BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Ağaç ve Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2017, Sayı: 13, 1 - 18, 01.10.2017

Öz

Okul öncesi dönemde çocuklara çevreye yönelik olumlu davranışlar kazandırılabilmesi için okul öncesi öğretmenlerine büyük görevler düşmektedir. Bu doğrultuda yapılan bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmeni adaylarının ağaç ve çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 döneminde Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 1., 2., 3. ve 4. sınıflarında toplam 350 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda 3. ve 4. sınıf okul öncesi öğretmeni adaylarının ağaç ve çevreye yönelik tutumları arasında bir farklılık olmadığı ancak her iki grubun ölçekten almış oldukları puan ortalamalarının 1. ve 2. sınıftan daha fazla olduğu ve aralarında anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, F. ve Kaya, H., (2011). "Sosyal bilimler lisesi öğrencileri- nin çevre duyarlılıklarının değerlendirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 229-257.
  • Babaoğlan, E., Ereş, F. & Üstün, A., (2009). Aday ÖğretmenlerdeTükenmişliğin araştırılması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (1), 43-62.
  • Bayar, A., (2013). Factors affecting teachers’ participation in profes- sional development activities in Turkey. Doctoral Dissertation, University of Missouri—Columbia, United States of America.
  • Bayar, A., (2014). The components of effective professional de- velopment activities in terms of teachers’ perspective. Interna- tional Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 319-327.
  • Bayar, A. & Kerns, J.H., (2015). Undesired behaviors faced in classroom by physics teachers in high schools. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 7(1): 37-45.
  • Bozkurt, Y., (2013) Çevre Sorunları ve Politikaları, Bursa: Ekin yayınları (3.Baskı).
  • Ceritli, İ. (1995)., “Şehirleşmeye Başlayan Çevre Sorunlarını Oluşturan Temel Kaynaklar”. Ekoloji, 17, 15-21.
  • Çabuk, B., (2001). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Çevre İle İlgili Farkındalık Düzeyleri. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, S: 40. Ankara.
  • Demirkaya, H., & Genç, H., (2006). Ormana İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 39- 46
  • Farmer, J.,Knapp, D. & Benton, G. M., (2007). An Elementary School Environmental Education Field Trip: Long-Term Effects on Ecological and Environmental Knowledge and Attitude Development. The Journal of Environmental Education, 38 (3), 33–42.
  • Güngördü, E., (2002) “Türkiye’de Nüfus Hareketleri ve Şehirleşme”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10, 2, 409-414,
  • Karasar, N., (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, N., (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kunt, H., Geçgel, G., (2013). “Öğretmen Adaylarının Ağaç ve Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi” International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/12 Fall p. 793-807.
  • Kunt, H., (2013). Ağaç ve Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 253- 262.
  • Malone, K. & Tranter, P., (2003). Children’s environmental learning and the use, designand management of school grounds. Children, Youth and Environments, 13 (2), 1-30.
  • Phenıce, L. A. & Grıffore, R. J., (2003). Young children and the natural world. Contemporary Issues in Early Childhood, 4 (2), 167-171.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N., (2006). ‘‘Ortaöğretim Öğrencileri İçin Çevresel Tutum Ölçeği Geliştirme ve Geçerliliği’’, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
  • Üstün, A. (2007). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Çağdaş Eğitim Dergisi, 339(32), 20–27.
  • Yılmaz, O.,Boone, W. J., & Andersen, H. O., (2004).‘‘Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues’’, International Journal of Science Education, 26, 1527- 1546.
  • Yücel, A.S. & Morgil, F.İ., (1998). Yükseköğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
  • Yılmaz, M., Üstün, A. ve Odacı, H., (2009). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının İletişim Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 8-19.
  • Tsekos, C. A. & Matthopoulos D. P., (2009). Ethics, Science and the Environment: the Need for a New Environmental World view. International J. of Environmental Studies, 66 (6), 679.
  • Zengin, U. ve Kunt, H., (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Ağaç ve Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (23), 155-165.

Examination Of Preschool Teacher Candidates' Attitudes Towards The Tree And The Environment

Yıl 2017, Sayı: 13, 1 - 18, 01.10.2017

Öz

Pre-school teachers have great duties in order for children to be able to gain positive behaviors towards the environment in the pre-school period. The purpose of this research in this direction is to examine the attitudes of pre-school teachers to the tree and environment. The sample of the research is composed of 350 teacher candidates in the 1st, 2nd, 3rd and 4th grades of the Preschool Education Department of Ağrı İbrahim Çeçen University Faculty of Education during the period of 2016-2017. As a result of the research, it was determined that there was no difference between the attitudes of 3rd and 4th grade pre-school teachers towards the tree and the environment but that the scores of both groups were higher than the 1st and 2nd grades of the scores and there was a significant difference between them.

Kaynakça

  • Aydın, F. ve Kaya, H., (2011). "Sosyal bilimler lisesi öğrencileri- nin çevre duyarlılıklarının değerlendirilmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 229-257.
  • Babaoğlan, E., Ereş, F. & Üstün, A., (2009). Aday ÖğretmenlerdeTükenmişliğin araştırılması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (1), 43-62.
  • Bayar, A., (2013). Factors affecting teachers’ participation in profes- sional development activities in Turkey. Doctoral Dissertation, University of Missouri—Columbia, United States of America.
  • Bayar, A., (2014). The components of effective professional de- velopment activities in terms of teachers’ perspective. Interna- tional Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 319-327.
  • Bayar, A. & Kerns, J.H., (2015). Undesired behaviors faced in classroom by physics teachers in high schools. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 7(1): 37-45.
  • Bozkurt, Y., (2013) Çevre Sorunları ve Politikaları, Bursa: Ekin yayınları (3.Baskı).
  • Ceritli, İ. (1995)., “Şehirleşmeye Başlayan Çevre Sorunlarını Oluşturan Temel Kaynaklar”. Ekoloji, 17, 15-21.
  • Çabuk, B., (2001). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Çevre İle İlgili Farkındalık Düzeyleri. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, S: 40. Ankara.
  • Demirkaya, H., & Genç, H., (2006). Ormana İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 39- 46
  • Farmer, J.,Knapp, D. & Benton, G. M., (2007). An Elementary School Environmental Education Field Trip: Long-Term Effects on Ecological and Environmental Knowledge and Attitude Development. The Journal of Environmental Education, 38 (3), 33–42.
  • Güngördü, E., (2002) “Türkiye’de Nüfus Hareketleri ve Şehirleşme”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10, 2, 409-414,
  • Karasar, N., (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karasar, N., (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kunt, H., Geçgel, G., (2013). “Öğretmen Adaylarının Ağaç ve Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi” International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/12 Fall p. 793-807.
  • Kunt, H., (2013). Ağaç ve Çevreye Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 253- 262.
  • Malone, K. & Tranter, P., (2003). Children’s environmental learning and the use, designand management of school grounds. Children, Youth and Environments, 13 (2), 1-30.
  • Phenıce, L. A. & Grıffore, R. J., (2003). Young children and the natural world. Contemporary Issues in Early Childhood, 4 (2), 167-171.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N., (2006). ‘‘Ortaöğretim Öğrencileri İçin Çevresel Tutum Ölçeği Geliştirme ve Geçerliliği’’, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
  • Üstün, A. (2007). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Çağdaş Eğitim Dergisi, 339(32), 20–27.
  • Yılmaz, O.,Boone, W. J., & Andersen, H. O., (2004).‘‘Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues’’, International Journal of Science Education, 26, 1527- 1546.
  • Yücel, A.S. & Morgil, F.İ., (1998). Yükseköğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 84-91.
  • Yılmaz, M., Üstün, A. ve Odacı, H., (2009). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının İletişim Beceri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 8-19.
  • Tsekos, C. A. & Matthopoulos D. P., (2009). Ethics, Science and the Environment: the Need for a New Environmental World view. International J. of Environmental Studies, 66 (6), 679.
  • Zengin, U. ve Kunt, H., (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Ağaç ve Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (23), 155-165.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nilüfer Okur Akçay Bu kişi benim

Medera Halmatov Bu kişi benim

Samet Ekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Akçay, N. O., Halmatov, M., & Ekin, S. (2017). Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Ağaç ve Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(13), 1-18.