BibTex RIS Kaynak Göster

Bayburtlu Celâlî ve Vanlı Celâlî’nin Şiirlerinde Dil Becerileri

Yıl 2016, Sayı: 9, 177 - 196, 01.04.2016

Öz

Bu çalışmamızda, âşıklık geleneğinden gelen ve kültürel mirasımızın temsilcilerinden olan 'Celâlî' mahlaslı iki şairin şiirleri üzerinde duruldu. İlki 19. yüzyıl şairlerinden Bayburtlu Celâlî… İkincisi, günümüz şairlerinden Vanlı Celâlî… Bu iki âşık hakkında kısaca bilgi verildikten sonra, her iki âşığın şiirleri, dil becerileri bakımından incelendi. Şiirlerde geçen dinleme, okuma, konuşma ve yazma kavramlarının hangi amaçla ve nasıl kullanıldığı gibi sorulara cevaplar arandı. Şairlerin şiirlerinden örnekler verilerek bu kavramlara yaklaşımları, karşılaştırmalı bir biçimde yorumlandı. Bu çalışmada Bayburtlu Celâlî ile Vanlı Celâlî’nin dil becerileri hakkındaki görüşleri tespit edilerek dikkatlere sunulmuştur. Araştırmada “doküman incelemesi” yöntemi kullanıldı.

Kaynakça

  • Atay, H. (1967). “İslam’da olgun insan (İnsan-ı Kamil)”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 15, Sayı: 1, 155-171.
  • Aydoğan, H, . & Akbarov, A. (2014). The Four Basic Language Skills, Whole Language & Intergrated Skill Approach in Mainstream Uni- versity Classrooms in Turkey, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol 5, No 9, http://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/ artic- le/viewFile/2687/2655
  • Çelik, C. E. (2006). “Sesli ve Sessiz Okuma ile İçten Okumanın Karşılaştı- rılması”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 7.
  • Çifçi, M. (2001). “Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt II, Sayı 2.
  • Doğan, Y. (2011). Dinleme Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Erul, Bünyamin. “Hz. Peygamber ve Sahabe Örnekliğinde Samimiyet”, http://kutludogum.diyanet.gov.tr/Files/Ekitap/Samimiyet/Prof.%20D r.%20B%C3%BCnyamin%20ERUL%20%20Hz.%20Peygamber%20 ve%20Sahabe%20%C3%96rnekli%C4%9Finde.pdf.
  • Haşlak, S. (1963). Halk Ozanı Bayburtlu Celâlî, Ankara: Dernek Yayınları.
  • Kaya, A. (2008). “Selçuklular Dönemi Sivas’ta İlmi Hayat ve İlim Adamla- rı”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 1-2.
  • Kılıç, Y. (2013). “Atebetü’l Hakâyık’ta Dil Becerileri Üzerine Bir İncele- me”, Turkish Studies, Sayı 8-9.
  • Kılıç, Y. (2011). “Âşık Celâlî’nin, Şiirlerinde Eğitimle İlgili Kavramlar”, Erciş Belediyesi Kültür Yayın.
  • Kırkkılıç, A.& Şahin, A. “Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Eği- tim
  • Teknolojisinin Kullanımı”, http://www.ayk.gov.tr/wp content/uploads/2015/01/KIRKKILI%C3%87-Ahmet %C5%9EAH%C4%B0N-Abdullah-TEMEL-D%C4%B0LBECER%C4%B0LER%C4%B0N%C4%B0NGEL%C4%B0%C5%9ET%C4%B0R%C4%B0LMES%C4%B0NDE-E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M TEKNOLOJ%C4%B0S%C4%B0N%C4%B0N-KULLANIMI.pdf.
  • Kurnaz, C. . & Tatcı M. (1998). Aşk Çağlayanı Bayburtlu Celâlî, Ankara: Reyhan Yayınları.
  • Pala, İ. (1990) Ansiklopedik Dîvân Şiiri Sözlüğü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (1989). Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı III, Ankara: TDK Yay.
  • Demir, T. (2013). “İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerileri İle Yazma Özyeterlik Algısı İlişkisi Üzerine Bir Çalışma”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, http://www.tekedergisi.com/Makaleler/1050045606_4demir.pdf.
  • Topuzkanamış, E. . & Çelik, G. (2014). “Uzman Türkçe Öğretmeni Yetiş- tirme: Dil Becerisi Sorunlarını Çözmeye Hazır mıyız?” International Journal of Language Academy, Cilt 2, Sayı 4, http://ijla.net/ Makale- ler/1273390088_8.pdf.
  • Odabaş, H. & Odabaş, Z. Y. & Polat, C. (2008,). “Üniversite Öğrencileri- nin Okuma Alışkanlığı: Ankara: Üniversitesi Örneği”, Bilgi Dünyası, Cilt 9, Sayı 2.
  • Yenitürk, C. (2000). Gönül Gözü-II: Şiirlerim, Erzurum: Bakanlar Matbaa- cılık.

Language Skills in the Poems of Bayburtlu Jelali and Vanlı Jelali

Yıl 2016, Sayı: 9, 177 - 196, 01.04.2016

Öz

In this study, the poems of two poets having the same 'Jelali' pen names were analyzed. The first is 19th century poet Bayburtlu Jelali, the second one is modern day poet Vanlı Jelali. After presenting general information about these poets, the poems of two troubadours were analyzed in terms of language skills. Concepts like listening, reading, speaking and writing used in the poems were investigated in terms of their purpose and how they are used. By presenting some examples from the poems of these poets, their approaches to these concepts were interpreted with a comparative method. In this study, the views of Bayburtlu Jelali and Vanlı Jelali on language skills were determined and presented. In the research “the document review” method was employed.

Kaynakça

  • Atay, H. (1967). “İslam’da olgun insan (İnsan-ı Kamil)”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 15, Sayı: 1, 155-171.
  • Aydoğan, H, . & Akbarov, A. (2014). The Four Basic Language Skills, Whole Language & Intergrated Skill Approach in Mainstream Uni- versity Classrooms in Turkey, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol 5, No 9, http://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/ artic- le/viewFile/2687/2655
  • Çelik, C. E. (2006). “Sesli ve Sessiz Okuma ile İçten Okumanın Karşılaştı- rılması”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 7.
  • Çifçi, M. (2001). “Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt II, Sayı 2.
  • Doğan, Y. (2011). Dinleme Eğitimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Erul, Bünyamin. “Hz. Peygamber ve Sahabe Örnekliğinde Samimiyet”, http://kutludogum.diyanet.gov.tr/Files/Ekitap/Samimiyet/Prof.%20D r.%20B%C3%BCnyamin%20ERUL%20%20Hz.%20Peygamber%20 ve%20Sahabe%20%C3%96rnekli%C4%9Finde.pdf.
  • Haşlak, S. (1963). Halk Ozanı Bayburtlu Celâlî, Ankara: Dernek Yayınları.
  • Kaya, A. (2008). “Selçuklular Dönemi Sivas’ta İlmi Hayat ve İlim Adamla- rı”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 1-2.
  • Kılıç, Y. (2013). “Atebetü’l Hakâyık’ta Dil Becerileri Üzerine Bir İncele- me”, Turkish Studies, Sayı 8-9.
  • Kılıç, Y. (2011). “Âşık Celâlî’nin, Şiirlerinde Eğitimle İlgili Kavramlar”, Erciş Belediyesi Kültür Yayın.
  • Kırkkılıç, A.& Şahin, A. “Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Eği- tim
  • Teknolojisinin Kullanımı”, http://www.ayk.gov.tr/wp content/uploads/2015/01/KIRKKILI%C3%87-Ahmet %C5%9EAH%C4%B0N-Abdullah-TEMEL-D%C4%B0LBECER%C4%B0LER%C4%B0N%C4%B0NGEL%C4%B0%C5%9ET%C4%B0R%C4%B0LMES%C4%B0NDE-E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M TEKNOLOJ%C4%B0S%C4%B0N%C4%B0N-KULLANIMI.pdf.
  • Kurnaz, C. . & Tatcı M. (1998). Aşk Çağlayanı Bayburtlu Celâlî, Ankara: Reyhan Yayınları.
  • Pala, İ. (1990) Ansiklopedik Dîvân Şiiri Sözlüğü, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (1989). Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı III, Ankara: TDK Yay.
  • Demir, T. (2013). “İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerileri İle Yazma Özyeterlik Algısı İlişkisi Üzerine Bir Çalışma”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, http://www.tekedergisi.com/Makaleler/1050045606_4demir.pdf.
  • Topuzkanamış, E. . & Çelik, G. (2014). “Uzman Türkçe Öğretmeni Yetiş- tirme: Dil Becerisi Sorunlarını Çözmeye Hazır mıyız?” International Journal of Language Academy, Cilt 2, Sayı 4, http://ijla.net/ Makale- ler/1273390088_8.pdf.
  • Odabaş, H. & Odabaş, Z. Y. & Polat, C. (2008,). “Üniversite Öğrencileri- nin Okuma Alışkanlığı: Ankara: Üniversitesi Örneği”, Bilgi Dünyası, Cilt 9, Sayı 2.
  • Yenitürk, C. (2000). Gönül Gözü-II: Şiirlerim, Erzurum: Bakanlar Matbaa- cılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasin Kılıç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Kılıç, Y. (2016). Bayburtlu Celâlî ve Vanlı Celâlî’nin Şiirlerinde Dil Becerileri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(9), 177-196.