BibTex RIS Kaynak Göster

Anadolu Liselerinde Okuyan Öğrencilerin Bilgisayar İletişim Teknolojilerini Uygulama Yeterlilikleri ve Öğretim Tekniği Olarak Kullanılma Sonuçlarının İncelenmesi

Yıl 2015, Sayı: 8, 109 - 130, 01.10.2015

Öz

Yeni medyanın eğitim ortamına girmesiyle alışageldiğimiz sınıf ortamları yavaş yavaş yerini yeni öğrenme ortamlarına bırakmaktadır. Daha önce tebeşir ve karatahta ile sınırlı bırakılan eğitim artık günümüzde bilgi ve iletişim teknolojileri ile yer değiştirmeye başlamıştır. Bu doğrultuda araştırma sorusu olarak Anadolu lisesinde okuyan öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojileri uygulama yeterlilikleri demografik özelliklerine göre anlamlı ölçüde farklılaşmakta mıdır? Seçilerek incelenmiştir. BİT’e yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla Karaoğlan, B., Cavaş, B., Kışla, T., Cavas, P. tarafından geliştirilerek geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan BİT’e Yönelik Tutum Ölçeği kullanılarak 509 adet anadolu lisesi öğrencisi ile araştırma yapılmıştır.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1995). Bilgi teknolojilerinin okullarda kullanımı ve öğret- menlerin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11).
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz- yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 27, 11-20.
  • Aşkar. P. ve Akkoyunlu, B. (1994). Use of Information Technologies in Schools and the Role of Principals. The Eleventh International Con- ference on Technologyand Education. 1056-1058. March 27-30, Lon- don.
  • Campbell, K. & YONG, Z. (1996) Refining knowledge in a virtual com- munity: A case-based collaborative project for preservice teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 4(3/4) 263-280.
  • Demiralay, R. ve Karadeniz Ş. (2008). İlköğretimde yaşam boyu öğrenme için bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi. Cypriot Journal of Educa- tional Sciences, 2(6), 89-119.
  • Dinçer, S. ve Şahinkayası, Y. (2011). A cross-cultural study of ICT competency, attitude and satisfactıon of Turkish, Polish and Czech university students. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, A10(4), 31-38.
  • Erol, O. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma sıklıkları ile yaratıcılık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Ersoy, Y. (1996). Amaçlar ve matematik öğretmenlerinin görüşleri. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, 151-160.
  • Fısher, M. M. (1997). The voice of experience: inservice teacher technology compe- tency recommendations for preservice teacher preparation programs. Journal of Technology and Teacher Education, 5(2/3), 88-97.
  • Gabrıel, M. A. ve MacDonald, C. J. (1996). Preservice teacher education stu- dents and computers: how does intervention affect attitudes? Journal of Technology and Teacher Education, 4(2) 91-116.
  • Gürol, M. (1996). BDE’de formatör öğretmen yetiştirme. Eğitim ve Bilim. 20 (99), 10- 23.
  • Hartley, J. R. (1988). Learning from computer based simulatins in science. Stu- dies in Science Education. 5(1), 55.
  • Hızal, A. (1989). Bilgisayar eğitimi ve BDÖ ilişkin öğretmen görüşlerinin değer- lendirilmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Khan, B. H. (2001). Web-based training. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
  • Kozma, R. B. (1991). Learning with media. Review of Educational Research, 61(2), 179-211.
  • Kurbanoğlu, S.S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: kavramsal bir analiz. Türk kü- tüphaneciliği, 24(4), 723-747.
  • Luu, K. & Freeman, J. G. (2011). An analysis of the relationship between infor- mation and communication technology (ICT) and scientific literacy in Cana- da and Australia. Computers & Education, 56, 1072-1082
  • Norton, P. ve Sprague, D. (1997). On-Line collaborative lesson planning: An experiment in teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 5(2/3), 280-297
  • Özmusul, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitü- sü, Gaziantep.
  • Papastergiou, M. (2010). Enhancing Physical Education and Sport Science students’ self-efficacy and attitudes regarding information and communication technologies through a computer literacy course. Computers & Education, 54, 298-308.
  • Probert, E. (2009). Information literacy skills: Teacher understandings and practice. Computers & Education, 53, 24-33.
  • Renshaw, C.E. VE TAYLOR H.A. (2000). The educational effectiveness of computer-based instruction. Computer and Geosciences, 26(6), 677-682.
  • Robinson, B. (1995). Teaching teachers to change: The place of change theory in the technology education of teachers.
  • Schrum, L. & Dehoney, J. (1998) Meeting the future: A teacher education program joins the information age. Journal of Technology and Teacher Education, 6(1), 23-38.
  • Slough, S. & Chamblee, M. R. (2000) Getting technology reluctant teachers published on the world wide web. Journal of Technology and Teacher Education, 4(3/4), 215-232.
  • Su, K. D. (2008). An integrated science course designed with information commu- nication technologies to enhance university students’ learning performance. Computers & Education, 51, 1365-1374.
  • Taylor, E., Goede, R. & Steyn, T. (2011). Reshaping computer literacy teaching in higher education: Identification of critical success factors. In- teractive Technology and Smart Education, 8(1), 28-38.
  • Taylor, J. (2006). Information literacy and the school library media center. Lib- raries Unlimited, Westport, USA.
  • Tella, A. & MUTULA, S. M. (2008). Gender differences in computer literacy among undergraduate students at the university of Botswana: implications for library use. Malaysian Journal of Library & Informa- tion Science, 13(1), 59-76.
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3(1), 120-130.
  • Vord, R. V. (2010). Distance students and online research: Promoting informa- tion literacy through media literacy. Internet and Higher Education, 13, 170-1.
  • White, S. R. & BODNER, M.G. (2001). Evaluation of computer simulation experiments in a senior level capstone chemical engineering course, Depart- ment of Chemistry, Purdue University.
  • Yurdakul, I. K. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterlikleri- nin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Ha- cettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.

Sufficiencies of Students Studying in Anatolian High Schools on Application Computer Communication Technologies and Investigation of Usage Results as Teaching Method

Yıl 2015, Sayı: 8, 109 - 130, 01.10.2015

Öz

Avoids the usual classroom training environment, the introduction of new media environments leaves gradually replaced by the new learning environment. Chalk and blackboard education is no longer limited to the previously released information and communication technologies are being replaced today. In this context the question of the Anatolian high schools students to research the application of information and communication technologies, competencies Severity significantly by demographic characteristics? chosen and investigated. In order to measure attitudes towards ICT Karaoğlan, B., cavas, B., barracks, T., Cavas, P. The validity and reliability has been improved by the use of ICT Attitude Scale Anatolian high school students and 509 were investigated.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1995). Bilgi teknolojilerinin okullarda kullanımı ve öğret- menlerin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11).
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı öz- yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 27, 11-20.
  • Aşkar. P. ve Akkoyunlu, B. (1994). Use of Information Technologies in Schools and the Role of Principals. The Eleventh International Con- ference on Technologyand Education. 1056-1058. March 27-30, Lon- don.
  • Campbell, K. & YONG, Z. (1996) Refining knowledge in a virtual com- munity: A case-based collaborative project for preservice teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 4(3/4) 263-280.
  • Demiralay, R. ve Karadeniz Ş. (2008). İlköğretimde yaşam boyu öğrenme için bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi. Cypriot Journal of Educa- tional Sciences, 2(6), 89-119.
  • Dinçer, S. ve Şahinkayası, Y. (2011). A cross-cultural study of ICT competency, attitude and satisfactıon of Turkish, Polish and Czech university students. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, A10(4), 31-38.
  • Erol, O. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma sıklıkları ile yaratıcılık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Ersoy, Y. (1996). Amaçlar ve matematik öğretmenlerinin görüşleri. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi. 12, 151-160.
  • Fısher, M. M. (1997). The voice of experience: inservice teacher technology compe- tency recommendations for preservice teacher preparation programs. Journal of Technology and Teacher Education, 5(2/3), 88-97.
  • Gabrıel, M. A. ve MacDonald, C. J. (1996). Preservice teacher education stu- dents and computers: how does intervention affect attitudes? Journal of Technology and Teacher Education, 4(2) 91-116.
  • Gürol, M. (1996). BDE’de formatör öğretmen yetiştirme. Eğitim ve Bilim. 20 (99), 10- 23.
  • Hartley, J. R. (1988). Learning from computer based simulatins in science. Stu- dies in Science Education. 5(1), 55.
  • Hızal, A. (1989). Bilgisayar eğitimi ve BDÖ ilişkin öğretmen görüşlerinin değer- lendirilmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Khan, B. H. (2001). Web-based training. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
  • Kozma, R. B. (1991). Learning with media. Review of Educational Research, 61(2), 179-211.
  • Kurbanoğlu, S.S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: kavramsal bir analiz. Türk kü- tüphaneciliği, 24(4), 723-747.
  • Luu, K. & Freeman, J. G. (2011). An analysis of the relationship between infor- mation and communication technology (ICT) and scientific literacy in Cana- da and Australia. Computers & Education, 56, 1072-1082
  • Norton, P. ve Sprague, D. (1997). On-Line collaborative lesson planning: An experiment in teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 5(2/3), 280-297
  • Özmusul, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitü- sü, Gaziantep.
  • Papastergiou, M. (2010). Enhancing Physical Education and Sport Science students’ self-efficacy and attitudes regarding information and communication technologies through a computer literacy course. Computers & Education, 54, 298-308.
  • Probert, E. (2009). Information literacy skills: Teacher understandings and practice. Computers & Education, 53, 24-33.
  • Renshaw, C.E. VE TAYLOR H.A. (2000). The educational effectiveness of computer-based instruction. Computer and Geosciences, 26(6), 677-682.
  • Robinson, B. (1995). Teaching teachers to change: The place of change theory in the technology education of teachers.
  • Schrum, L. & Dehoney, J. (1998) Meeting the future: A teacher education program joins the information age. Journal of Technology and Teacher Education, 6(1), 23-38.
  • Slough, S. & Chamblee, M. R. (2000) Getting technology reluctant teachers published on the world wide web. Journal of Technology and Teacher Education, 4(3/4), 215-232.
  • Su, K. D. (2008). An integrated science course designed with information commu- nication technologies to enhance university students’ learning performance. Computers & Education, 51, 1365-1374.
  • Taylor, E., Goede, R. & Steyn, T. (2011). Reshaping computer literacy teaching in higher education: Identification of critical success factors. In- teractive Technology and Smart Education, 8(1), 28-38.
  • Taylor, J. (2006). Information literacy and the school library media center. Lib- raries Unlimited, Westport, USA.
  • Tella, A. & MUTULA, S. M. (2008). Gender differences in computer literacy among undergraduate students at the university of Botswana: implications for library use. Malaysian Journal of Library & Informa- tion Science, 13(1), 59-76.
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3(1), 120-130.
  • Vord, R. V. (2010). Distance students and online research: Promoting informa- tion literacy through media literacy. Internet and Higher Education, 13, 170-1.
  • White, S. R. & BODNER, M.G. (2001). Evaluation of computer simulation experiments in a senior level capstone chemical engineering course, Depart- ment of Chemistry, Purdue University.
  • Yurdakul, I. K. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterlikleri- nin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Ha- cettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Haluk Tanrıverdi Bu kişi benim

İlhan Kakırman Bu kişi benim

Engin Karakaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Tanrıverdi, H., Kakırman, İ., & Karakaya, E. (2015). Anadolu Liselerinde Okuyan Öğrencilerin Bilgisayar İletişim Teknolojilerini Uygulama Yeterlilikleri ve Öğretim Tekniği Olarak Kullanılma Sonuçlarının İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(8), 109-130.