BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Dil Becerilerine İlişkin Türkçe Öğretmenleri ile Müfettişlerin Görüşleri

Yıl 2017, Sayı: 13, 99 - 124, 01.10.2017

Öz

Bu araştırma “Türkçe Öğretmenleri ile ilköğretim müfettişlerinin görüşlerine göre, ortaokul öğrencilerinin dil becerilerindeki düzeylerini tespit etmek, dil becerileri alanında ne tür problemlerin yaşandığını belirlemek, bu problemlerin giderilmesine yönelik çözüm önerileri sunmak amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma 2000-2001 öğretim yılı ikinci dönemde Ardahan, Ağrı ve Erzurum illeri merkez ilçelerde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, ilgili illerin millî eğitim müdürlüklerinde görev yapan 34 ilköğretim müfettişi ile bu üç ilin ortaokullarında çalışan 100 Türkçe öğretmeni rastgele yöntemle örneklem olarak seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Deneklere sorulan anket soruları ile öğrencilerin dinleme, okuma, konuşma ve yazma alanındaki düzeyleri belirlenmiştir. Ayrıca ortaokullarda dil beceri alanında ne tür problemlerin yaşandığına ilişkin deneklerin görüşleri alınmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular frekans, yüzde, aritmetik ortalama, alfa, standart sapma, korelasyon ve kikare istatistiksel yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, ortaokul öğrencilerinin “dinleme”, “okuma”, “konuşma” ve “yazma” becerileri ile ilgili hedefleri gerçekleştirme düzeyleri orta derecededir. Araştırmanın sonucunda çeşitli önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2012). Üniversite Öğrencilerinin ‘‘Topluluk Karşı- sında Konuşma’’İle İlgili Çeşitli Görüşleri &60; br&62; Some Opinions of the University Students Related to “Giving a Speech in Front of Public”. Turkish Studies, 7(3), 221-231.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Anı Yayıncı- lık, Ankara.
  • Eren, K. S. (1994). İlköğretim Okullarında Okutulan Türkçe Ders Kitaplarının Program Amaçlarına Ulaşabilirlik Düzeyi. An- kara Üni. Sosyal Bil. Ens. (Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi) Ankara.
  • İlköğretim Okulu Programı. (1994). Meb, Yayınları: 2846, Mev- zuat Dizisi: 297, Ankara.
  • Kaplan, M. (1972). Kompozisyon. Hisar, S. 101.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 10. Basım, Nobel Yayınları. Ankara.
  • Kılıç, Y. (2002). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Programın- daki Amaçların Gerçekleşme Düzeyi, Basılmamış Doktora Tezi, Atatürk Ü.SBE, Erzurum.
  • Kılıç, Y. (2003), Ağrı İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde Öğre- tim Teknolojisi ve Araç- Gereçlerin Kullanım Düzeyi. Ekev Akademi Dergisi, S. 15, Ankara
  • Kılıç, Y. (2005). İlköğretim Okullarında Türkçe Eğitimi ile İlgili Problemler Üzerine Bir Araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13, 81-92.
  • Koç, N. (1997). Yeni Dilbilgisi. (Ferdinant de Saussure, Genel dilbilim Dersleri) 3. Baskı, İnkılâp Kitabevi, Yayın San. ve A.Ş. İstanbul.
  • Özbay, M. (1995). Ankara Merkez Ortaokullarındaki Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerileri Üzerine Bir Araş- tırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
  • Özbay, M. (2000). Öğretmen Görüşlerine Göre Ankara Merkez İl- köğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Gazi Üni., Ankara.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, 2. Baskı, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Rıfat, M. (1983). Dil Bilim ve Göstergebilim Kuramları. İstanbul.
  • Şahin, A. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerisi Farkındalıklarının Sosyo-Ekonomik Düzeye Göre İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 178-188.
  • Şahin, C. (1998). İlköğretim Müfettişlerinin Öğretmenlere Verdikleri Başarı Puanları ile Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri Arasın- daki İlişkiler. Atatürk Üni. Sosyal Bil. Ens. (Yay. Yüksek Lisans Tezi) Erzurum.
  • Tekin, H. (1980). Okuduğunu Anlama Gücü ile Yazılı Anlatım Be- cerisini Geliştirme Yönünden Okullarımızdaki Türkçe Öğre- timi. Mars Matbaası, Ankara.
  • Tural, S. K. (1992). Sorulara Cevaplarla Kültür, Edebiyat, Dil. Ec- dad Yay. Ankara.
  • Uygun, S. (1996). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretim Kurumları Türkçe Eğitim Programının Değerlendirilmesi. (Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.

The Opinions of Turkish Teachers and Inspectors Regarding the Language Skills of Secondary School Students

Yıl 2017, Sayı: 13, 99 - 124, 01.10.2017

Öz

This study has been prepared to identify the level in the field of language skills of secondary school students, according to the opinions of secondary school teachers and primary education inspectors, to describe what kinds of problems are being experienced related to the field of language skills of secondary school students and to propose a solution for solving these problems. The study was carried out in the central districts of Ardahan, Ağrı and Erzurum in the second semester of the 2000-2001 academic year. In the study, 34 primary education inspectors working in the national education directorates of the related provinces and 100 Turkish teachers working in the secondary schools of these three provinces were selected with the random method as the sample. The survey form was used as data collection tool. The levels of students in the field of listening, reading, speaking and writing were determined through the survey questions that were asked to the subjects. Also, the opinions of the subjects were taken about what kind of problems are being experienced related to the field of language skills in secondary schools. The findings obtained from the study were analyzed using frequency, percentage, arithmetic mean, alpha, standard deviation, correlation and squared statistical methods. According to the results of the study, the level of middle school students' achievement of the goals in the fields of "listening, reading and speaking", "narration" and "writing" is moderate. The researcher, taking the opinions of the subjects into account, makes suggestions for eliminating the negativities experienced in teaching Turkish.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2012). Üniversite Öğrencilerinin ‘‘Topluluk Karşı- sında Konuşma’’İle İlgili Çeşitli Görüşleri &60; br&62; Some Opinions of the University Students Related to “Giving a Speech in Front of Public”. Turkish Studies, 7(3), 221-231.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Anı Yayıncı- lık, Ankara.
  • Eren, K. S. (1994). İlköğretim Okullarında Okutulan Türkçe Ders Kitaplarının Program Amaçlarına Ulaşabilirlik Düzeyi. An- kara Üni. Sosyal Bil. Ens. (Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi) Ankara.
  • İlköğretim Okulu Programı. (1994). Meb, Yayınları: 2846, Mev- zuat Dizisi: 297, Ankara.
  • Kaplan, M. (1972). Kompozisyon. Hisar, S. 101.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 10. Basım, Nobel Yayınları. Ankara.
  • Kılıç, Y. (2002). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Programın- daki Amaçların Gerçekleşme Düzeyi, Basılmamış Doktora Tezi, Atatürk Ü.SBE, Erzurum.
  • Kılıç, Y. (2003), Ağrı İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde Öğre- tim Teknolojisi ve Araç- Gereçlerin Kullanım Düzeyi. Ekev Akademi Dergisi, S. 15, Ankara
  • Kılıç, Y. (2005). İlköğretim Okullarında Türkçe Eğitimi ile İlgili Problemler Üzerine Bir Araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13, 81-92.
  • Koç, N. (1997). Yeni Dilbilgisi. (Ferdinant de Saussure, Genel dilbilim Dersleri) 3. Baskı, İnkılâp Kitabevi, Yayın San. ve A.Ş. İstanbul.
  • Özbay, M. (1995). Ankara Merkez Ortaokullarındaki Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerileri Üzerine Bir Araş- tırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
  • Özbay, M. (2000). Öğretmen Görüşlerine Göre Ankara Merkez İl- köğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Gazi Üni., Ankara.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, 2. Baskı, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Rıfat, M. (1983). Dil Bilim ve Göstergebilim Kuramları. İstanbul.
  • Şahin, A. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerisi Farkındalıklarının Sosyo-Ekonomik Düzeye Göre İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 178-188.
  • Şahin, C. (1998). İlköğretim Müfettişlerinin Öğretmenlere Verdikleri Başarı Puanları ile Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri Arasın- daki İlişkiler. Atatürk Üni. Sosyal Bil. Ens. (Yay. Yüksek Lisans Tezi) Erzurum.
  • Tekin, H. (1980). Okuduğunu Anlama Gücü ile Yazılı Anlatım Be- cerisini Geliştirme Yönünden Okullarımızdaki Türkçe Öğre- timi. Mars Matbaası, Ankara.
  • Tural, S. K. (1992). Sorulara Cevaplarla Kültür, Edebiyat, Dil. Ec- dad Yay. Ankara.
  • Uygun, S. (1996). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretim Kurumları Türkçe Eğitim Programının Değerlendirilmesi. (Yayımlan- mamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasin Kılıç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Kılıç, Y. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Dil Becerilerine İlişkin Türkçe Öğretmenleri ile Müfettişlerin Görüşleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(13), 99-124.