BibTex RIS Kaynak Göster

Çocukluğun Tarihsel Gelişimi Üzerine Düşünceler

Yıl 2017, Sayı: 13, 253 - 276, 01.10.2017

Öz

Çocukluğun tarihine olan ilgi yakın zamanların akademik kaygıları arasında yer almıştır. Konuya ilişkin literatür son dönem çalışmalarının ürünüdür. Konuya ilgi duyan sosyal bilimciler Antik çağdan günümüze kadar geçen süreçte çocukluğun tarihine çeşitli verileri kullanarak ulaşmışlardır. Modern anlamda çocukluğun icadı Rönesans ve Aydınlanmayı da izleyen farklı yüzyılların temel inançlarını ve çıkarımlarını yansıtmaktadır. Esasında çocukluğa ilişkin literatür, her dönemin önceki dönemlerin eleştirisi ya da reddi üzerine kurulmuştur denilebilir. Yüzyıllar arasındaki geçişlerin yarattığı sosyo kültürel yapılar her konuda olduğu gibi çocukluk konusundaki değişimlere de ivme kazandırmıştır. Antik çağın iyi vatandaş yaratma sürecinin bir parçası olan çocuk, ortaçağda ilk günah düşüncesi ile birlikte olumsuz bir imaja bürünmüştür. Rönesans, aydınlanma, burjuvazi, kentleşme, bilimdeki gelişmeler gibi birçok değişim ise eskisine oranla bambaşka, yeni bir çocukluk düşüncesi yaratmıştır. Bu çalışma çocukluğun tarihsel gelişimini ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Bumin, Kürşat. Batı’da Devlet Ve Çocuk, Birinci Baskı, Alan Ya- yıncılık, İstanbul, 1983.
  • Elkınd, David. Çocuk ve Toplum, Çev. Demet Öngen, No:3, An- kara Üniversitesi ÇOKAUM Yayınları, Ankara, 1999.
  • Erdemir, Hatice ve Erdemir, Halil (2012). “Antikçağ’da Çocuk Olmak: Ölmek ya da Ölmemek” , Uluslararası Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, II. Cilt, MÇD Yayınları, 27-28 Nisan, Ankara. 643-69
  • Gander, Mary ve Gardiner Harry W. Çocuk ve Ergen Gelişimi, Çev. A. Dönmez, N. Çelen, B. Onur, İmge Yayınları, Ankara, 2001.
  • İnal, Kemal. Modernizm ve Çocuk-Geleneksel, Modern ve Postmo- dern Çocukluk İmgeleri, Sobil Yayınları, Ankara, 2007.
  • İnanç Yazgan, Banu. Gelişim Psikolojisi, Çocuk ve Ergen Gelişimi, 6. Baskı, Pegem Akademi, Ankara, 2010.
  • Kanter, Beyhan. “Sosyolojik Kaygılar Bağlamında Çocuk Edebi- yatı”, II. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, 15- , 2015.
  • Locke, John (2003), Some Thoughts Concerning Education, http://thefederalistpapers.integratedmarket.netdna- cdn.com/wp-content/uploads/2012/12/John-Locke-Thoughts
  • Concerning-Education.pdf Lukes, Steven. Bireycilik, Çev. İsmail Serin, Bilim ve Sanat Yayın- ları, Ankara, 2006.
  • Onur, Bekir. Türkiye’de Çocukluğun Tarihi, İmge Kitabevi, İstan- bul, 2005.
  • Özarslan Dikmen, Aylin. Çocuk ve Çocukluk Sosyolojisi, Resse Ya- yınları, İstanbul, 2016.
  • Öztan, Güven Gürkan. Türkiye’de Çocukluğun Politik İnşası, 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Özyurt, Cevat. “Çocuk Sosyolojisi: Bir Giriş Denemesi, Aile Sos- yolojisi (İç), Canatan, Kadir ve Yıldırım Ergün, 2. Baskı, Açılım Kitap, İstanbul, 2011.
  • Rousseau, J. J. Emile “Bir Çocuk Büyüyor”, Selis Kitaplar, İstanbul, Rousseau, J.J. Emile, Çev.: Ülkü Akagündüz, Selis, İstanbul, 2007.
  • Rousseau, J. J. Emile Ya da Eğitim Üzerine, Türkiye İş Bankası Kül- tür yayınları, İstanbul, 2009.

Thoughts on The Historical Development of Childhood

Yıl 2017, Sayı: 13, 253 - 276, 01.10.2017

Öz

The interest towards the history of childhood has taken place among the academic worries of recent times. In many countries, including ours, the literature related to the subject is the product of recent studies. Sociologists having interest to the subject have used several data in order to reach to the history of childhood in the term from ancient Greek times to current days. The invention of childhood in modern terms reflects main beliefs and inferences of different centuries following renaissance and enlightenment periods. In fact, it can be said that the literature related to childhood is established upon the criticism or denial of previous terms by each term. The sociocultural structures created by transitions among centuries have provided pace to the changes in childhood just like any other subject. The child, which is part of a process of creating a good citizen during Ancient Greek times, turned into a negative image with the first sin belief during Medieval times. Many changes like Renaissance, enlightenment, bourgeoise, urbanization, developments in science have created a totally new childhood belief compared to the previous one.

Kaynakça

  • Bumin, Kürşat. Batı’da Devlet Ve Çocuk, Birinci Baskı, Alan Ya- yıncılık, İstanbul, 1983.
  • Elkınd, David. Çocuk ve Toplum, Çev. Demet Öngen, No:3, An- kara Üniversitesi ÇOKAUM Yayınları, Ankara, 1999.
  • Erdemir, Hatice ve Erdemir, Halil (2012). “Antikçağ’da Çocuk Olmak: Ölmek ya da Ölmemek” , Uluslararası Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu, II. Cilt, MÇD Yayınları, 27-28 Nisan, Ankara. 643-69
  • Gander, Mary ve Gardiner Harry W. Çocuk ve Ergen Gelişimi, Çev. A. Dönmez, N. Çelen, B. Onur, İmge Yayınları, Ankara, 2001.
  • İnal, Kemal. Modernizm ve Çocuk-Geleneksel, Modern ve Postmo- dern Çocukluk İmgeleri, Sobil Yayınları, Ankara, 2007.
  • İnanç Yazgan, Banu. Gelişim Psikolojisi, Çocuk ve Ergen Gelişimi, 6. Baskı, Pegem Akademi, Ankara, 2010.
  • Kanter, Beyhan. “Sosyolojik Kaygılar Bağlamında Çocuk Edebi- yatı”, II. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, 15- , 2015.
  • Locke, John (2003), Some Thoughts Concerning Education, http://thefederalistpapers.integratedmarket.netdna- cdn.com/wp-content/uploads/2012/12/John-Locke-Thoughts
  • Concerning-Education.pdf Lukes, Steven. Bireycilik, Çev. İsmail Serin, Bilim ve Sanat Yayın- ları, Ankara, 2006.
  • Onur, Bekir. Türkiye’de Çocukluğun Tarihi, İmge Kitabevi, İstan- bul, 2005.
  • Özarslan Dikmen, Aylin. Çocuk ve Çocukluk Sosyolojisi, Resse Ya- yınları, İstanbul, 2016.
  • Öztan, Güven Gürkan. Türkiye’de Çocukluğun Politik İnşası, 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Özyurt, Cevat. “Çocuk Sosyolojisi: Bir Giriş Denemesi, Aile Sos- yolojisi (İç), Canatan, Kadir ve Yıldırım Ergün, 2. Baskı, Açılım Kitap, İstanbul, 2011.
  • Rousseau, J. J. Emile “Bir Çocuk Büyüyor”, Selis Kitaplar, İstanbul, Rousseau, J.J. Emile, Çev.: Ülkü Akagündüz, Selis, İstanbul, 2007.
  • Rousseau, J. J. Emile Ya da Eğitim Üzerine, Türkiye İş Bankası Kül- tür yayınları, İstanbul, 2009.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Karakuş Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Öztürk, H. K. (2017). Çocukluğun Tarihsel Gelişimi Üzerine Düşünceler. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(13), 253-276.