Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Bibliometric Analysis of Studies on the Concept of Propaganda in Public Relations with Vosviewer

Yıl 2024, , 571 - 582, 15.10.2024
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1496592

Öz

The public relations is a strategic communication process that aims to establish and maintain mutually beneficial relationships between organizations and their target audiences. The purpose of public relations is to increase trust, credibility, and understanding between the organization and its target audience, ultimately contributing to the success and sustainability of the organization. ropaganda is generally a communication strategy aimed at manipulating public opinion to advance a political or ideological agenda. Unlike public relations, propaganda generally tends to be one-sided and aims to persuade rather than engage in a dialogue. Public Relations and Propaganda are both communication strategies aimed at influencing public perception, but they differ significantly in their intentions, methods, and ethical considerations. Understanding the differences between these two concepts is crucial for individuals navigating the complex landscape of information and persuasion in the modern world. The purpose of this study is to systematically review the international literature on public relations through a literature search. A total of 3125 studies containing the concept of public relations in their titles, abstracts, or keywords were included for bibliometric analysis by searching the Web of Science database. The results indicate that the studies in the field of public relations have been increasing steadily every year from 2014 to 2022 in the international literature. In studies conducted in the field of public relations, the most frequently used keywords are propaganda, social media, ideology, misinformation, disinformation, and fake news. Additionally, the results show that the countries with the highest number of citations in the field of public relations are the United States, Russia, and China.

Kaynakça

  • Armağan, A. (1999). Siyasal Bir İletişim Türü Olarak Propaganda. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9, 417-426.
  • Asna, M. A. (1993). Public Relations: Temel Bilgiler, İstanbul, Der Yayınları.
  • Bıçakçı, İ. (2002). İletişim ve Halkla İlişkiler, Mediacat Yayınları, Ankara.
  • Brown, J. A. C. (1992). Siyasal Propaganda. İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • Ertekin, Y. (2000). Halkla İlişkiler, Yargı Yayınları, Ankara.
  • Erdoğan, İ. (2006). Teori ve Pratikte Halkla İlişkiler, Yargı Yayınları, Ankara.
  • Güngör, N. (2020), İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Gürgen, Haluk. (1990). “Propaganda”. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(8), 135-157.
  • Karatepe, S. (2008). İtibar Yönetimi: Halkla İlişkilerde Güven Yaratma, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 77-97.
  • Kazancı, M. (1997). Kamuda ve Özel Sektörde Halkla İlişkiler, Turhan Kitapevi.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2004). Halkla İlişkiler, Aktüel Yayınları, İstanbul.
  • Safitri, A., ve Afandi, Y.M. (2023). Trends of Halal Industry Research: A Bibliometric Analysis. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 10(6), 605-619.
  • Schukies, G. (1998). Halkla İlişkilerde Müşteri Memnuniyetine Dönük Kalite, (Çeviren: Ahmet ÜNVER) IPRA – Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği / Halkla İlişkiler Danışmanları Derneği (HDD) Altın Kitap- Sayı: 10, Rota Yayınları.
  • Wang, S., Li, Q., Fang, C., ve Zhou, C. (2016). The Relationship Between Economic Growth, Energy Consumption, and CO2 Emissions: Empirical Evidence From China. Science of the Total Environment, 542, 360-371.
  • Van Eck, N., ve Waltman, L. (2010). Software Survey: Vosviewer, a Computer Program for Bibliometric Mapping. Scientometrics, 84(2), 523-538.
  • Verma, S., ve Gustafsson, A. (2020). Investigating the Emerging COVID-19 Research Trends in the Field of Business and Management: A Bibliometric Analysis Approach. Journal of Business Research, 118, 253-261.

Halkla İlişkilerde Propaganda Kavramı Üzerine Yapılan Çalışmaların Vosviewer İle Bibliyometrik Bir Analizi

Yıl 2024, , 571 - 582, 15.10.2024
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1496592

Öz

ÖZ
Halkla ilişkiler, kurum ve kuruluşlar ile hedef kitleler arasında fayda sağlayan ilişkiler kurmayı ve sürdürmeyi amaçlayan stratejik bir iletişim sürecidir. Halkla ilişkilerin amacı, kuruluş ile hedef kitlesi arasındaki güveni, inanılırlığı ve anlayışı artırmak, kuruluşun başarısına ve sürdürülebilirliğine katkıda bulunmaktır. Diğer yandan, propaganda, genellikle politik veya ideolojik bir hedefi ilerletmek için halkın görüşünü manipüle etmeyi amaçlayan bir iletişim stratejisidir. Propaganda, bazen gerçek veya etik düşüncelerin zararına, yanıltıcı veya önyargılı bilgi, duygusal çağrışımlar ve diğer taktikler kullanabilir. Halkla ilişkilerin aksine, propaganda genellikle tek taraflıdır ve diyalog yerine ikna etmeyi amaçlar. Halkla ilişkiler ve propaganda, her ikisi de halkın algısını etkilemeyi amaçlayan iletişim stratejileridir, ancak niyetleri, yöntemleri ve etik düşünceleri açısından önemli farklılıklar gösterirler. Halkla ilişkiler faaliyetleri, medya ilişkileri, topluluk katılımı, kriz yönetimi ve diğer çabalardan oluşur ve güvenilirlik ve iyi niyeti kurma amacı taşır. Bu iki kavram arasındaki farkları anlamak, modern dünyadaki bilgi ve ikna alanındaki karmaşık manzaranın içinde ilerleyen bireyler için son derece önemlidir. Bu çalışmanın amacı, halkla ilişkiler alanında uluslararası yazında yapılan çalışmaları sistematik bir literatür taramasıyla incelemektir. Bu amaçla Web of Science veri tabanı taranarak başlığında, özetinde veya anahtar kelimelerinde halkla ilişkiler kavramları geçen toplam 3125 çalışma araştırmaya dâhil edilerek bibliyometrik analize tabi tutulmuştur. Sonuçlar uluslararası yazında 2014 yılından 2022 yılına kadar halkla ilişkiler alanında yapılan çalışmaların her geçen yıl yükselen bir ivmeyle arttığını göstermektedir. Halkla ilişkiler alanında yapılan çalışmalarda en sık kullanılan anahtar kelimeler propaganda, sosyal medya, ideoloji, yanlış bilgilendirme dezenformasyon, ve sahte haberdir. Sonuçlarda ayrıca halkla ilişkiler alanında en fazla atıf alan ülkelerin ABD, Rusya ve Çin olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Armağan, A. (1999). Siyasal Bir İletişim Türü Olarak Propaganda. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9, 417-426.
  • Asna, M. A. (1993). Public Relations: Temel Bilgiler, İstanbul, Der Yayınları.
  • Bıçakçı, İ. (2002). İletişim ve Halkla İlişkiler, Mediacat Yayınları, Ankara.
  • Brown, J. A. C. (1992). Siyasal Propaganda. İstanbul: Ağaç Yayıncılık.
  • Ertekin, Y. (2000). Halkla İlişkiler, Yargı Yayınları, Ankara.
  • Erdoğan, İ. (2006). Teori ve Pratikte Halkla İlişkiler, Yargı Yayınları, Ankara.
  • Güngör, N. (2020), İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Gürgen, Haluk. (1990). “Propaganda”. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(8), 135-157.
  • Karatepe, S. (2008). İtibar Yönetimi: Halkla İlişkilerde Güven Yaratma, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 77-97.
  • Kazancı, M. (1997). Kamuda ve Özel Sektörde Halkla İlişkiler, Turhan Kitapevi.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2004). Halkla İlişkiler, Aktüel Yayınları, İstanbul.
  • Safitri, A., ve Afandi, Y.M. (2023). Trends of Halal Industry Research: A Bibliometric Analysis. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 10(6), 605-619.
  • Schukies, G. (1998). Halkla İlişkilerde Müşteri Memnuniyetine Dönük Kalite, (Çeviren: Ahmet ÜNVER) IPRA – Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği / Halkla İlişkiler Danışmanları Derneği (HDD) Altın Kitap- Sayı: 10, Rota Yayınları.
  • Wang, S., Li, Q., Fang, C., ve Zhou, C. (2016). The Relationship Between Economic Growth, Energy Consumption, and CO2 Emissions: Empirical Evidence From China. Science of the Total Environment, 542, 360-371.
  • Van Eck, N., ve Waltman, L. (2010). Software Survey: Vosviewer, a Computer Program for Bibliometric Mapping. Scientometrics, 84(2), 523-538.
  • Verma, S., ve Gustafsson, A. (2020). Investigating the Emerging COVID-19 Research Trends in the Field of Business and Management: A Bibliometric Analysis Approach. Journal of Business Research, 118, 253-261.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Sistemleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Çıkmaz 0000-0002-9576-7161

Erken Görünüm Tarihi 12 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2024
Kabul Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çıkmaz, E. (2024). Halkla İlişkilerde Propaganda Kavramı Üzerine Yapılan Çalışmaların Vosviewer İle Bibliyometrik Bir Analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(37), 571-582. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1496592