Bu araştırmada, 2001-2021 yılları arasında Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde drama üzerine yapılan çalışmaların eğilimlerini belirlemek ve mevcut durumu ortaya koymak amaçlandığı için betimsel tarama deseni tercih edilmiştir. Çalışma verilerinin toplanması aşamasında ise TRDizin veritabanı üzerinden 60 makale çalışması veri seti olarak kullanılmış, analiz tekniği olarak içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmada; sosyal bilgiler eğitimine yönelik drama ile ilgili en fazla çalışmanın 2021 yılında yapıldığı, yayın dili olarak Türkçe’ nin tercih edildiği ve bu çalışmaların en fazla Turkish Studies (Elektronik) ve Yaratıcı Drama Dergilerinde yer aldığı, yazarların görev aldığı ya da desteklendiği kurumların başında T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’nın geldiği, en fazla Ankara ve Erzurum illerinde yaşayan yazarlar tarafından konuya ilişkin çalışma yapıldığı, anahtar kelime olarak en çok drama, sosyal bilgiler, ilkokul, etik, drama yöntemi, tutum, durum çalışması, tasarım odaklı düşünme becerileri, 5E modeli gibi kavramların kullanıldığı, en çok nitel araştırmanın en az ise karma yöntemlerin kullanıldığı, en fazla tercih edilen örnekleme yönteminin ise kolay ulaşılabilir durum örneklemesi olduğu, en fazla kullanılan veri toplama tekniğinin görüşme, en çok kullanılan analiz tekniğinin ise betimsel analiz olduğu bulguları elde edilmiştir. Sonuç olarak bu çalışmada sosyal bilgiler eğitiminde drama üzerine yapılmış araştırmalara ilişkin araştırma eğilimleri tespit edilmiş ve gelecekte konuya ilişkin yürütülecek muhtemel araştırmalar için mevcut duruma genel bir bakış sunulmuştur.
The study used descriptive survey design as it aimed to determine the trends of studies on drama in social studies education between 2001-2021 in Turkiye and to reveal the current situation. At the data collection stage, 60 articles included in the TR Index (TRDizin) database were taken as dataset and subjected to content analysis. The study found that the most studies on drama for social studies education were done in 2021; Turkish was the most preferred as the publication language; the studies appeared mostly in Turkish Studies (electronic) and Creative Drama Journal; the leading institution of affiliation or support for the authors was the Republic of Turkiye Ministry of National Education; the most studies on the subject were done by authors living in the provinces of Ankara and Erzurum; the most used keywords were concepts such as drama, social studies, primary school, ethics, drama method, attitude, case study, design thinking skills and 5E model; qualitative research was the most used research method, while the mixed method was the least used one; the most preferred sampling method was convenience sampling; the most employed data collection technique was interview; and the most used analysis technique was descriptive analysis. As a result, the study identified the trends of studies on drama in social studies education and provided an overview of the current situation for possible future research on the subject.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |