Bu çalışmada Türkçe öğretiminde, edebî bir tür olarak şiirin kullanımı ve şiir öğretimi ile ilgili lisansüstü tezlerin çalışılan üniversitelere, öğrenim kademelerine ve konularına göre görünümünü ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri amaçlı örnekleme tekniğiyle, Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanından kavram ve ana bilim dalı düzeyinde tarama yapılarak elde edilmiştir. Araştırmaya dâhil edilen tezlerle ilgili sadece “şiir öğretimi” ve “Türkçe öğretiminde şiir kullanımı” kavramları çerçevesinde sınırlama yapılmış, bunun dışında herhangi bir ayıklama işlemi yapılmamıştır. Söz konusu veri tabanı aracılığıyla ulaşılan 35 yüksek lisans ve doktora tezi; yılı, türü, üniversitesi, enstitüsü, konusu, yöntemi, deseni, örneklem/çalışma grubu/araştırma kapsamı gibi ölçütlere göre incelenmiştir. Verilerin elde edilmesinde araştırmacı tarafından geliştirilen “Lisansüstü Tez Sınıflama Formu LTSF ” kullanılmıştır. Araştırmada meta-analizi yöntemi benimsenmiştir. Verilerin analizinde yüzde frekans kullanılmıştır. Analizlere göre yapılan tezlerin en çok yüksek lisans düzeyinde olduğu, Dokuz Eylül ile Atatürk Üniversitesi’nde, diğer üniversitelere göre daha çok tezin yapıldığı anlaşılmıştır.
In this study, it was aimed to reveal the general appearance of postgraduate theses related to the use of poetry as a literary genre and the teaching of poetry in teaching Turkish. The data were obtained by conducting sampling at the level of concept and master science from the database of the National Dissertation Center of the Council of Higher Education with a sampling technique for the purpose of the study. Only the “poetry teaching” and “the use of poetry in teaching Turkish” were limited in the scope of the theses included in the research. Thirty-five theses reached through the database; year, type, university, institute, subject, method, pattern, sample/study group/scope of research. During this process, the “Graduate Thesis Classification Form GTCF ” developed by the researcher was used. Meta-analysis has been adopted in the research. As a result, it is understood that the theses are at the graduate level and that more dissertations have been made in Dokuz Eylül University and Atatürk University than in other universities.
Turkish education poetry poetry teaching postgraduate theses.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 20 |