Today, rapidly developing information technologies can cause significant changes in all areas of daily life. It has become an indispensable part of daily life, especially as a game and entertainment tool. Especially young individuals show more intense interest in digital games, which are users of all ages, and the time they spend on digital games is increasing. Overuse of these games has many negative effects. One of these negativities is digital game addiction. In this study, which focuses on digital game addiction, it is aimed to reveal the role of the covid-19 pandemic process in digital game addiction of university students. It can be thought that university students, who are thought to have more independent living standards, spend more time on digital gaming platforms due to various game playing tools such as smart phones, tablets, computers and easy access to the internet. In this context, this study is important in terms of determining the role of the covid-19 pandemic process in digital game addiction, especially for university students, who are seen as the bright future of a society. In this study, in which the qualitative research method was adopted, in-depth interview technique was used. Within the scope of the research, interviews were conducted with 10 students who were selected from the population of students studying at Atatürk University, Faculty of Communication, through purposive sampling, one of the non-probabilistic sampling methods. In-depth data collected in these interviews were analyzed and important findings were interpreted. According to the findings, it has been determined that the duration of digital game playing has increased at an addictive level during the covid-19 pandemic process.
Covid-19 Pandemic Digital Game Addiction University Students
Günümüzde hızlı gelişim gösteren bilişim teknolojileri günlük hayatın tüm alanlarında önemli değişikliklere neden olabilmektedir. Özellikle de oyun ve eğlence aracı olarak günlük hayatın vazgeçilmez bir parçası halini almıştır. Her yaşta kullanıcısı olan dijital oyunlara özellikle genç bireyler daha yoğun ilgi göstermekte ve dijital oyunlara ayırdıkları süre giderek artmaktadır. Bu oyunların aşırı kullanılmasıyla birçok olumsuzluk ortaya çıkmaktadır. Bu olumsuzluklardan biri de dijital oyun bağımlılığıdır. Dijital oyun bağımlılığının konu edinildiği bu çalışmada, covid-19 pandemi sürecinin üniversite öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığındaki rolünün ortaya konulması amaçlanmaktadır. Daha bağımsız yaşam standartlarına sahip olduğu düşünülen üniversite öğrencilerinin akıllı telefon, tablet, bilgisayar gibi çeşitli oyun oynama araçları ve internete kolay erişim gibi nedenlerle dijital oyun platformlarında daha fazla zaman geçirdikleri düşünülebilir. Bu bağlamda bu çalışma, bir toplumun aydınlık geleceği olarak görülen üniversite öğrencileri özelinde covid-19 pandemi sürecinin dijital oyun bağımlılığındaki rolünü belirlemesi açısından önemlidir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada, derinlemesine mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesinde öğrenim gören öğrenci evreninden olasılıksız örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen 10 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Bu görüşmelerde toplanan derinlikli veri analiz edilip, öne çıkan önemli bulgular yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, covid-19 pandemi sürecinde dijital oyun oynamada bağımlılık yapıcı seviyede sürelerinin arttığı tespit edilmiştir.
Covid-19 Pandemi Dijital Oyun Bağımlılık Üniversite Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |