Leadership is a complex and multifaceted concept. A good leader, equipped with various skills and qualities, brings people together, motivates them, engages in interactions, and guides them toward common goals. Leadership involves continuous learning, adaptation, and personal development processes. In this context, as the rapidly changing needs of the modern world continue to evolve, different leadership styles that can meet these demands are being discussed. The facilitating leadership style, which has been frequently researched lately, is a distilled form of positive leadership behaviors and aims to reconcile contrasting perspectives to reduce conflicts in organizations and enhance more efficient professional relationships among employees. In this context, the primary goal of our research is to develop a psychometric scale that can measure the facilitating leadership style, which is likely to be the subject of research in Turkey. In the analysis of the data obtained from 478 participants consisting of teachers in the study, item analyses were conducted within the scope of exploratory factor analysis (EFA), and as a result, a scale consisting of a total of 21 items with three subscales was obtained. The Cronbach's Alpha reliability coefficient calculated for the reliability of the scale was determined as .97, indicating that the scale is reliable in terms of internal consistency. The final scale structure was also tested with confirmatory factor analysis (CFA) and evidence of construct validity was reported. All analyses revealed that the developed "Facilitating Leadership Scale" in the research is a valid and reliable data collection tool.
Liderlik karmaşık ve çok yönlü bir konsepttir. İyi bir lider, çeşitli beceri ve özelliklere sahip olarak, insanları bir araya getirir, motive eder, etkileşimde bulunur ve ortak hedeflere ulaşmak için yönlendirir. Liderlik, sürekli öğrenme, adaptasyon ve kişisel gelişim süreçlerini içerir. Bu bağlamda her geçen gün modern dünyanın hızlı değişimlerine bağlı olarak gelişen ihtiyaçları karşılayabilecek farklı liderlik tarzlarından söz edilmeye başlanmıştır. Kolaylaştırıcı liderlik tarzı olumlu liderlik davranışlarının damıtılmış hali olup, örgütlerde çatışmayı azaltmaya ve çalışanlar arasında daha verimli profesyonel ilişkileri geliştirmeye yardımcı olmak için birbirine zıt bakış açılarını da birleştirmeye çalışan bir liderlik tarzıdır. Bu bağlamda araştırmamızın temel amacı, Türkiye’de araştırmalara konu olması muhtemel olan kolaylaştırıcı liderlik tarzını ölçmeyi başaran psikometrik bir ölçek geliştirmektir. Araştırmada 478 katılımcıdan elde edilen verilerin çözümlenmesinde açımlayıcı faktör analizi (AFA) kapsamında madde analizleri gerçekleştirilmiş ve üç alt boyuttan oluşan toplam 21 maddelik bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirliği için hesaplanan Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı .97 olarak belirlenmiş ve bu değer de ölçeğin iç tutarlık bağlamında güvenilir olduğunu ortaya koymuştur. Nihai olarak elde edilen ölçek yapısı doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile de test edilmiş ve yapı geçerliliğine ilişkin kanıtlar raporlanmıştır. Tüm analizler sonucunda araştırmada geliştirilen “Kolaylaştırıcı Liderlik Ölçeğinin” geçerli, güvenilir bir veri toplama aracı olduğu tespit edilmiştir.
Etik kurulu raporu dosya olarak yüklenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |