Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Hindistan’da İngiliz Kültürel Emperyalizmi ve Kriket Pazarına Etkileri

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 22 - 29, 30.07.2025
https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1652211

Öz

Bu çalışmanın amacı, İngiliz kültürel emperyalizminin Hindistan’daki sosyal ve kültürel yapılar üzerindeki etkisini, kriketin gelişimi üzerinden incelemektir. İngilizler, Hindistan’ı sömürgeleştirirken yalnızca siyasi ve ekonomik bir egemenlik kurmakla kalmamış, aynı zamanda batı kültürünün pek çok yönünü, özellikle de sporu, Hindistan’a taşımıştır. Kriket, İngiliz emperyalizminin simgelerinden biri haline gelmiş ve Batılı değerlerin, disiplin, takım çalışması ve sosyal hiyerarşi gibi unsurların Hindistan’a aktarılmasında önemli bir araç olmuştur. Başlangıçta elit sınıflar tarafından, özellikle modernleşme ve prestij elde etme amacıyla benimsenen kriket, zamanla farklı sosyal sınıflar arasında da yayılmaya başlamıştır. Bu bağlamda, kriket, sadece bir spor olmanın ötesine geçmiş ve Hindistan toplumunun kültürel ve sosyal yapılarıyla etkileşim halinde, sınıfsal farkların, kimlik arayışlarının ve toplumsal dönüşümün bir aracı haline gelmiştir. Kriketin Hindistan’da yayılmasında, İngilizlerin toplumsal yapıyı dönüştüren kültürel politikalarının önemli bir rolü olmuştur. Bu süreç, elit sınıfların Batı kültürünü benimsemesiyle sınırlı kalmamış, aynı zamanda yerel halkın da katılımını sağlamıştır. Kriketin Hindistan’daki gelişimi, sadece bir kültürel etkilenme değil, aynı zamanda toplumsal bir yeniden inşa süreci olarak da görülmelidir. Kriketin popülerleşmesi, Hindistanlıların kendi kimliklerini batı kültürüne karşı savunmalarına olanak tanımıştır. Bu çalışma, kriketin Hindistan'daki ulusal kimlik oluşturma sürecinde oynadığı kritik rolü, emperyalizme karşı bir tepki olarak nasıl şekillendiğini ve Hindistan’ın kültürel bağımsızlığını simgeleyen bir unsura dönüştüğünü detaylı bir şekilde incelemektedir.

Kaynakça

  • Appadurai, A. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. University of Minnesota Press.
  • Appadurai, A. (2015). Playing with Modernity: The Decolonization of Indian Cricket. Altre Modernità, 14, 1-24.
  • Arslanoğlu, İ. (2013). Kültür ve medeniyet kavramları. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 15: 243-255.
  • Bandyopadhyay, K. (2013). Sport, Culture and Nation: Perspectives from Indian Football and South Asian Cricket. SAGE Publications.
  • Bhabha, H. K. (1994). The postcolonial and the postmodern: The question of agency. The location of culture, 171-197.
  • Chatterjee, P. (1997). A Princely Impostor? The Kumar of Bhawal and the Secret History of Indian Nationalism. Princeton University Press.
  • Dever, A., ve Bulut, E. (2016). Football As A Tool Of Cultural Imperialism. Uluslararası Anadolu Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 56-67.
  • Ghai, K., ve Zipp, S. (2020). Governance in Indian cricket: Examining the Board of Control for Cricket in India through the good governance framework. Sport in Society, 24(5), 830–845. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1819598
  • Graham, S., Neirotti, L. D., ve Goldblatt, J. J. (2001). Guide to sports Marketing. New York.
  • Gramsci A. Selections from the prison notebooks. Durham, NC: Duke University Press, 2007
  • Guha, R. (2002). A Corner of a Foreign Field: The Indian History of a British Sport. Picador.
  • Gupta, A. (2004). The politics of cricket in colonial India. International Journal of the History of Sport, 21(3/4), 582–602. https://doi.org/10.1080/0952336042000244187
  • Gupta, A. (2009). India and the IPL: Cricket's globalized empire. The Round Table, 98(401), 201-211.
  • Halder, A. (2021). Capitalism and the ethics of sport governance: A history of the Board of Control for Cricket in India. Sport in Society, 24(8), 1291–1304. https://doi.org/10.1080/17430437.2021.1933453
  • Holton, R. J. (2013). Economy and society. Routledge.
  • İri, M. (2013). Bollywood Sineması: Hindistan'ın Hareketli Resim Sanayii Üzerine Notlar. Iletisim, (18).
  • Johnson, R. (2002). British imperialism. Macmillan International Higher Education.
  • Majumdar, B., ve Mangan, J. A. (2004). Cricketing Cultures in Conflict: Cricketing World Cup 2003. Routledge.
  • Majumdar, B., ve Mangan, J. A. (2013). Sport in South Asian society: past and present. Routledge.
  • Majumdar, B. (2006a). Cricket in Colonial India 1780–1947. Routledge.
  • Majumdar, B. (2006b). Lost histories of Indian cricket: Battles off the pitch. Routledge.
  • Majumdar, B. (2014). Twenty-Two Yards to Freedom: A Social History of Indian Cricket. Penguin Books India.
  • Mangan, J. A. (2013). The games ethic and imperialism: Aspects of the diffusion of an ideal. Routledge.
  • Miller, T., Lawrence, G., McKay, J., & Rowe, D. (2001). Globalization and sport: Playing the world. Sage.
  • Nandy, Ashis (2000) The Tao of Cricket: On Games of Destiny and Destiny of Games, New Delhi: Oxford University Press.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, MediaCat Kitapları. Kapital Medya Hizmetleri AŞ, İstanbul.
  • Said, E. W. (1978). Orientalism. Pantheon Books.
  • Sarmela, M. (1977). What is cultural imperialism. Cultural imperialism and cultural identity, 13-36.
  • Saxena, R., Agarwal, R., Varma, R., Sethi, S., Upadhyay, P., & Chaudhary, P. (2018). Optimization of the top order of the Indian test cricket team. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 7(11), 152-159.
  • Seval, H. F., & Kodaman, T. (2015). The impact of sport on international politics. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 2(2), 52-64.
  • Shank, M. D., & Lyberger, M. R. (2014). Sports marketing: A strategic perspective. Routledge.
  • Şahin, M. Y., Yenel, F., & Çolakoğlu, T. (2010). Sport and nationalism interaction: sports’ place and importance creating national identity. Journal of Human Sciences, 7(1), 1244-1263.
  • Sondhi, A. (2010). The Legal Status of BCCI: Unwarranted Ad-Hocism, Constitutional Hurdles and the Pressing Need for a Cricket-Legislation. National Law School of India Review, 22(2), 141–158. https://repository.nls.ac.in/nlsir/vol22/iss2/5
  • Talimciler, A. (2006). Ideolojik Bir Meşrulaştirma Araci Olarak Spor ve Spor Bilimleri. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 1(2), 35-40.
  • Taşmektepligil, M. Y., & İmamoğlu, O. (1996). Türkiye'de Kültürel Yapının Spora Etkisi Üzerine Düşünceler. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 41-51.
  • Tumbe, C., & Ralli, I. (2018). The four eras of “marketing” in twentieth century India. Journal of Historical Research in Marketing, 10(3), 294-311.
  • Tükenmez, M. (2009). Toplumbilim ve spor. Kaynak Yayınları.
  • Tüysüzoğlu, G. (2011). İkinci Dünya Savaşı Sonrası İngiliz Dış Politikası: İmparatorluk Yaşıyor Mu?. Akademik Bakış Dergisi, 26, 1-23.
  • Yücel, V., & Güme, S. (2018). Kültürel Üstünlük Arayışı, Spor Ve Sinema: Mıllıon Dollar Arm. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(5), 201-213.

British Cultural Imperialism in India and Its Effects on Cricket Market

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 22 - 29, 30.07.2025
https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1652211

Öz

The aim of this study is to examine the impact of British cultural imperialism on the social and cultural structures in India through the development of cricket. While colonizing India, the British not only established political and economic dominance but also introduced various aspects of Western culture, particularly sports. Cricket became one of the symbols of British imperialism and played a key role in transferring Western values, such as discipline, teamwork, and social hierarchy, to India. Initially adopted by the elite classes, especially as a tool for modernity and prestige, cricket gradually began to spread among different social classes. In this context, cricket went beyond being just a sport and, in interaction with the cultural and social structures of Indian society, became a tool for class differences, identity quests, and social transformation. The spread of cricket in India was significantly influenced by the cultural policies of the British that transformed the social structure. This process was not limited to the elite classes adopting Western culture, but also involved the participation of the local population. The development of cricket in India should be seen not only as a cultural influence but also as a social reconstruction process. The popularization of cricket allowed Indians to defend their own identities against Western culture. This study thoroughly examines the critical role cricket played in the process of national identity formation in India, how it shaped as a response to imperialism, and how it transformed into a symbol of India’s cultural independence.

Kaynakça

  • Appadurai, A. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. University of Minnesota Press.
  • Appadurai, A. (2015). Playing with Modernity: The Decolonization of Indian Cricket. Altre Modernità, 14, 1-24.
  • Arslanoğlu, İ. (2013). Kültür ve medeniyet kavramları. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 15: 243-255.
  • Bandyopadhyay, K. (2013). Sport, Culture and Nation: Perspectives from Indian Football and South Asian Cricket. SAGE Publications.
  • Bhabha, H. K. (1994). The postcolonial and the postmodern: The question of agency. The location of culture, 171-197.
  • Chatterjee, P. (1997). A Princely Impostor? The Kumar of Bhawal and the Secret History of Indian Nationalism. Princeton University Press.
  • Dever, A., ve Bulut, E. (2016). Football As A Tool Of Cultural Imperialism. Uluslararası Anadolu Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 56-67.
  • Ghai, K., ve Zipp, S. (2020). Governance in Indian cricket: Examining the Board of Control for Cricket in India through the good governance framework. Sport in Society, 24(5), 830–845. https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1819598
  • Graham, S., Neirotti, L. D., ve Goldblatt, J. J. (2001). Guide to sports Marketing. New York.
  • Gramsci A. Selections from the prison notebooks. Durham, NC: Duke University Press, 2007
  • Guha, R. (2002). A Corner of a Foreign Field: The Indian History of a British Sport. Picador.
  • Gupta, A. (2004). The politics of cricket in colonial India. International Journal of the History of Sport, 21(3/4), 582–602. https://doi.org/10.1080/0952336042000244187
  • Gupta, A. (2009). India and the IPL: Cricket's globalized empire. The Round Table, 98(401), 201-211.
  • Halder, A. (2021). Capitalism and the ethics of sport governance: A history of the Board of Control for Cricket in India. Sport in Society, 24(8), 1291–1304. https://doi.org/10.1080/17430437.2021.1933453
  • Holton, R. J. (2013). Economy and society. Routledge.
  • İri, M. (2013). Bollywood Sineması: Hindistan'ın Hareketli Resim Sanayii Üzerine Notlar. Iletisim, (18).
  • Johnson, R. (2002). British imperialism. Macmillan International Higher Education.
  • Majumdar, B., ve Mangan, J. A. (2004). Cricketing Cultures in Conflict: Cricketing World Cup 2003. Routledge.
  • Majumdar, B., ve Mangan, J. A. (2013). Sport in South Asian society: past and present. Routledge.
  • Majumdar, B. (2006a). Cricket in Colonial India 1780–1947. Routledge.
  • Majumdar, B. (2006b). Lost histories of Indian cricket: Battles off the pitch. Routledge.
  • Majumdar, B. (2014). Twenty-Two Yards to Freedom: A Social History of Indian Cricket. Penguin Books India.
  • Mangan, J. A. (2013). The games ethic and imperialism: Aspects of the diffusion of an ideal. Routledge.
  • Miller, T., Lawrence, G., McKay, J., & Rowe, D. (2001). Globalization and sport: Playing the world. Sage.
  • Nandy, Ashis (2000) The Tao of Cricket: On Games of Destiny and Destiny of Games, New Delhi: Oxford University Press.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, MediaCat Kitapları. Kapital Medya Hizmetleri AŞ, İstanbul.
  • Said, E. W. (1978). Orientalism. Pantheon Books.
  • Sarmela, M. (1977). What is cultural imperialism. Cultural imperialism and cultural identity, 13-36.
  • Saxena, R., Agarwal, R., Varma, R., Sethi, S., Upadhyay, P., & Chaudhary, P. (2018). Optimization of the top order of the Indian test cricket team. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 7(11), 152-159.
  • Seval, H. F., & Kodaman, T. (2015). The impact of sport on international politics. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 2(2), 52-64.
  • Shank, M. D., & Lyberger, M. R. (2014). Sports marketing: A strategic perspective. Routledge.
  • Şahin, M. Y., Yenel, F., & Çolakoğlu, T. (2010). Sport and nationalism interaction: sports’ place and importance creating national identity. Journal of Human Sciences, 7(1), 1244-1263.
  • Sondhi, A. (2010). The Legal Status of BCCI: Unwarranted Ad-Hocism, Constitutional Hurdles and the Pressing Need for a Cricket-Legislation. National Law School of India Review, 22(2), 141–158. https://repository.nls.ac.in/nlsir/vol22/iss2/5
  • Talimciler, A. (2006). Ideolojik Bir Meşrulaştirma Araci Olarak Spor ve Spor Bilimleri. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 1(2), 35-40.
  • Taşmektepligil, M. Y., & İmamoğlu, O. (1996). Türkiye'de Kültürel Yapının Spora Etkisi Üzerine Düşünceler. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 41-51.
  • Tumbe, C., & Ralli, I. (2018). The four eras of “marketing” in twentieth century India. Journal of Historical Research in Marketing, 10(3), 294-311.
  • Tükenmez, M. (2009). Toplumbilim ve spor. Kaynak Yayınları.
  • Tüysüzoğlu, G. (2011). İkinci Dünya Savaşı Sonrası İngiliz Dış Politikası: İmparatorluk Yaşıyor Mu?. Akademik Bakış Dergisi, 26, 1-23.
  • Yücel, V., & Güme, S. (2018). Kültürel Üstünlük Arayışı, Spor Ve Sinema: Mıllıon Dollar Arm. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(5), 201-213.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Buğra Gözeller 0000-0003-0693-3269

Erken Görünüm Tarihi 26 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2025
Kabul Tarihi 28 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gözeller, A. B. (2025). Hindistan’da İngiliz Kültürel Emperyalizmi ve Kriket Pazarına Etkileri. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 22-29. https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1652211

21116