IĞDIR FUTBOL KULÜBÜ TARAFTARLARININ SİBER ZORBALIK DÜZEYLERİNİ SOSYO DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI
Yıl 2024,
Cilt: 7 Sayı: 2, 1 - 9, 31.12.2024
Muhammet Kürşat Uruş
,
Ünsal Tazegül
,
Abdullah Altunhan
,
Kubilay Çimen
Öz
Yapılan bu çalışmanın amacı, Iğdır Futbol Kulübü taraftarlarının siber zorbalık düzeylerini sosyo demografik özelliklere göre karşılaştırmaktır. Çalışmada yöntem olarak; nicel araştırma yöntemi içerisinde yer alan nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini; Iğdır Futbol Kulübü taraftarları oluştururken örneklemini ise, tesadüfü örneklem yöntemi ile seçilen ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 403 taraftar oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu Spor ve Seyircisinin Siber Zorbalık Davranışları Ölçeği kullanılmıştır. “Spor Seyircisinin Siber Zorbalık Davranışları Ölçeği” Karaca (2019) tarafından geliştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 20 programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ilk olarak homojenlik ve normallik dağılımına bakılmıştır. Bunun için Kolmogorov-Smirnov (K-S) ve Shapiro Wilks testleri kullanılmıştır. Bu incelemeden sonra, verilerin analizinde parametrikrik olmayan test yöntemi kullanılmaya karar verilmiştir. Verilerin analizinde; Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda, cinsiyet, eğitim düzeyi, meslek ve maçları takip etme değişkenine bağlı olarak siber zorbalık skorunda farklılıklar belirlenmiştir.
Kaynakça
- Açak, M., Düz, S., Karataş, Ö., Karademir, T., Kurak, K., Bayer, R., (2018). Türkiye Futbol Federasyonu 1. Ligindeki Taraftarlarının Fanatiklik Durumlarının İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3) , 8-23.
- Akbaba, S., ve Eroğlu, Y., (2013). İlköğretim Öğrencilerinde Siber Zorbalık Ve Mağduriyetin Yordayıcıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 105-121.
- Baştürk-Akça, E., Sayımer, İ., ve Ergül, S., (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Ve Siber Zorbalık Deneyimleri: Ankara Örneği. Global Media Journal TR Edition, 5(10), 71-86.
- Belsey, B., (2003). Always On, Always Aware. http://cyberbullying.ca/ Erişim Tarihi (12.07.2023).
Berger, K., (2007). Update on Bullying at School: Science forgotten? Developmental Review, 27, 90–126.
- Çakır, Ö. B. ve Horzum, M. B., (2008). Web Tabanlı Öğretim Ortamındaki Öğrencilerin İnternet Bağımlılığını Etkileyen Faktörler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 187 - 205.
- Çakıroğlu, B., (2022). Futbol Taraftarlarının Fanatizm Duyguları İle Siber Zorbalık Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul. 98.
- Çivilidağ, A. ve Cooper, H. T., (2013). Ergenlerde Siber Zorba Ve Öfkenin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma: Niğde İli Örneği. International Journal of Social Science, 6(1), 497-511.
- Eroğlu, Y., (2014). Ergenlerde Siber Zorbalık Ve Mağduriyeti Yordayan Risk Etmenlerini Belirlemeye Yönelik Bütüncül Bir Model Önerisi. Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa. 395
- Frisen, A., Jonsson, A., Persson, C., (2007). Adolescents' Perception Of Bullying: Who İs The Victim? Who İs The Bully? What Can Be Done To Stop Bullying?, Adolescence, Winter 42 (168): 749-61.
- Gençer, S. L., (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Durumlarının İnternet Kullanım Profilleri Ve Demografik Özelliklere Göre Farklılıklarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Teknoloji Bilimleri Anabilim Dalı, Isparta. 74.
- Greene, M.B., (2006). Bullying İn School: A Plea For Measure Of Human Rights. Journal Of Social Issues 62, 63-69.
- Gueldner, B. A., Isava, D. M., ve Merrell, K. W. (2008). How Effective Are School Bullying Intervention Programs? A Meta-Analysis Of Intervention. School Psychology Quarterly, 23(1), 26-42.
- Horzum, M.B. ve Ayas, T., (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sanal Zorba Ve Mağdur Olma Düzeylerinin Okul Türü Ve Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 10 (20), 139-159
- Jöger T., Amado J., Matos A. ve Pessoa T., (2010). Analysis Of Experts‟ And Trainers‟ Views On Cyberbullying. Australian Journal Of Guidance & Counselling. 20(2), 169–181.
- Karaca, Y., (2019). Spor Seyircilerinin Zorbalık Davranışlarının İncelenmesi (Futbol Taraftarı Örneği).Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.112.
- Karaca, M., Mutlu, T., ve Gencer, G., (2021). Siber Mağduriyet: Kavramsal Bir Çalışma. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 177-191.
- Keith, S. ve Martin, M.E., (2005). Cyber-Bullying: Creating a Culture of Respect in a Cyber World. Reclaiming Children and Youth. 13, 224-228.
- Kılıç, N., (2009). İlköğretim 6, 7, 8. Sınıf Öğrencilerinin Zorbalık Düzeylerinin Yordanması (Konya İli Cihanbeyli İlçesi İlçe Merkez Örneği).Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. 117.
- Kural, S., (2017). Futbol Süper Lig Takım Taraftarlarının Sporda Fanatizm Ve Şiddete İlişkin Görüşleri. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 90.
- Özbay, A., (2013). Ergenlerde Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet, Aleksitimi Ve Öfke İfade Etme Biçimleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Fatih Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Özdemir, M. ve Akar, F., (2011). Lise Öğrencilerinin Siber-Zorbalığa İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 605-626.
- Sanders, C.E. ve Phye, G. (Edited). (2004). What İs Bullying? Bullying: Implication For The Classroom. Elsevier Academic Press.
- Smokowski, PR. ve Kopasz, KH., (2005). Bullying in School: An Overview of Types, Effects, Family Characteristics, and Intervention Strategies. Children & Schools, 27 (2):101-10.
- Tanrıkulu, T., (2013). Siber Zorbalık ile İlgili Değişkenlerin İncelenmesi ve Gerçeklik Terapisi Yönelimli Bir Müdahale Programının Siber Zorbaca Davranışlar Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. 207.
- TDK., (2023). https://sozluk.gov.tr/ Türk Dil Kurumu Sözlükleri.
- Tippett, N., ve Wolke, D., (2014). Socioeconomic Status And Bullying: A Meta-Analysis. American Journal Of Public Health, 104(6), e48–e59.
- Uluçay, D. M., ve Melek, G., (2017). Türkiye’deki Okullarda Siber Zorbalık: Bir Literatür Değerlendirmesi. Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 8 (30), 91-106.
- Willard, N., (2007). Cyberbullying And Cyberthreats. U.S.A. Research Pres.
- Wolak, J., Mitchell, K.J., ve Finkelhor, D., (2007). Does Online Harassment Constitute Bullying? An Exploration of Online Harassment by Known Peers and Online-Only Contacts. Journal of Adolescent Health. 41, 51-58.
- Yaman, E., Eroğlu, Y., ve Peker, A., (2011). Başa Çıkma Stratejileriyle Okul Zorbalığı ve Siber Zorbalık. İstanbul, Kaknüs Yayınları.
- Yaman, E. ve Sönmez, Z. (2015). Ergenlerin Siber Zorbalık Eğilimleri. Online Journal Of Technology Addiction And Cyberbullying, 2(1), 18-31.
- Yıldırım, A., Celikten, M., Desiatov, T., Lodatko, Y., (2019). The Analysis Of Teachers Cyberbullying, Cyber Victimization And Cyber Bullying Sensitivity Based On Varios Variables. European Journal of Educational Research, 8(4), 1029-1038.
- Yurdakul, Y., (2020). Siber Zorbalık Farkındalık Programının Ergenlerin Siber Zorbalığa İlişkin Farkındalıklarına Ve Siber Zorbalıkla Baş Etme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 195.