Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Planning as a Management Function from Distance Education Institutions

Yıl 2024, , 411 - 430, 31.05.2024
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1433852

Öz

The planning concept, which is in the initial stage of the management process, is accepted as a reference point for whether or not the objectives are achieved. Planning the future, bringing together to design, planning functions need to be positioned and positioned correctly by people and structures. The planning function, which is important for this business management, is strictly addressed from the point at the end of distance education. The main purpose of the study is to understand administrative security in institutions that carry out training operations from a distance and to examine how planning functions are carried out. Thus, it has been achieved to clean both the management and the distance education center. It distributes these publications, which use the descriptive analysis method, and were reached through interviews and document scans at the high-level center working in distance education centers. In the study, it was revealed that the decisions that are the most common subject of planning are stored in the remote training computer in the security. It is seen that shorter and medium-term plans are preferred instead of long-term plans as strategic planning in institutions. Looking at the adopted vision and mission statements, it is noteworthy that institutions have isomorphism.

Kaynakça

  • Acar, E. (2007). Yarı resmi bir örgütte stratejik planlama uygulaması: Aydın Ticaret Odası örneği [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Anadolu Üniversitesi Web Sayfası. (2023). Açıköğretim Misyon ve Vizyonu. https://aoskalite.anadolu.edu.tr/hakkimizda/misyon-ve-vizyon adresinden 10.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Ankara Üniversitesi Resmi Web Sayfası. (2023). Vizyon ve Misyon. https://ankuzef.ankara.edu.tr/hakkimizda/14-ankuzef/26-vizyon-ve-misyon adresinden 11.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Bahar E. (2020). Örgüt kültürü analizi: Üniversite stratejik planlarına yönelik bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, Journal of Busıness Research-Turk, 12(2), 2017-2030.
  • Balaban, E. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi. İstanbul: Işık Üniversitesi.https://erdalbalaban.com/wpcontent/uploads/2012/12/UE_UzaktanE%C4%9Fitim_EB.pdf adresinden 20.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye'de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Cabı, E., & Ersoy, H. (2017). Yükseköğretimde uzaktan eğitim uygulamalarının incelenmesi: Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 419-429.
  • Canbaz S., & Yıldız E. (2014). İşletmelerde stratejik planlama ve karar alma sürecinde yönetim bilgi sistemlerine ilişkin bir araştırma. Akademik Bakış Dergisi, 44(1).
  • Çiğdem, T. (2007). Kamu kurumlarında stratejik planlama [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir C., & Yılmaz M.K. (2010). Stratejik planlama süreci ve örgütler açısından önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 69-88.
  • Di Maggio, P. J. & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48(2), 147-160.
  • Dinçer, Ö. & Fidan, Y. (1996). İşletme yönetimi. Beta.
  • Drucker, P. F. (2006). The practice of management. Harper Collins.
  • Erzurum Atatürk Üniversitesi Web Sayfası. (2023). Açıköğretim Fakültesi Hakkımızda. https://ataaof.edu.tr//s/hakkimizda adresinden 11.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-12.
  • Gözlükaya, T. (2007). Yerel yönetimler ve stratejik planlama: Modeller ve uygulama örnekleri (Yayın No. 214881) [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. file:///C:/Users/user/Downloads/214881.pdf.
  • Guion, R. M. (2002). Validity and reliability. In S. G. Rogelberg (Ed.), Handbook of research methods in industrial and organizational psychology. Blackwell.
  • Holt, D.H. (1993). Management: Principles and practices. Prentice Hall.
  • İstanbul Üniversitesi Resmi Web Sayfası. (2023). Misyon, Vizyon, Temel Değerler. https://auzef.istanbul.edu.tr/tr/content/fakultemiz/misyon---vizyon---temel-degerler adresinden 11.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Kaçan A. & Gelen İ. (2020). Türkiye’deki uzaktan eğitim programlarına bir bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-2.
  • Kır, A. (2011). Otel yönetiminde mimari yapının yeri ve önemi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kidd T.T. & Song, H. (2007). A Case study of the adult learner’s perception of instructional quality. In Y. Inoue (Ed.), Web based online courses. Information Science.
  • Koçel T. (2010). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Koparal, C., & Özalp, İ. (Ed). (2013). Yönetim ve organizasyon.Anadolu Üniversitesi.
  • Massie, J. L. (1983). Essentials of management. Ş.an Özalp (Çev. ). Bayteş.
  • Metin M. & Özcan A. (2015). Eğitim bilimine giriş. M. Metin, T. Aytaç (Ed.), Eğitimle ilgili temel kavramlar. Pegem Akademi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd Ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moore, M. & Kearsley, G. (2012). Distance education: A Systems view of online learning (Third Edition). Belmont, CA: Wadsworth.
  • Ozan, Ö. (2022). Uzaktan Eğitimin Tanımı. http://www.ozlemozan.info/index.php?option=com_content&view=article&id=1227:uzaktan-eitimin-tanm-&catid=108:uzaktan-eitim-&Itemid=291 adresinden 20.10.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Özarslan, Y. (2008). Uzaktan eğitim uygulamaları için açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Ankara: inet-tr’08- XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri Kitabı. (ss.55-60).
  • Özkalp, E. (2001). Örgütsel davranış. Eskişehir: A. Ü. İşletme Fak. Yayını.
  • Özköse H., Arı S. & Çakır Ö. (2013). Uzaktan eğitim süreci için SWOT analizi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5(41).
  • Öztop, S. (2007). Stratejik planlamanın belediyelere uygulanması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. & Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 592-605.
  • Rodriguez, C. O. (2012). MOOCs and the AI-Stanford Like Courses: Two Successful and Distinct Course Formats for Massive Open Online Courses. European Journal of Open, Distance and E-Learning. http://www.eurodl.org/materials/contrib/2012/Rodriguez.pdf adresinden 24.11.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Şahin, A. (2006). Kilim işletmelerinde SWOT analizi, Uşak ve Eşme uygulaması (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Şahin D. Ö. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede radyonun yeri. G. Kıyık Kıcır (Ed.), “Dünyayı sınıfa getirmek” Radyonun eğitim işlevi ve Türkiye’de eğitsel radyo programları. Pegem Akademi.
  • Tortop, N. İsbir, E. G., Aykaç, B. Yayman, H. & Özer, M. A. (2007). Yönetim bilimi. Ankara: Yargı.
  • Van Fleet D. D. (1991). Contemporary management. Houghton Mifflin Company.
  • Yozgat O. (1983). İşletme yönetimi. İstanbul: Meter Matbaa.

Yönetsel Bir Fonksiyon Olarak Planlamanın Uzaktan Eğitim Kurumları Açısından Analizi

Yıl 2024, , 411 - 430, 31.05.2024
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1433852

Öz

Yönetim sürecinde başlangıç aşamasında yer alan planlama kavramı amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığına dair bir referans noktası olarak kabul edilmektedir. Geleceği öngörüp, tasarlayabilmek için ihtiyaç duyulan planlama fonksiyonunun kişi ve kurumlar tarafından doğru anlaşılması ve konumlandırılması gerekir. Bu araştırmada yönetim için önemli olan planlama fonksiyonu, uzaktan eğitim kurumlarındaki işleyişi açısından ele alınmaktadır. Çalışmanın temel amacı ülkemizde uzaktan eğitim faaliyetleri yürüten kurumlarda yönetsel işleyişi anlayabilmek ve planlama fonksiyonunun nasıl gerçekleştirildiğini irdeleyebilmektir. Böylece hem yönetim hem de uzaktan eğitim alanını ilgilendiren bulgular elde edilmiştir. Betimsel analiz metodunun kullanıldığı bu makalede verilere, uzaktan eğitim kurumlarında görev alan üst düzey yöneticilerle gerçekleştirilen görüşmeler ve doküman taramaları aracılığıyla ulaşılmıştır. Çalışmada ülkemizdeki uzaktan eğitim kurumlarında planlamaya en sık konu olan kararların operasyonel faaliyetler olduğu ortaya çıkmıştır. Kurumlarda stratejik planlama olarak adlandırılan uzun dönemli planlar yerine daha kısa ve orta dönemli planların tercih edildiği görülmektedir. Benimsenen vizyon ve misyon ifadelerine bakıldığında ise, kurumların eş biçimliliğe sahip olduğu dikkati çekmektedir.

Kaynakça

  • Acar, E. (2007). Yarı resmi bir örgütte stratejik planlama uygulaması: Aydın Ticaret Odası örneği [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Anadolu Üniversitesi Web Sayfası. (2023). Açıköğretim Misyon ve Vizyonu. https://aoskalite.anadolu.edu.tr/hakkimizda/misyon-ve-vizyon adresinden 10.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Ankara Üniversitesi Resmi Web Sayfası. (2023). Vizyon ve Misyon. https://ankuzef.ankara.edu.tr/hakkimizda/14-ankuzef/26-vizyon-ve-misyon adresinden 11.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Bahar E. (2020). Örgüt kültürü analizi: Üniversite stratejik planlarına yönelik bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, Journal of Busıness Research-Turk, 12(2), 2017-2030.
  • Balaban, E. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi. İstanbul: Işık Üniversitesi.https://erdalbalaban.com/wpcontent/uploads/2012/12/UE_UzaktanE%C4%9Fitim_EB.pdf adresinden 20.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye'de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Cabı, E., & Ersoy, H. (2017). Yükseköğretimde uzaktan eğitim uygulamalarının incelenmesi: Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 419-429.
  • Canbaz S., & Yıldız E. (2014). İşletmelerde stratejik planlama ve karar alma sürecinde yönetim bilgi sistemlerine ilişkin bir araştırma. Akademik Bakış Dergisi, 44(1).
  • Çiğdem, T. (2007). Kamu kurumlarında stratejik planlama [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir C., & Yılmaz M.K. (2010). Stratejik planlama süreci ve örgütler açısından önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 69-88.
  • Di Maggio, P. J. & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48(2), 147-160.
  • Dinçer, Ö. & Fidan, Y. (1996). İşletme yönetimi. Beta.
  • Drucker, P. F. (2006). The practice of management. Harper Collins.
  • Erzurum Atatürk Üniversitesi Web Sayfası. (2023). Açıköğretim Fakültesi Hakkımızda. https://ataaof.edu.tr//s/hakkimizda adresinden 11.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-12.
  • Gözlükaya, T. (2007). Yerel yönetimler ve stratejik planlama: Modeller ve uygulama örnekleri (Yayın No. 214881) [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. file:///C:/Users/user/Downloads/214881.pdf.
  • Guion, R. M. (2002). Validity and reliability. In S. G. Rogelberg (Ed.), Handbook of research methods in industrial and organizational psychology. Blackwell.
  • Holt, D.H. (1993). Management: Principles and practices. Prentice Hall.
  • İstanbul Üniversitesi Resmi Web Sayfası. (2023). Misyon, Vizyon, Temel Değerler. https://auzef.istanbul.edu.tr/tr/content/fakultemiz/misyon---vizyon---temel-degerler adresinden 11.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Kaçan A. & Gelen İ. (2020). Türkiye’deki uzaktan eğitim programlarına bir bakış. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(1), 1-2.
  • Kır, A. (2011). Otel yönetiminde mimari yapının yeri ve önemi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kidd T.T. & Song, H. (2007). A Case study of the adult learner’s perception of instructional quality. In Y. Inoue (Ed.), Web based online courses. Information Science.
  • Koçel T. (2010). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Koparal, C., & Özalp, İ. (Ed). (2013). Yönetim ve organizasyon.Anadolu Üniversitesi.
  • Massie, J. L. (1983). Essentials of management. Ş.an Özalp (Çev. ). Bayteş.
  • Metin M. & Özcan A. (2015). Eğitim bilimine giriş. M. Metin, T. Aytaç (Ed.), Eğitimle ilgili temel kavramlar. Pegem Akademi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd Ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moore, M. & Kearsley, G. (2012). Distance education: A Systems view of online learning (Third Edition). Belmont, CA: Wadsworth.
  • Ozan, Ö. (2022). Uzaktan Eğitimin Tanımı. http://www.ozlemozan.info/index.php?option=com_content&view=article&id=1227:uzaktan-eitimin-tanm-&catid=108:uzaktan-eitim-&Itemid=291 adresinden 20.10.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Özarslan, Y. (2008). Uzaktan eğitim uygulamaları için açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Ankara: inet-tr’08- XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri Kitabı. (ss.55-60).
  • Özkalp, E. (2001). Örgütsel davranış. Eskişehir: A. Ü. İşletme Fak. Yayını.
  • Özköse H., Arı S. & Çakır Ö. (2013). Uzaktan eğitim süreci için SWOT analizi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5(41).
  • Öztop, S. (2007). Stratejik planlamanın belediyelere uygulanması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. & Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 592-605.
  • Rodriguez, C. O. (2012). MOOCs and the AI-Stanford Like Courses: Two Successful and Distinct Course Formats for Massive Open Online Courses. European Journal of Open, Distance and E-Learning. http://www.eurodl.org/materials/contrib/2012/Rodriguez.pdf adresinden 24.11.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Şahin, A. (2006). Kilim işletmelerinde SWOT analizi, Uşak ve Eşme uygulaması (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Şahin D. Ö. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede radyonun yeri. G. Kıyık Kıcır (Ed.), “Dünyayı sınıfa getirmek” Radyonun eğitim işlevi ve Türkiye’de eğitsel radyo programları. Pegem Akademi.
  • Tortop, N. İsbir, E. G., Aykaç, B. Yayman, H. & Özer, M. A. (2007). Yönetim bilimi. Ankara: Yargı.
  • Van Fleet D. D. (1991). Contemporary management. Houghton Mifflin Company.
  • Yozgat O. (1983). İşletme yönetimi. İstanbul: Meter Matbaa.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilim ve Teknoloji Sosyolojisi ve Sosyal Bilimler, Yönetim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Güzin Kıyık Kıcır 0000-0002-6042-3422

Erken Görünüm Tarihi 31 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2024
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kıyık Kıcır, G. (2024). Yönetsel Bir Fonksiyon Olarak Planlamanın Uzaktan Eğitim Kurumları Açısından Analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(36), 411-430. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1433852