents. Journal of International Consumer Marketing, 11 (4), 5-24.
  • Kline, R. B. (2011). Convergence of Structural Equation Modeling and Multilevel Modeling. M. Williams, And W. P. Vogt (Ed.), Handbook of Methodological İnnovation (pp. 562–589) Thousand Oaks, CA: Sage
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2001). Principles of Marketing. New Jersey: Prentice Hall
  • Küçükemiroğlu, O. (1999). Market Segmentation By Using Consumer Lifestyle Dimensions And Ethnocentrism. European Journal of Marketing, 33 (5/6), 470-487.
  • Kwak, H., Jaju, A. and Larsen, T. 2006. Consumer Ethnocentrism Offline And Online: The Mediating Role of Marketing Efforts And Personality Traits İn The United States, South Korea, and Italy. Journal of Academy of Marketing Science, 34(3), 367- 385.
  • Lantz, G. and Loeb, S. (1996). Country of Origin And Ethnocentrism: An Analysis of Canadian And American Preferences Using Social Identity Theor. Advances İn Consumer Research, 23, 374-378.
  • Levy, M., Weıtz, B.A. and Grewal, D. (2001). Retailing Management, New York: Mcgraw-Hill
  • Marsh, H. W. and Hocevar, D. (1985). Application of Confirmatory Factor Analysis To The Study of Self-Concept: First-And Higher Order Factor Models And Their İnvariance Across Groups. Psychological Bulletin, 97 (3), 562.
  • Mcdonald, R. P. and Marsh, H. W. (1990). Choosing A Multivariate Model: Noncentrality And Goodness of Fit. Psychological Bbulletin, 107 (2), 247.
  • Moon, B.J. and Jain, S.C. (2002). Consumer Processing of Foreign Advertisements: Roles of Coo Perceptions, Consumer Ethnocentrism And Country Attitude. International Business Review, 11 (2 ), 117-138.
  • Neese, W. T., Foxx, Foxx, W. and Eppler, D. B. (2019). The Effectiveness of Comparative Advertising İn The US Automobile Market İnfluenced By Consumer Ethnocentrism, İndustry-Specific Personal Characteristics, And Foreign Versus Domestic Brand Ownership. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 29 (1), 114-128.
  • Nguyen, T. D., Nguyen, T. T. M. and Barret, N. J. (2008). Consumer Ethnocentrism, Cultural Sensitivity, And Intention To Purchase Local Products-Evidence From Vietnam. Journal of Consumer Behaviour, 7 (1), 88-100.
  • Özden, A. T. (2017). Etnosentrik Eğilimin Tüketicilerin Satın Alma Davranışına Etkisi: Doğu Anadolu ve Karadeniz Bölgeleri Üzerine Karşılaştırmalı Analiz. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Özgüven, N. (2011). Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (21), 47-54.
  • Palumbo F. and Herbig, P.(1998). International Marketing Tool: The İnternet. Intustrial Managements Data Systems, 98 (6), 253-261.
  • Porter, C.E. and Donthu, N. (2006). Using The Tech¬nology Acceptance Model To Explain How Attitudes Deter¬mine Internet Usage: The Role of Perceived Access Barriers And Demographics. Journal of Business Research, 59 (9), 999–1007.
  • Rines, S. (1996). Forcing Change. Marketing Week, 8, 67-70.
  • Sertoğlu, A. E. ve Çatlı, Ö. (2017). Genç Tüketicilerin Yabancı ve Türk Ürünlerine İlişkin Tutum ve Tüketici Etnosentrizm Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Gazi Akademi Genç Sosyal Bilimciler Sempozyumu 2017 Özel Sayısı: 1-23
  • Shankarmahesh, M. N. (2006). Consumer Ethnocentrism: An İntegrative Review of İts Antecedents And Consequences, International Marketing Review, 23 (2), 146-172.
  • Sharma, S., Shimp, T. A. and Shin, J. (1995). Consumer Ethnocentrism, A Test of Antecedents And Moderators. Journal of The Academy of Marketing Science, 23 (1), 26-37.
  • Shimp, T.A. and Sharma, S. 1987. Consumer Ethnocentrism: Construction And Validation of The Cetscale. Journal of Marketing Research, 24 (8), 280-289.
  • Singh, V., Chaudhuri, R. and Verma, S. (2017). E-Personality of The Young Indian Online Shopper: A Scale Validation. Global Business Review, 18(3), 157-171.
  • Solomon, M. R. (2006). Consumer Behavior. New Jersey: Prentice Hall.
  • Sumner, W. G. (1906). Folkways: A Study of The Sociological Importance of Usages, Manners, Customs, Mores And Morals. Boston: Ginn And Company.
  • Sundstrom, M., Lidholm, S. and Radon, A. (2018). Clicking The Boredom Away – Exploring İmpulse Fashion Buying Behavior Online, Journal of Retailing And Consumer Services, 47, 150-156.
  • Tanaka, J. S. and Huba, G. J. (1985). A Fit İndex For Covariance Structure Models Under Arbitrary GLS Estimation. British Journal of Mathematical And Statistical Psychology, 38 (2), 197-201.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thompson, S. and Teo, H.(2002). Attitudes Toward Online Shopping And The _Nternet Behaviour” Information Techonology, 21 (4), 259-271.
  • To, P. L., Liao, C., and Lin, T. H. (2007). Shopping Motivations On Internet: A Study Based On Utilitarian And Hedonic Value. Technovation, 27(12), 774-787.
  • Turan, A. H. (2011). İnternet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Planlı Davranış Teorisi (TPB) İle Ampirik Bir Test. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (1), 128-143
  • Uyar. K ve Dursun, Y. (2015). Farklı Ürün Kategorilerinde Yabancı Markalama ve Tüketici Etnosentrizmi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 363-382.
  • Vazquez, D and Xingang X. (2009). Investigating Linkages Between Online Purchase Behaviour Variables. International Journal of Reatil and Distribution Management, 7 (5), 408-419
  • Vida, I. and Fairhurst, A. (1999). Factors Underlying The Phenomenon of Consumer Ethnocentricity: Evidence From Four Central European Countries. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 9 (4), 321-337.
  • Vida, I. and Reardon, J. (2008). Domestic Consumption: Rational, Affective Or Normative Choice? Journal of Consumer Marketing, 25(1), 34-44.
  • Wan, Y., Ma, B. and Pan, Y. (2017). Opinion Evolution of Online Consumer Reviews İn The E-Commerce Environment. Electronic Commerce Research, 18 (2), 291-311.
  • Wang, C. and Chen, Z. (2004). Consumer Ethnocentrism And Willingness To Buy Domestic Products In A Developing Country Setting: Testing Moderating Effects. Journal of Consumer Marketing, 21(6), 391-400.
  • Watson, J. J. and Wright, K. (2000). Consumer Ethnocentrism And Ettitudes Toward Domestic And Foreign Products. European Journal of Marketing, 34 (9/10), 1149-1166.
  • Witkowski, T. H. (1998). Consumer Ethnocentrism İn Two Emerging Markets: Determinants and Predictive Validity. Advances İn Consumer Research, 25, 258-263.
  • Yarangümelioğlu, D. ve İşler, D. B. (2014). Marka Bağlılığı ve Etnosentrizm Çerçevesinde Tüketici Satın Alma Davranışları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39, 91-110.
  • Yu, J. (2006). Marketing To Chinese Consumers On The İnternet. Marketing Intelligence and Planning, 24 (4), 380-392.
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aybike Tuba Özden 0000-0002-3133-3620

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özden, A. T. (2020). ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 21(1), 47-66. https://doi.org/10.24889/ifede.537872
AMA Özden AT. ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. Haziran 2020;21(1):47-66. doi:10.24889/ifede.537872
Chicago Özden, Aybike Tuba. “ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 21, sy. 1 (Haziran 2020): 47-66. https://doi.org/10.24889/ifede.537872.
EndNote Özden AT (01 Haziran 2020) ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 21 1 47–66.
IEEE A. T. Özden, “ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 21, sy. 1, ss. 47–66, 2020, doi: 10.24889/ifede.537872.
ISNAD Özden, Aybike Tuba. “ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 21/1 (Haziran 2020), 47-66. https://doi.org/10.24889/ifede.537872.
JAMA Özden AT. ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2020;21:47–66.
MLA Özden, Aybike Tuba. “ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, c. 21, sy. 1, 2020, ss. 47-66, doi:10.24889/ifede.537872.
Vancouver Özden AT. ONLINE ALIŞVERIŞ YAPAN TÜKETICILERIN ETNOSENTRIK EĞILIMLERI ÜZERINE BIR ÇALIŞMA. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 2020;21(1):47-66.
Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, SOBIAD, Araştırmax tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası