Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Devlet Okullarındaki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Sinizm Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 34 - 42, 31.12.2024
https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1592020

Öz

Bu çalışmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarındaki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin örgütsel bağlılık ve örgütsel sinizm düzeylerinin ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesinin araştırılmasından ibarettir. Örgütsel bağlılık ve örgütsel sinizm ölçeklerinin kullanım izinleri e-posta aracılığıyla yazarlardan temin edilmiştir. Araştırmada örgütsel bağlılık ve örgütsel sinizme ilişkin bilgiler literatür taramasında yer verilmiş olup elde edilen analiz sonuçları ve bulgular da yer almaktadır. Araştırma web tabanlı anket yöntemi ile gerçekleştirilmiş olup 28.12.2019 – 04.01.2020 tarihleri arasında 227 adet geçerli anket formu elde edilmiştir. Beden Eğitimi Öğretmenlerinin örgütsel bağlılık ve örgütsel sinizm düzeyleri ile aralarındaki ilişki analiz edilip yorumlanmıştır. Analizde gerçekleştirmek üzere öncelikle verilerin normal dağılıma uyup uymadıkları incelenmiştir. Bu kapsamda verilerin normal dağılıma uydukları kabul edilmiş ve pearson korelasyon testi uygulanmıştır. Yapılan analiz neticesinde örgütsel bağlılık ile örgütsel sinizm arasında negatif yönde küçük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Abraham, R. (2000). "Organizational Cynicism; Bases and Consequences", Genitc, Social and General Psychology Monographs, 126 (3): ss. 269-292.
  • Akyol P, Atan T, Gökmen B. (2013). Beden Eğitimi ve Sınıf Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, S: 38-45.
  • Allen, N. & Meyer, J. P. (1996). Affective, Continuance, and Normative Commitment to The Organization: An Examination of Construct Validity. Journal of Vocational Behavior, 49(3), 252-276.
  • Allen, N. J. & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of ffective,continuance and ormative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63,1-18.
  • Andersson, L. M. ve Thomas S. B. (1997). “Cynicism in the Workplace: Some Causes and Effects", Journal of Organizational Behavior, A.S.A. 18, ss. 449-469.
  • Atakan, M.M., Ersoy, A. (2016). Spor bilimleri fakülteleri ve beden eğitimi ve spor yüksekokullarında çalışan akademik personelin örgütsel bağlılık ve örgütsel adalet düzeylerinin incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 26 (3), 90-104.
  • Balcı, A. (2003), Örgütsel Sosyalleşme Kuram Strateji ve Taktikler, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dağlı A, Elçiçek Z, Han B. (2018). Örgütsel Bağlılık Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 68, S: 1765-1777.
  • Dean, J. W., Brandes, P. ve Dharwadkar, R. (1998). “Organizational Cynicism”, The Academy of Management Review, 23(2): ss. 341-352.
  • Demirtaş, H. (2010), Dershane Öğretmenlerinde Örgütsel Bağlılık ve İş Doyumu, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, (2). 177-206.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Güzeller, C. O. ve Kalağan, G. (2008). Örgütsel Sinizm Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlaması ve Çeşitli Değişkenler Açısından Eğitim Örgütlerinde İncelenmesi. 16. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, Antalya, 87-94.
  • Kalağan, G. (2009). Araştırma görevlilerinin örgütsel destek algıları ile örgütsel sinizm tutumları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Karakaya Y, Karademir T. (2013). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri, Spor Bilimleri Dergisi, 2013, 24 (1), S: 37-44.
  • Karayazı, T. (2020). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Atanma Usullerine Göre Örgütsel Bağlılık, Mesleki Stres ve Diğerkâmlık Düzeylerinin İncelenmesi, Doktora Tezi.
  • Kaygısız, E. G. ve Doğan, M. Ç. (2012). Organizational Cynicism Level of Primary SchoolTeachers and Managers: Example of Gaziantep in Turkey. IAMB Konferansı, Varşova, Polonya.
  • Meyer J. P., Allen N. J., Smith C. (1993). Commitment to Occupations : Extension and Test of a Three-Component Conceptualization, Journal of Applied Psychology, 78(4), ss .538–551.
  • Morrow, P.C. & McElroy, J.C. (1986). Research Notes on Assesing Measures of Work Commitment. Journal of Vocational Behaviors, 7, 139–145.
  • Okçu V, Şahin H, Şahin E. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Örgütsel Sinizme İlişkin Algılarının Örgütsel Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi, Araştırma Makalesi, International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 4, ISSN: 2148-1148, S: 298-313.
  • Oliver, N. (1990). Work Rewards, Work Values and Organizational Commitment in an Employee-Owned Firm: Evidence Rrom The U.K. Human Relations, 43(6), 513-526.
  • Özler, D. E. (2010). Örgütsel Davranışta Güncel Konular, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Porter, L. W., Steers, R. M. & Boulian, P. V. (1974). Organizational commitment,
  • Porter, L., Crampon, W. ve Smith, F. (1976). Organizational Commitment and Managerial Turnover. Organizational Behaviour and Human Performance, 15, 87-98.
  • Soysal, S. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 26-38.
  • Terlemez, M. (2023). Sporda Beyaz Yakalı Çalışanların Örgütsel Sinizm, Örgütsel Adalet ve Örgütsel Muhalefet Düzeylerinin Örgütsel Bağlılığa Etkisi. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 197-212. https://doi.org/10.62393/aurum.1317985.
  • Terlemez, M. (2023). Örgütsel Sinizm, Örgütsel Adalet ve Örgütsel Muhalefetin Örgütsel Bağlılığa Etkisi: Spor Örgütleri Araştırması, Yüksek Lisans Tezi, Altınbaş Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Wanous, J. P., Reichers, A. E. ve Austin, J. T. (2000). Cynicism About Organizational Change:Measurement, Antecedents, And Correlates. Group Organization Management, 25 (2), 132-153 Wanous, J. P., Reichers, A. ve Austin, J. (1994). Organizational Cynicism: An Initial Study.Academy of Management Best Papers Proceedings, 269-273.
  • Yalçın H, Üzüm H, Yüktaşır B. (2015). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılığı, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20 (1-4), S: 19-31.
  • Yüktaşır, H.Y.H.B. (2007). Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünde Görevli Spor Uzmanlarının Örgütsel Bağlılığı, Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 2(2), 5-15.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Egzersiz Psikolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Terlemez 0000-0003-2305-061X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2024
Kabul Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Terlemez, M. (2024). Milli Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Devlet Okullarındaki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Sinizm Düzeylerinin İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 34-42. https://doi.org/10.48133/igdirsbd.1592020

21116