BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlerde İnternette Amaçsız Gezinme ile Dijital Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişki: Anksiyetenin Aracı Etkisi

Yıl 2019, Sayı: 20, 351 - 370, 01.10.2019

Öz

Dijital oyun bağımlılığı ergenler için ciddi bir risk oluşturmaktadır. Bu nedenle bu kavramın ergenlerde araştırılması önemlidir. Bu araştırma ergenlerde internette amaçsız gezinme ile dijital oyun bağımlılığı arasındaki ilişkide anksiyetenin aracı etkisini incelenmiştir. Araştırma 323’ü %49.1 kız, 335’i %50.9 erkek olmak üzere 658 ergen üzerinde yürütülmüştür. Katılımcıların yaşları 12 ile 19 arasında değişmekte olup, yaş ortalamaları 13.61’dir. Veriler Beck Anksiyete Ölçeği, Ergenler için Oyun Bağımlılığı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Değişkenlerin normallik varsayımlarını karşıladığı tespit edildikten sonra analize geçilmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılmış ve değişkenler arasındaki ilişki aracılık testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada internette amaçsız gezinmenin dijital oyun bağımlılığını ve anksiyeteyi pozitif yönde anlamlı şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Aynı zamanda anksiyetenin dijital oyun bağımlılığını anlamlı şekilde yordadığı görülmektedir. İnternette amaçsız gezinme ile dijital oyun bağımlılığı arasındaki ilişkide anksiyetenin kısmi aracılık ettiği tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular alan yazın ışığında tartışılmış ve araştırmacı ve uygulamacılara önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Alaçam, H. (2012). Denizli bölgesi üniversite öğrencilerinde internet bağım- lılığının görülme sıklığı ve yetişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozuk- luğu ile ilişkisi (Yayınlanmamış uzmanlık tezi). Pamukkale Üni- versitesi, Denizli.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical ma- nual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
  • Andreassen, C. S., Billieux, J., Griffiths, M. D., Kuss, D. J., Demetrovics, Z., Mazzoni, E., & Pallesen, S. (2016). The relationship between addictive use of social media and video games and symptoms of psychiatric disorders: A large-scale cross-sectional study. Psycho- logy Doi:10.1037/adb0000160 Behaviors, 30(2), 252-262.
  • Anlı, G., & Taş, İ. (2018). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeği kısa formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Stu- dies, 13(11), 189-203. Doi:10.7827/TurkishStudies.13371.
  • Ayas, T. (2012). The relationship between Internet and computer game addiction level and shyness among high school stu- dents. Educational Sciences: Theory And Practice, 12(2), 632-636.
  • Aydoğdu Karaaslan, İ. (2015). Dijital oyunlar ve dijital şiddet farkın- dalığı: Ebeveyn ve çocuklar üzerinde yapılan karşılaştırmalı bir analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36),806-818.
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psyc- hology, 51(6), 1173-1182. Doi: 10.1037/0022-3514.51.6.1173
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory gor measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897. Doi: 10.1037/0022- 006X.56.6.893
  • Butcher, J. N., Mineka, S. ve Hooley, J. M. (2013). Anormal psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). İstanbul: Kaknüs yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Aka- demi.
  • Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students’ ca- se. Computers & Education, 35(1), 65-80. Doi: 10.1016/S0360- 1315(00)00019-1
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Hyun, G. J., Han, D. H., Lee, Y. S., Kang, K. D., Yoo, S. K., Chung, U. S., & Renshaw, P. F. (2015). Risk factors associated with online game addiction: a hierarchical model. Computers in human behavior, 48, 706-713. Doi:10.1016/j.chb.2015.02.008
  • Ilgaz, H. (2015). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama Online, 14(3), 874-884. Doi:10.17051/io.2015.75608
  • Kıran, Ö. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin şiddet içeren bilgisayar oyunlarına ilgileri üzerine bir araştırma. VII. Ulusal Sosyoloji Kong- resinde Sunulan Bildiri, Muğla.
  • Kim, N., Hughes, T. L., Park, C. G., Quinn, L., & Kong, I. D. (2016). Resting-state peripheral catecholamine and anxiety levels in Ko- rean tion. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(3), 202- with 208. Doi:10.1089/cyber.2015.0411 Internet game addic
  • Ko, C. H., Hsiao, S., Liu, G. C., Yen, J. Y., Yang, M. J., & Yen, C. F. (2010). The characteristics of decision making, potential to take risks, and personality of college students with Internet addic- tion. Psychiatry Doi:10.1016/j.psychres.2008.10.004.
  • research, 175(1-2), 121-125.
  • Kuss, D. J., Van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(5), 1987-1996.
  • Küçüksille E. (2014). Çoklu doğrusal regresyon modeli. Ş Kalaycı (Ed), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (s. 47-66) için- de. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media psycho- logy, 12(1), 77-95. Doi:10.1080/15213260802669458.
  • Li, H., & Wang, S. (2013). The role of cognitive distortion in online game addiction among Chinese adolescents. Children and Youth Services 10.1016/j.childyouth.2013.05.021 1468-1475. Doi:
  • Liu, C. C., & Chang, I. C. (2016). Model of online game addiction: The role of computer-mediated communication motives. Telematics and Informatics, 33(4), 904-915. Doi: 10.1016/j.tele.2016.02.002.
  • Lo, S. K., Wang, C. C., & Fang, W. (2005). Physical interpersonal relati- onships and social anxiety among online game pla- yers. Cyberpsychology Behavior, 8(1), 15-20. Doi: 10.1089/cpb.2005.8.15 &
  • Loton, D., Borkoles, E., Lubman, D., & Polman, R. (2016). Video game addiction, engagement and symptoms of stress, depression and anxiety: The mediating role of coping. International Journal of Men- tal Health and Addiction, 14(4), 565-578. Doi: 10.1007/s11469-015- 9578-6
  • Meerkerk, G. J., Eijnden, R. J. V. D., & Garretsen, H. F. (2006). Predic- ting compulsive Internet use: it's all about sex . CyberPsychology & Behavior, 9(1), 95-103.
  • Mehroof, M., & Griffiths, M. D. (2010). Online gaming addiction: the role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychology, Behavior, and So- cial Networking, 13(3), 313-316. Doi: 10.1089/cyber.2009.0229
  • Montag, C., Bey, K., Sha, P., Li, M., Chen, Y. F., Liu, W. Y., ... & Reuter, M. (2015). Is it meaningful to distinguish between generalized and specific Internet addiction? Evidence from a cross‐cultural study from Germany, Sweden, Taiwan and China. Asia‐Pacific Psychi- atry, 7(1), 20-26. Doi:10.1111/appy.12122.
  • Odacı, H. (2013). Risk-taking behavior and academic self-efficacy as variables accounting for problematic internet use in adolescent university students. Children and youth services review, 35(1), 183- 187. Doi:10.1016/j.childyouth.2012.09.011.
  • Pontes, H. M., & Griffiths, M. D. (2016). The development and psyc- hometric properties of the Internet Disorder Scale–Short Form (IDS9-SF). Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(2), 1-16. Doi:10.15805/addicta.2016.3.0102
  • Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling stra- tegies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891. Doi:10.3758/BRM.40.3.879
  • Spekman, M. L., Konijn, E. A., Roelofsma, P. H., & Griffiths, M. D. (2013). Gaming addiction, definition and measurement: A large- scale empirical study. Computers in Human Behavior, 29(6), 2150- 2155.
  • Suadiye, Y., & Aydın, A. (2009). Anksiyete bozukluğu olan ergenlerde bilişsel hatalar. Klinik Psikiyatri Dergisi, 12(4), 172-179.
  • Şahin, M. (2011). İlköğretim okulu öğrencilerindeki internet bağımlılığı. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstan- bul.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları). Ankara: Ekinoks.
  • Ulusoy, M., Şahin, N. ve Erkmen, H. (1996). Turkish version of The Beck Anxiety Inventory: Psychometrik properties. Journal of Cog- nitive Psychotherapy, 12(2), 163-172.
  • van Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., Van den Eijnden, R. J., Vermulst, A. A., & van de Mheen, D. (2012). Video game addiction test: Va- lidity and psychometric characteristics. Cyberpsychology, Behavior, and Networking, 15(9), 507-511. Doi:10.1089/cyber.2012.0007.
  • van den Eijnden, R. J., Lemmens, J. S., & Valkenburg, P. M. (2016). The social media disorder scale. Computers in Human Behavior, 61, 478- 487. Doi: 10.1016/j.chb.2016.03.038.
  • Wang, C. Y., Wu, Y. C., Su, C. H., Lin, P. C., Ko, C. H., & Yen, J. Y. (2017). Association between Internet gaming disorder and genera- lized anxiety disorder. Journal of Behavioral Addictions, 6(4), 564- 571. Doi: 10.1556/2006.6.2017.088.
  • World Health Organization. (2019, 16 Mayıs). ICD-11 for mortality and morbidity https://icd.who.int/browse11/l- m/en#/http://id.who.int/icd/entity/1448597234. adresi:
  • Yoo, H. J., Cho, S. C., Ha, J., Yune, S. K., Kim, S. J., Hwang, J., ... & Lyoo, I. K. (2004). Attention deficit hyperactivity symptoms and internet addiction. Psychiatry and clinical neurosciences, 58(5), 487- 494. Doi:10.1111/j.1440-1819.2004.01290.x.
  • Young, K. S. (1997, August). What makes the Internet addictive: Poten- tial explanations for pathological Internet use. In 105th annual con- ference of the American Psychological Association (Vol. 15, pp. 12-30). Chicago.
  • Young, K., Pistner, M., O’mara, J., & Buchanan, J. (1999). Cyber disor- der: The mental health concern for the new millennium. Cyber Psychology & Behavior, 2(5), 475-479. Doi: 10.1089/cpb.1999.2.475.

Ergenlerde İnternette Amaçsız Gezinme ile Dijital Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişki: Anksiyetenin Aracı Etkisi

Yıl 2019, Sayı: 20, 351 - 370, 01.10.2019

Öz

Digital gaming addiction poses a serious risk for adolescents. For this reason, a study on adolescents about the subject becomes crucial. This research aimed to investigate the mediator effect of anxiety on the relationship between aimless navigation on the internet and digital game addiction in adolescents. The research was carried out on a total of 658 adolescents, including 323 49.1% of whom were girls and 335 50.9% were boys. The ages of the participants were distributed between 12 and 19, and the average age was 13.61. Data were obtained by Beck Anxiety Scale, Game Addiction Scale for Adolescents and Personal Information Form. The analysis was made after the variables were found to meet the normality assumptions. The survey model was used in the research and the relationship between the variables was analyzed by the mediator test. In the research, it was determined that aimless navigation on the Internet significantly predicted digital game addiction and anxiety in positively. At the same time, anxiety significantly predicts digital gaming addiction. It has been found that anxiety is mediated partially in the relationship between aimless navigation on the internet and digital game addiction. The findings of the study were discussed in the light of the literature and suggestions were made to the researchers and practitioners.

Kaynakça

  • Alaçam, H. (2012). Denizli bölgesi üniversite öğrencilerinde internet bağım- lılığının görülme sıklığı ve yetişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozuk- luğu ile ilişkisi (Yayınlanmamış uzmanlık tezi). Pamukkale Üni- versitesi, Denizli.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical ma- nual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
  • Andreassen, C. S., Billieux, J., Griffiths, M. D., Kuss, D. J., Demetrovics, Z., Mazzoni, E., & Pallesen, S. (2016). The relationship between addictive use of social media and video games and symptoms of psychiatric disorders: A large-scale cross-sectional study. Psycho- logy Doi:10.1037/adb0000160 Behaviors, 30(2), 252-262.
  • Anlı, G., & Taş, İ. (2018). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeği kısa formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Stu- dies, 13(11), 189-203. Doi:10.7827/TurkishStudies.13371.
  • Ayas, T. (2012). The relationship between Internet and computer game addiction level and shyness among high school stu- dents. Educational Sciences: Theory And Practice, 12(2), 632-636.
  • Aydoğdu Karaaslan, İ. (2015). Dijital oyunlar ve dijital şiddet farkın- dalığı: Ebeveyn ve çocuklar üzerinde yapılan karşılaştırmalı bir analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36),806-818.
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psyc- hology, 51(6), 1173-1182. Doi: 10.1037/0022-3514.51.6.1173
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory gor measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897. Doi: 10.1037/0022- 006X.56.6.893
  • Butcher, J. N., Mineka, S. ve Hooley, J. M. (2013). Anormal psikoloji. (Çev. Okhan Gündüz). İstanbul: Kaknüs yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Aka- demi.
  • Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students’ ca- se. Computers & Education, 35(1), 65-80. Doi: 10.1016/S0360- 1315(00)00019-1
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Hyun, G. J., Han, D. H., Lee, Y. S., Kang, K. D., Yoo, S. K., Chung, U. S., & Renshaw, P. F. (2015). Risk factors associated with online game addiction: a hierarchical model. Computers in human behavior, 48, 706-713. Doi:10.1016/j.chb.2015.02.008
  • Ilgaz, H. (2015). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama Online, 14(3), 874-884. Doi:10.17051/io.2015.75608
  • Kıran, Ö. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin şiddet içeren bilgisayar oyunlarına ilgileri üzerine bir araştırma. VII. Ulusal Sosyoloji Kong- resinde Sunulan Bildiri, Muğla.
  • Kim, N., Hughes, T. L., Park, C. G., Quinn, L., & Kong, I. D. (2016). Resting-state peripheral catecholamine and anxiety levels in Ko- rean tion. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(3), 202- with 208. Doi:10.1089/cyber.2015.0411 Internet game addic
  • Ko, C. H., Hsiao, S., Liu, G. C., Yen, J. Y., Yang, M. J., & Yen, C. F. (2010). The characteristics of decision making, potential to take risks, and personality of college students with Internet addic- tion. Psychiatry Doi:10.1016/j.psychres.2008.10.004.
  • research, 175(1-2), 121-125.
  • Kuss, D. J., Van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(5), 1987-1996.
  • Küçüksille E. (2014). Çoklu doğrusal regresyon modeli. Ş Kalaycı (Ed), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (s. 47-66) için- de. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media psycho- logy, 12(1), 77-95. Doi:10.1080/15213260802669458.
  • Li, H., & Wang, S. (2013). The role of cognitive distortion in online game addiction among Chinese adolescents. Children and Youth Services 10.1016/j.childyouth.2013.05.021 1468-1475. Doi:
  • Liu, C. C., & Chang, I. C. (2016). Model of online game addiction: The role of computer-mediated communication motives. Telematics and Informatics, 33(4), 904-915. Doi: 10.1016/j.tele.2016.02.002.
  • Lo, S. K., Wang, C. C., & Fang, W. (2005). Physical interpersonal relati- onships and social anxiety among online game pla- yers. Cyberpsychology Behavior, 8(1), 15-20. Doi: 10.1089/cpb.2005.8.15 &
  • Loton, D., Borkoles, E., Lubman, D., & Polman, R. (2016). Video game addiction, engagement and symptoms of stress, depression and anxiety: The mediating role of coping. International Journal of Men- tal Health and Addiction, 14(4), 565-578. Doi: 10.1007/s11469-015- 9578-6
  • Meerkerk, G. J., Eijnden, R. J. V. D., & Garretsen, H. F. (2006). Predic- ting compulsive Internet use: it's all about sex . CyberPsychology & Behavior, 9(1), 95-103.
  • Mehroof, M., & Griffiths, M. D. (2010). Online gaming addiction: the role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychology, Behavior, and So- cial Networking, 13(3), 313-316. Doi: 10.1089/cyber.2009.0229
  • Montag, C., Bey, K., Sha, P., Li, M., Chen, Y. F., Liu, W. Y., ... & Reuter, M. (2015). Is it meaningful to distinguish between generalized and specific Internet addiction? Evidence from a cross‐cultural study from Germany, Sweden, Taiwan and China. Asia‐Pacific Psychi- atry, 7(1), 20-26. Doi:10.1111/appy.12122.
  • Odacı, H. (2013). Risk-taking behavior and academic self-efficacy as variables accounting for problematic internet use in adolescent university students. Children and youth services review, 35(1), 183- 187. Doi:10.1016/j.childyouth.2012.09.011.
  • Pontes, H. M., & Griffiths, M. D. (2016). The development and psyc- hometric properties of the Internet Disorder Scale–Short Form (IDS9-SF). Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(2), 1-16. Doi:10.15805/addicta.2016.3.0102
  • Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling stra- tegies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891. Doi:10.3758/BRM.40.3.879
  • Spekman, M. L., Konijn, E. A., Roelofsma, P. H., & Griffiths, M. D. (2013). Gaming addiction, definition and measurement: A large- scale empirical study. Computers in Human Behavior, 29(6), 2150- 2155.
  • Suadiye, Y., & Aydın, A. (2009). Anksiyete bozukluğu olan ergenlerde bilişsel hatalar. Klinik Psikiyatri Dergisi, 12(4), 172-179.
  • Şahin, M. (2011). İlköğretim okulu öğrencilerindeki internet bağımlılığı. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstan- bul.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları). Ankara: Ekinoks.
  • Ulusoy, M., Şahin, N. ve Erkmen, H. (1996). Turkish version of The Beck Anxiety Inventory: Psychometrik properties. Journal of Cog- nitive Psychotherapy, 12(2), 163-172.
  • van Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., Van den Eijnden, R. J., Vermulst, A. A., & van de Mheen, D. (2012). Video game addiction test: Va- lidity and psychometric characteristics. Cyberpsychology, Behavior, and Networking, 15(9), 507-511. Doi:10.1089/cyber.2012.0007.
  • van den Eijnden, R. J., Lemmens, J. S., & Valkenburg, P. M. (2016). The social media disorder scale. Computers in Human Behavior, 61, 478- 487. Doi: 10.1016/j.chb.2016.03.038.
  • Wang, C. Y., Wu, Y. C., Su, C. H., Lin, P. C., Ko, C. H., & Yen, J. Y. (2017). Association between Internet gaming disorder and genera- lized anxiety disorder. Journal of Behavioral Addictions, 6(4), 564- 571. Doi: 10.1556/2006.6.2017.088.
  • World Health Organization. (2019, 16 Mayıs). ICD-11 for mortality and morbidity https://icd.who.int/browse11/l- m/en#/http://id.who.int/icd/entity/1448597234. adresi:
  • Yoo, H. J., Cho, S. C., Ha, J., Yune, S. K., Kim, S. J., Hwang, J., ... & Lyoo, I. K. (2004). Attention deficit hyperactivity symptoms and internet addiction. Psychiatry and clinical neurosciences, 58(5), 487- 494. Doi:10.1111/j.1440-1819.2004.01290.x.
  • Young, K. S. (1997, August). What makes the Internet addictive: Poten- tial explanations for pathological Internet use. In 105th annual con- ference of the American Psychological Association (Vol. 15, pp. 12-30). Chicago.
  • Young, K., Pistner, M., O’mara, J., & Buchanan, J. (1999). Cyber disor- der: The mental health concern for the new millennium. Cyber Psychology & Behavior, 2(5), 475-479. Doi: 10.1089/cpb.1999.2.475.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Taş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Taş, İ. (2019). Ergenlerde İnternette Amaçsız Gezinme ile Dijital Oyun Bağımlılığı Arasındaki İlişki: Anksiyetenin Aracı Etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(20), 351-370.