BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin ‘Grup Çalışmaları’na İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2015, Sayı: 7, 131 - 156, 01.04.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin grup çalışmaları hakkındaki görüşlerini ve karşılaştıkları sorunları tespit etmektir. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde tasarlanmış olup “durum çalışması” deseni kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu “kolay ulaşılabilir durum örneklemesi” yöntemiyle seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 56 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak dört açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme sonunda toplanan veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiş ve doğrudan alıntılarla desteklenerek sunulmuştur. Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre grup çalışmalarının en olumlu yönleri; yardımlaşma ve paylaşma duygularını geliştirmesi, akademik başarıyı artırması, sosyalleşmeyi sağlaması, sorumluluk bilincinin oluşmasına yardımcı olması ve çalışmaya karşı motivasyonu artırmasıdır. Olumsuz birtakım öğrenci davranışları, maddi olanakların yetersizliği, zaman alıcı olması ve rekabetçi bir anlayışı ortaya çıkarması, sınıf öğretmenlerinin grup çalışması yaptırırken karşılaştıkları sorunların başında gelmektedir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Kamile Ün, Aktif Öğrenme, İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları, 2003.
  • Akkuş, Adem, Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Modeli Hakkında Bilgilendirilmesi, Bu Modeli Sınıfta Uygulamaları ve Elde Edilen Sonuçların Değerlendirilmesi: Muş İl Örneği, Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013.
  • Babadoğan, Cem, “Sorumlu Davranış Geliştirme Stratejileri Bağlamında Öğrenen Sınıf”, XI. Eğitim Bilimleri Kongresi, Lefkoşa, KKTC, 2002.
  • Büyüköztürk, Şener, E. Kılıç Çakmak, Ö. Erkan Akgün, Şirin Karadeniz ve Funda Demirel, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2010.
  • Demirel, Özcan, Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2010.
  • Doymuş, Kemal, “Effects of a Cooperative Learning Strategy on Teaching and Learning Phases of Matter and One-Component Phase Dia- grams”, Chemical Education Research, 84 (11), 2007.
  • Ekinci, Necla, “İşbirliğine Dayalı Öğrenme”, Eğitimde Yeni Yönelimler, ed. Özcan Demirel, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2007.
  • Erdamlar, Gürcü Koç ve Hüsne Demirel, “Öğretmen Adaylarının Grup Çalışmalarına İlişkin Algıları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 2010.
  • Gödek, Yasemin, “Research on Group Work and Collaborative Work and Its Implications for Primary School Teachers”, Gazi Üniversitesi Kır- şehir Eğitim Fakültesi, 5 (2), 2004.
  • Gözütok, F. Dilek, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Ekinoks Yayınları, 2007.
  • Güler, Ahmet, M. Bülent Halıcıoğlu, Serkan Taşğın, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013.
  • Hayırsever, Fahriye, İlköğretim Okullarında Uygulanan Küme Çalışma Yönte- minin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2001.
  • Hayırsever, Fahriye, “İlköğretim Okullarında Uygulanan Küme Çalışma Yönteminin Değerlendirilmesi”, Milli Eğitim Dergisi, 2002.
  • Jafari, Zahra, “A Comparison of Conventional Lecture and Team-Based Learning Methods in Terms of Student Learning and Teaching Satis- faction”, Medical Journal of Islamic Republic of Iran (MJIRI), 28 (5), 2013.
  • Koç, Yasemin, “Okuma-Yazma-Uygulama ve Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Yöntemlerinin Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi: Madde ve Isı Ünitesi”, Ekev Akademi Dergisi, 58, 2014.
  • Laal, Marjan ve Seyed Mohammed Ghodsi, “Benefits of Collaborative Learning”, Social and Behavioral Sciences, 31, 2011.
  • Lyman, Lawrence ve C. Foyle Harvey, “Cooperative Learning Strategies and Children”, ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Urbana IL, 1988.
  • Ning, Huiping ve Garry Hornby, “The Impact of Cooperative Learning on Tertiary EFL Learners’ Motivation”, Educational Review, 66 (1), 2013.
  • Ocak, Gürbüz, “Yöntem ve Teknikler”, Öğretim İlke ve Yöntemleri, ed. Gürbüz Ocak, Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2011.
  • Oral, Behçet, “Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme ile Küme Ça- lışması Yöntemlerinin Öğrencilerin Erişilmeri, Derse Yönelik Tu- tumları ve Öğrenilenlerin Kalıcılığı Üzerindeki Etkileri”, Çukuruva Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 2000.
  • Panitz, Theodore, “Collaborative versus Cooperative Learning: A Compa- rison of the Two Concepts Which will Help Us Understand the Un- derlying Nature of Interactive Learning”, ERIC Educational Resources Information Center, 1999.
  • Şimşek, Ufuk, Kemal Doymuş, Ümit Şimşek ve Yavuz Özdemir, “Öğren- cilerin Demokratik Tutumlarına Grupla Öğrenme Yönteminin Etki- sinin İncelenmesi”, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 2004.
  • Tok, Türkay Nuri, “Öğretim İlke ve Yöntemleri”, Etkili Öğretim İçin Yön- tem ve Teknikler, ed. Ahmet Doğanay, Ankara: Pegem Akademi Ya- yınları, 2001.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013.
  • Yıldız, Vesile, “İşbirlikli Öğrenme ile Geleneksel Öğrenme Grupları Ara- sındaki Farklar”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 1999.
  • Yılmaz, Serap, “İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin “Birlikte Ça- lışma”ya İlişkin Algıları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi- si, 12 (1), 2011.
  • Yurtal, Filiz ve Alper Yontar, “Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandık- ları Yöntemler”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 2006.

Examining Views of Classroom Teachers about ‘Group Works’

Yıl 2015, Sayı: 7, 131 - 156, 01.04.2015

Öz

The aim of this study is to determine the classroom teacher’s views about group works and problems they encounter during they perform group works. The research was conducted within the scope of qualitative research approach and it was used “case study” as research design. Participants of this study consisted of fifty-six classroom teachers who were selected by using “easy reachable sampling method” and participated in this study voluntarily. “Semi-structured interview form” consisting of four open-ended questions was used for data collection. Datas gathered after interviews were analyzed by using “content analysis” and supported by direct quotations. Promoting sentiments of helping each other and sharing, increasing academic achievement, providing socialization, raising consciousness of accountability and increasing motivation towards studying are the compensations of group works according to classroom teachers. Participants stated those; negative students’ behaviors, insufficiency of materials, consuming plenty of time and causing a competitive understanding are negative sides of group works.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Kamile Ün, Aktif Öğrenme, İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları, 2003.
  • Akkuş, Adem, Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Modeli Hakkında Bilgilendirilmesi, Bu Modeli Sınıfta Uygulamaları ve Elde Edilen Sonuçların Değerlendirilmesi: Muş İl Örneği, Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013.
  • Babadoğan, Cem, “Sorumlu Davranış Geliştirme Stratejileri Bağlamında Öğrenen Sınıf”, XI. Eğitim Bilimleri Kongresi, Lefkoşa, KKTC, 2002.
  • Büyüköztürk, Şener, E. Kılıç Çakmak, Ö. Erkan Akgün, Şirin Karadeniz ve Funda Demirel, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2010.
  • Demirel, Özcan, Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2010.
  • Doymuş, Kemal, “Effects of a Cooperative Learning Strategy on Teaching and Learning Phases of Matter and One-Component Phase Dia- grams”, Chemical Education Research, 84 (11), 2007.
  • Ekinci, Necla, “İşbirliğine Dayalı Öğrenme”, Eğitimde Yeni Yönelimler, ed. Özcan Demirel, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2007.
  • Erdamlar, Gürcü Koç ve Hüsne Demirel, “Öğretmen Adaylarının Grup Çalışmalarına İlişkin Algıları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 2010.
  • Gödek, Yasemin, “Research on Group Work and Collaborative Work and Its Implications for Primary School Teachers”, Gazi Üniversitesi Kır- şehir Eğitim Fakültesi, 5 (2), 2004.
  • Gözütok, F. Dilek, Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Ekinoks Yayınları, 2007.
  • Güler, Ahmet, M. Bülent Halıcıoğlu, Serkan Taşğın, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013.
  • Hayırsever, Fahriye, İlköğretim Okullarında Uygulanan Küme Çalışma Yönte- minin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2001.
  • Hayırsever, Fahriye, “İlköğretim Okullarında Uygulanan Küme Çalışma Yönteminin Değerlendirilmesi”, Milli Eğitim Dergisi, 2002.
  • Jafari, Zahra, “A Comparison of Conventional Lecture and Team-Based Learning Methods in Terms of Student Learning and Teaching Satis- faction”, Medical Journal of Islamic Republic of Iran (MJIRI), 28 (5), 2013.
  • Koç, Yasemin, “Okuma-Yazma-Uygulama ve Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Yöntemlerinin Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerine Etkisi: Madde ve Isı Ünitesi”, Ekev Akademi Dergisi, 58, 2014.
  • Laal, Marjan ve Seyed Mohammed Ghodsi, “Benefits of Collaborative Learning”, Social and Behavioral Sciences, 31, 2011.
  • Lyman, Lawrence ve C. Foyle Harvey, “Cooperative Learning Strategies and Children”, ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education Urbana IL, 1988.
  • Ning, Huiping ve Garry Hornby, “The Impact of Cooperative Learning on Tertiary EFL Learners’ Motivation”, Educational Review, 66 (1), 2013.
  • Ocak, Gürbüz, “Yöntem ve Teknikler”, Öğretim İlke ve Yöntemleri, ed. Gürbüz Ocak, Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2011.
  • Oral, Behçet, “Sosyal Bilgiler Dersinde İşbirlikli Öğrenme ile Küme Ça- lışması Yöntemlerinin Öğrencilerin Erişilmeri, Derse Yönelik Tu- tumları ve Öğrenilenlerin Kalıcılığı Üzerindeki Etkileri”, Çukuruva Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 2000.
  • Panitz, Theodore, “Collaborative versus Cooperative Learning: A Compa- rison of the Two Concepts Which will Help Us Understand the Un- derlying Nature of Interactive Learning”, ERIC Educational Resources Information Center, 1999.
  • Şimşek, Ufuk, Kemal Doymuş, Ümit Şimşek ve Yavuz Özdemir, “Öğren- cilerin Demokratik Tutumlarına Grupla Öğrenme Yönteminin Etki- sinin İncelenmesi”, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 2004.
  • Tok, Türkay Nuri, “Öğretim İlke ve Yöntemleri”, Etkili Öğretim İçin Yön- tem ve Teknikler, ed. Ahmet Doğanay, Ankara: Pegem Akademi Ya- yınları, 2001.
  • Yıldırım, Ali ve Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013.
  • Yıldız, Vesile, “İşbirlikli Öğrenme ile Geleneksel Öğrenme Grupları Ara- sındaki Farklar”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 1999.
  • Yılmaz, Serap, “İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin “Birlikte Ça- lışma”ya İlişkin Algıları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi- si, 12 (1), 2011.
  • Yurtal, Filiz ve Alper Yontar, “Sınıf Öğretmenlerinin Öğrencilerinden Bekledikleri Sorumluluklar ve Sorumluluk Kazandırmada Kullandık- ları Yöntemler”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 2006.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Fuad Yasul Bu kişi benim

Osman Samancı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Yasul, A. F., & Samancı, O. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin ‘Grup Çalışmaları’na İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(7), 131-156.