Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aktivist Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya: “Süslü Kadınlar Bisiklet Turu (SKBT)”

Yıl 2024, , 514 - 540, 31.05.2024
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1436627

Öz

Sosyal medya toplumsal değişim için çeşitli sorunlar etrafında birleşen ve bu sorunlara yönelik mücadele eden aktivist gruplarca da kullanılan önemli bir iletişim ve etkileşim ortamıdır. Aktivist gruplar sorunları ele almak ve sorunların çözümüne destek oluşturmak için kamular ile olumlu ilişkiler kurmak ve sorunlara yönelik farkındalık oluşturmada bir stratejik iletişim alanı olarak halkla ilişkiler faaliyetlerinden yararlanmaktadır.
Bu kapsamda çalışma, sosyal medya ortamının aktivist gruplarca halkla ilişkiler modelleri bağlamında nasıl kullanıldığını ortaya koyma amacı taşımaktadır. Amaç doğrultusunda “Süslü Kadınlar Bisiklet Turu (SKBT)” etkinliği etrafında oluşan aktivist grubun sosyal medya hesapları etkili kullanım ve halkla ilişkiler modelleri bağlamında incelenmiştir. Çevreci bir ulaşım aracı olan bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasının yanı sıra toplumda kadınların görünür olmasına yönelik farkındalık oluşturma amacı bulunan aktivist grubun, Instagram Türkiye hesabından 11.08.2022-10.08.2023 tarihleri arasında paylaşılan 80 gönderi, Maxqda pro 2020 programı ile nitel içerik analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgular hiyerarşik alt kod modeli ve kod bulutu oluşturularak sunulmuştur. Aktif bir şekilde Facebook, Twitter, Instagram ve Youtube sosyal medya hesaplarını kullanan SKBT topluluğunun, Instagram üzerinden paylaşımlarında kamuoyunu bilgilendirme ve iki yönlü asimetrik iletişimin yanında çoğunlukla iki yönlü simetrik iletişimi uyguladığı sonucuna varılmıştır. Bu sonuç aynı zamanda aktivist halkla ilişkilerin aktivist gruplarca uygulanan halkla ilişkiler strateji ve taktikleri olduğunu desteklemesi bakımından da önemlidir.

Kaynakça

  • Allagui, I. (2017). Towards organisational activism in the UAE: A case study approach. Public Relations Review, 43(1), 258–266. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.12.007
  • Aydınoğlu, Ö., ve Susur, M. (2021). Destek Olmak Veya Ol(a)Mamak: Marka Aktivizmi Bağlamında Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 847–869. https://doi.org/10.17680/ERCIYESILETISIM.895504
  • Çetinkaya, A., ve Dondurucu, Z. B. (2022). Twitter’da Otantik Marka Aktivizmi Faaliyetlerinin Halkla İlişkiler Perspektifinden Analizi: Ben&Jerry’s ve Patagonia Örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı, 73–103. https://doi.org/10.17829/turcom.1019457
  • Ciszek, E. L. (2015). Bridging the gap: Mapping the relationship between activism and public relations. Public Relations Review, 41(4), 447–455. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2015.05.016
  • Ciszek, E. L., ve Valenti, J. J. (2016). Digital activism: How social media and dissensus inform theory and practice. Public Relations Review, 42, 314–321. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.02.002
  • Coombs, W. T., ve Holladay, S. J. (2010). PR strategy and application : Managing influence. Wiley-Blackwell.
  • Coombs, W. T., ve Holladay, S. J. (2014). It’s Not Just PR: Public Relations in Society (Second edi). Wiley Blackwell.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma göre nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Demetrious, K. (2013). Public relations, activism, and social change: Speaking up. Içinde Routledge. Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9780203078440
  • Demetrious, K. (2019). ‘Energy wars’: Global PR and public debate in the 21st century. Public Relations Inquiry, 8(1), 7–22. https://doi.org/10.1177/2046147X18804283
  • Dereli, A. B. (2023). MAXQDA: Yaratıcı Veri Analizi Üzerine Notlar. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 149–152. https://doi.org/10.53495/E-KIAD.1319405
  • Durmuş, Y. (2023). Aktivist oluşumların sosyal medya kullanımında halkla ilişkiler modelleri ve diyalojik ilkelerin kullanımı: Amnesty Türkiye ve Amnesty İngiltere Örneği. ..Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 162–177.
  • Edwards, B., ve McCarthy, J. D. (2004). Strategy Matters: The Contingent Value of Social Capital in the Survival of Local Social Movement Organizations. Oxford University Press, 83(2), 621–651.
  • Grunig, J. E., Grunig, L. A., Sriramesh, K., Huang, Y.-H., ve Lyra, A. (1995). Models of Public Relations in an International Setting. Article in Journal of Public Relations Research, 7(3), 163–186. https://doi.org/10.1207/s1532754xjprr0703_01
  • Grunig, J. E., ve Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. CBS College Publishing.
  • Holtzhausen, D. R. (2007). Activism. Içinde E. L. Toth (Ed.), The Future of Excellence in Public Relations and Communication Management: Challenges for the Next Generation (ss. 357–379). Lawrence Erlbaum Associates,. https://doi.org/10.4324/9781410613967
  • Honda, L. P. (2016). Motivations for activists’ participation in the ‘it gets better project’. Public Relations Inquiry, 5(3), 253–276. https://doi.org/10.1177/2046147X15625710
  • Kirschenbaum, A. (2004). Generic sources of disaster communities: a social network approach. International Journal of Sociology and Social Policy, 24(11), 94–129.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma- Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Mertol, H., Ergün, Y., İsak, N., Dalçiçek, E., ve Kaya, N. G. (2022). Kamusal alanda kadın görünürlüğü: Süslü kadınlar bisiklet turu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 1358–1371. https://doi.org/10.17755/ESOSDER.1079032
  • Mules, P. (Pip). (2021). Making space for activism studies in public relations curricula. Public Relations Review, 47(3). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102033
  • Özel, A. P., ve Sert, N. Y. (2015). Dijital Halkla İlişkiler: Kavram ve Araçları. Derin Yayınları.
  • Özgen, E. (2015). Halkla İlişkiler ve Yeni Medya. Içinde S. Uğurlu (Ed.), Günümüzde ve Gelecekte Stratejik Halkla İlişkiler Yöentimi (2., ss. 188–203). Beta Yayınları.
  • Saldana, J. (2016). Qualitative Coding The Manual Researchers for. SAGE Publisher.
  • Scott, D. M. (2010). The New Rules of Marketing and PR : How to use News Releases, Blogs, Podcasting, Viral Marketing, & Online Media to Reach Buyers Directly. John Wiley & Sons.
  • Seo, H., Kim, J. Y., ve Yang, S. U. (2009). Global activism and new media: A study of transnational NGOs’ online public relations. Public Relations Review, 35(2), 123–126. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2009.02.002
  • Smith, M. F. (2013). Activism. Içinde R. L. Heath (Ed.), Encyclopedia of Public Relations (Second Edition, ss. 6–8). SAGE Publications.
  • Tanyeri Mazıcı, E., Koçak, P. G., ve Altıncık, H. (2017). Sosyal Medyanın Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kullanımı Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz: Online Alışveriş Siteleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 523–536.
  • Taylor, M., ve Das, S. Sen. (2010). Public Relations in Advocacy: Stem Cell Research Organizations’ Use of the Internet in Resource Mobilization. Public Relations Journal, 4(4).
  • Tufan Yeniçikti, N., ve Tarakçı, H. N. (2023). Halkla İlişkiler Çalışmalarında Sosyal Medya: 2012-2022 Yılları Arasında Yayınlanan Makalelerin Sistematik Bir İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 38–67.
  • Vardeman, J., ve Sebesta, A. (2020). The problem of intersectionality as an approach to digital activism: the Women’s March on Washington’s attempt to unite all women. Journal of Public Relations Research, 32(1–2), 7–29. https://doi.org/10.1080/1062726X.2020.1716769
  • Veil, S. R., Reno, J., Freihaut, R., ve Oldham, J. (2015). Online activists vs. Kraft foods: A case of social media hijacking. Public Relations Review, 41(1), 103–108. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2014.11.017
  • Waters, R. D., ve Jamal, J. Y. (2011). Tweet, tweet, tweet: A content analysis of nonprofit organizations’ Twitter updates. Public Relations Review, 37(3), 321–324. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.03.002
  • We are Social. (2022). Digital 2022: Another Year Of Bumper Growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Weaver, C. K. (2021). Public relations, power and control. Içinde Handbooks of Communication Science (C. 27, ss. 123–137).
  • Werder, K. P. (2006). Responding to Activism: An Experimental Analysis of Public Relations Strategy Influence on Attributes of Publics. Journal of Public Relations Research, 18(4), 335–356. https://doi.org/10.1207/s1532754xjprr1804_3
  • Zolkepli, I. A., Hasno, H., ve Kamarulzaman, Y. (2015). Technology-Push and Need-Pull of Online Social Network Citizen Engagement on Instagram Crowdsourcing.
  • Zoller, H. (2009). Narratives of corporate change: Public participation through environmental health activism, stakeholder dialogue, and regulation. Içinde L. M. Harter, M. Dutta, ve C. Cole (Ed.), Communicating for social impact: Engaging communication theory, research, and pedagogy (ss. 91–114).

Social Media As An Activist Public Relations Tool: "Funcy Women Bike Ride (FWBR)”

Yıl 2024, , 514 - 540, 31.05.2024
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1436627

Öz

Social media is an important communication and interaction platform used by activist groups uniting around various issues for social change. Activist groups benefit from public relations activities as a strategic communication area to address problems, support their resolution, establish positive relationships with the public, and create awareness about the issues.
In this context, the study aims to reveal how the social media environment is used by activist groups in the context of public relations models. For this purpose, the social media accounts of the activist group formed around the "Fancy Women Bicycle Tour (SKBT)" event were examined in the context of effective use and public relations models. The 80 posts shared on the Instagram Turkey account of the activist group, aimed at raising awareness for the visibility of women in society as well as promoting the use of bicycles as an environmentally friendly means of transportation, were subjected to qualitative content analysis using the Maxqda pro 2020 program between 11.08.2022 and 10.08.2023. The findings were presented by creating a hierarchical subcode model and code cloud. The FWBR community, actively using Facebook, Twitter, Instagram, and Youtube social media accounts, has been found to mostly employ two-way symmetric communication in their Instagram posts, in addition to informing the public and engaging in two-way asymmetric communication. This result is also important in supporting the fact that activist public relations involve the public relations strategies and tactics implemented by activist groups.

Kaynakça

  • Allagui, I. (2017). Towards organisational activism in the UAE: A case study approach. Public Relations Review, 43(1), 258–266. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.12.007
  • Aydınoğlu, Ö., ve Susur, M. (2021). Destek Olmak Veya Ol(a)Mamak: Marka Aktivizmi Bağlamında Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 8(2), 847–869. https://doi.org/10.17680/ERCIYESILETISIM.895504
  • Çetinkaya, A., ve Dondurucu, Z. B. (2022). Twitter’da Otantik Marka Aktivizmi Faaliyetlerinin Halkla İlişkiler Perspektifinden Analizi: Ben&Jerry’s ve Patagonia Örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, Özel Sayı, 73–103. https://doi.org/10.17829/turcom.1019457
  • Ciszek, E. L. (2015). Bridging the gap: Mapping the relationship between activism and public relations. Public Relations Review, 41(4), 447–455. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2015.05.016
  • Ciszek, E. L., ve Valenti, J. J. (2016). Digital activism: How social media and dissensus inform theory and practice. Public Relations Review, 42, 314–321. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.02.002
  • Coombs, W. T., ve Holladay, S. J. (2010). PR strategy and application : Managing influence. Wiley-Blackwell.
  • Coombs, W. T., ve Holladay, S. J. (2014). It’s Not Just PR: Public Relations in Society (Second edi). Wiley Blackwell.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma göre nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. baskı). Siyasal Kitabevi.
  • Demetrious, K. (2013). Public relations, activism, and social change: Speaking up. Içinde Routledge. Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9780203078440
  • Demetrious, K. (2019). ‘Energy wars’: Global PR and public debate in the 21st century. Public Relations Inquiry, 8(1), 7–22. https://doi.org/10.1177/2046147X18804283
  • Dereli, A. B. (2023). MAXQDA: Yaratıcı Veri Analizi Üzerine Notlar. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 149–152. https://doi.org/10.53495/E-KIAD.1319405
  • Durmuş, Y. (2023). Aktivist oluşumların sosyal medya kullanımında halkla ilişkiler modelleri ve diyalojik ilkelerin kullanımı: Amnesty Türkiye ve Amnesty İngiltere Örneği. ..Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 162–177.
  • Edwards, B., ve McCarthy, J. D. (2004). Strategy Matters: The Contingent Value of Social Capital in the Survival of Local Social Movement Organizations. Oxford University Press, 83(2), 621–651.
  • Grunig, J. E., Grunig, L. A., Sriramesh, K., Huang, Y.-H., ve Lyra, A. (1995). Models of Public Relations in an International Setting. Article in Journal of Public Relations Research, 7(3), 163–186. https://doi.org/10.1207/s1532754xjprr0703_01
  • Grunig, J. E., ve Hunt, T. (1984). Managing Public Relations. CBS College Publishing.
  • Holtzhausen, D. R. (2007). Activism. Içinde E. L. Toth (Ed.), The Future of Excellence in Public Relations and Communication Management: Challenges for the Next Generation (ss. 357–379). Lawrence Erlbaum Associates,. https://doi.org/10.4324/9781410613967
  • Honda, L. P. (2016). Motivations for activists’ participation in the ‘it gets better project’. Public Relations Inquiry, 5(3), 253–276. https://doi.org/10.1177/2046147X15625710
  • Kirschenbaum, A. (2004). Generic sources of disaster communities: a social network approach. International Journal of Sociology and Social Policy, 24(11), 94–129.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma- Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Mertol, H., Ergün, Y., İsak, N., Dalçiçek, E., ve Kaya, N. G. (2022). Kamusal alanda kadın görünürlüğü: Süslü kadınlar bisiklet turu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 1358–1371. https://doi.org/10.17755/ESOSDER.1079032
  • Mules, P. (Pip). (2021). Making space for activism studies in public relations curricula. Public Relations Review, 47(3). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102033
  • Özel, A. P., ve Sert, N. Y. (2015). Dijital Halkla İlişkiler: Kavram ve Araçları. Derin Yayınları.
  • Özgen, E. (2015). Halkla İlişkiler ve Yeni Medya. Içinde S. Uğurlu (Ed.), Günümüzde ve Gelecekte Stratejik Halkla İlişkiler Yöentimi (2., ss. 188–203). Beta Yayınları.
  • Saldana, J. (2016). Qualitative Coding The Manual Researchers for. SAGE Publisher.
  • Scott, D. M. (2010). The New Rules of Marketing and PR : How to use News Releases, Blogs, Podcasting, Viral Marketing, & Online Media to Reach Buyers Directly. John Wiley & Sons.
  • Seo, H., Kim, J. Y., ve Yang, S. U. (2009). Global activism and new media: A study of transnational NGOs’ online public relations. Public Relations Review, 35(2), 123–126. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2009.02.002
  • Smith, M. F. (2013). Activism. Içinde R. L. Heath (Ed.), Encyclopedia of Public Relations (Second Edition, ss. 6–8). SAGE Publications.
  • Tanyeri Mazıcı, E., Koçak, P. G., ve Altıncık, H. (2017). Sosyal Medyanın Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kullanımı Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz: Online Alışveriş Siteleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 523–536.
  • Taylor, M., ve Das, S. Sen. (2010). Public Relations in Advocacy: Stem Cell Research Organizations’ Use of the Internet in Resource Mobilization. Public Relations Journal, 4(4).
  • Tufan Yeniçikti, N., ve Tarakçı, H. N. (2023). Halkla İlişkiler Çalışmalarında Sosyal Medya: 2012-2022 Yılları Arasında Yayınlanan Makalelerin Sistematik Bir İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 38–67.
  • Vardeman, J., ve Sebesta, A. (2020). The problem of intersectionality as an approach to digital activism: the Women’s March on Washington’s attempt to unite all women. Journal of Public Relations Research, 32(1–2), 7–29. https://doi.org/10.1080/1062726X.2020.1716769
  • Veil, S. R., Reno, J., Freihaut, R., ve Oldham, J. (2015). Online activists vs. Kraft foods: A case of social media hijacking. Public Relations Review, 41(1), 103–108. https://doi.org/10.1016/J.PUBREV.2014.11.017
  • Waters, R. D., ve Jamal, J. Y. (2011). Tweet, tweet, tweet: A content analysis of nonprofit organizations’ Twitter updates. Public Relations Review, 37(3), 321–324. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.03.002
  • We are Social. (2022). Digital 2022: Another Year Of Bumper Growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • Weaver, C. K. (2021). Public relations, power and control. Içinde Handbooks of Communication Science (C. 27, ss. 123–137).
  • Werder, K. P. (2006). Responding to Activism: An Experimental Analysis of Public Relations Strategy Influence on Attributes of Publics. Journal of Public Relations Research, 18(4), 335–356. https://doi.org/10.1207/s1532754xjprr1804_3
  • Zolkepli, I. A., Hasno, H., ve Kamarulzaman, Y. (2015). Technology-Push and Need-Pull of Online Social Network Citizen Engagement on Instagram Crowdsourcing.
  • Zoller, H. (2009). Narratives of corporate change: Public participation through environmental health activism, stakeholder dialogue, and regulation. Içinde L. M. Harter, M. Dutta, ve C. Cole (Ed.), Communicating for social impact: Engaging communication theory, research, and pedagogy (ss. 91–114).
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları, Sosyal Medya Uygulamaları ve Analizi, Yeni Medya
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nur Banu Ateş 0000-0003-0683-9790

Erken Görünüm Tarihi 31 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2024
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Ateş, N. B. (2024). Aktivist Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya: “Süslü Kadınlar Bisiklet Turu (SKBT)”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(36), 514-540. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1436627