Bu araştırma farklı branşlarda görev yapan öğretmenlerde sporun yaşam becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin demografik özelliklerine göre sporun yaşam becerilerine etkisi arasında anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Ağrı il merkezinde görev yapan ve bir spor dalıyla uğraşan branş (Sınıf, Türkçe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Matematik) öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada herhangi bir örnekleme yöntemine gidilmemiş olup araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 349 öğretmenle çalışma tamamlanmıştır. Veri toplama aracı olarak sosyodemografik bilgi formu ve Sporun Yaşam Becerilerine Etkisi Ölçeği (SYBEÖ) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde dağılımı, standart sapma, ortalama, min-max değerleri, ikili gruplarda bağımsız gruplar t testi, üç ve üzeri gruplarda ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada istatistiksel anlamlılık p <0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin %57,6’sı erkek, %42,4’u kadın, , %53,6’sı 28 yaş ve üzerinde, %41,5’i sınıf öğretmeni olup %36,1’i 1-3 yıl arasında görev yapmaktadır. Öğretmenlerin %86,8’inin düzenli spor yaptığı, %25,5’i futbol, %21,5’i voleybol ve %36,4’ü diğer spor dallarını oynadığı saptanmıştır. SYBEÖ toplam puan ortalaması 123,18±19,120 olarak bulunmuştur. Araştırmada cinsiyet, yaş, görev yapılan okul türüne göre SYBEÖ’nün tüm alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur (p>0.05). Öğretmenlerin düzenli spor yapma durumuna göre SYBEÖ alt boyutu olan “iletişim”, “liderlik”, “takım çalışması”, ve “duygusal beceriler” alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu (p<0.05); branşa göre ölçeğin “zaman yönetimi” alt boyutunda (p<0.05); kıdem yılına göre “liderlik becerileri” alt boyutunda (p<0.05) ve yapılan spor dalına göre “iletişim” alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu (p<0.05) saptanmıştır. Öğretmenlerin SYBEÖ’den yüksek puan aldığı, düzenli spor yapan öğretmenlerin “iletişim”, “liderlik”, “takım çalışması” ve “duygusal becerilerinin” yüksek olduğu; sınıf ve matematik öğretmenlerinin daha yüksek “zaman yönetimi” becerileri sergilediği; kıdem yılı 7 yıl ve üzerinde olan öğretmenlerin “liderlik becerilerinin” yüksek olduğu; futbol, basketbol ve voleybol sporuyla uğraşan öğretmenlerin ise diğer sporlarla uğraşan öğretmenlere göre “iletişim becerilerinin” daha yüksek olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |