Sürdürülebilir ve kalkınma kavramlarının birleşiminden oluşan sürdürülebilir kalkınma ekonomik büyümeyi, sosyal kalkınmayı ve ekosistemin korunmasını hedefleyen bir kavramdır. Daha geniş anlamda sürdürülebilir kalkınma doğal kaynakların etkili ve adil kullanımını yaşam kalitesini ve bireylerin iyi oluş düzeyinin artırılmasını, yoksulluğun azaltılmasını, sürdürülebilir ekonomik kaynakların artırılmasını ve bireylerin eşit ve adil bir şekilde nitelikli eğitime ulaşmasını amaç edinmiş hedefler bütünü olarak ortaya çıkmıştır. Sürdürülebilir kalkınma ilk kez Birleşmiş Milletler Ortaklaşa Çevre ve Kalkınma Komisyonu’nun raporuyla tanıtılmış olup önemi artan bir kavram olarak ekonomi, sosyoloji,çevre ve iklim gibi farklı alanlarda önemi tartışılagelmektedir. UNESCO, sürdürülebilir kalkınmanın göstergeleri olarak 17 temel alt bileşenden bahsetmiş ve sürdürülebilir kalkınma için hem bir araç hem de bir sonuç olarak nitelikli eğitimin önemini vurgulamıştır. Sürdürülebilir kalkınmanın gerçekleşmesinde kilit rol oynayan nitelikli eğitim çok boyutlu bileşenlerden oluşan bir kavramdır. Din, dil, ırk fark etmeksizin tüm bireylerin eğitime eşit düzeyde ulaşabilmesi, hayat boyu sürdürülebilmesi ve kapsayıcı olması nitelikli eğitimin en temel bileşenleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Nitelikli eğitim bireylerin bilgi, beceri ve sosyal değerlerinin geliştirilmesini sağlayarak sürdürülebilir kalkınmaya destek olacak bireylerin yetişmesinde önemli rol oynamaktadır. Türkiye’de MEB, nitelikli eğitimin sağlanması için ulusal ve uluslararası düzeyde çeşitli faaliyetler başlatmıştır. Bu faaliyetlerin zenginleştirilmesi ve yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmaların arttırılması gerekmektedir. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı nitelikli eğitimin temel bileşenlerini açıklayarak nitelikli eğitim ve sürdürülebilir kalkınma arsındaki etkileşimi ortaya koymaktır.
Sürdürülebilir kalkınma nitelikli eğitim kapsayıcılık yaşam boyu öğrenme eşitlik
Sustainable development, which is a combination of the concepts of sustainable and development, is a paradigm aims at economic growth, social development and the protection of the ecosystem. In a broader sense, sustainable development has emerged as a set of goals aimed at the effective and fair use of natural resources, increasing the quality of life and well-being of individuals, reducing poverty, increasing sustainable economic resources, and ensuring that individuals reach quality education in an equal and fair manner. Sustainable development was firstly introduced within the report of the United Nations Joint Commission on Environment and Development, and its importance is being discussed in different fields such as economy, sociology, environment and climate. UNESCO mentioned 17 basic sub-components as indicators of sustainable development and emphasized the importance of quality education as both a tool and a result for sustainable development. Qualified education, which plays a key role in the realization of sustainable development, is a concept consisting of multidimensional components. Equal access to education, lifelong learning and inclusive education are appeared as the most main components of quality education. Quality education plays an important role in raising individuals who will support sustainable development by improving the knowledge, skills and social values of individuals. In Turkey, MEB has initiated various activities at national and international levels to ensure quality education. Efforts to enrich and disseminate these activities need to be increased. From this point of view, the aim of this study is to explain the basic components of quality education and to reveal the importance of qualified education for sustainable development.
Sustainable development quality education inclusion lifelong learning equality
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Ekonomisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |