BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of SCAMPER Guided Brainstorming Technique on Creative Writings of 5th and 6th Grade Students

Yıl 2020, Sayı: 21, 223 - 262, 01.01.2020

Öz

This study aims to investigate the effect of the SCAMPER technique on creative writing skills of the 5th and 6th grades. An experimental model with pre-test and post-test was used in the study. Appropriate sampling, one of the non-probable sampling methods, was preferred in the determination of the study group. In this respect, the study group was selected from the 5th and 6th-grade students of the secondary school in the province of Ordu in the 2018-2019 academic year. In the scope of the study, Evaluation Criteria Form for Creative Writing developed by Kırmızı 2008 was used to score the creative writings written by the students. To collect data, one class control group and one class experiment group from each of the 5th and 6th classes were determined. The experimental group was given 12 hours of training for 6 weeks. The control group continued training with the activities in the current Turkish Program. At the end of the 6 weeks, a sample free reading text was presented to both groups of students from the textbooks and asked to create their text.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerinde etkisi, Yüksek Li- sans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aksan, D. (2007). Her Yönüyle Dil. Ankara: TDK Yayınları.
  • Andreasen, N. C. (2015). Yaratıcı beyin: Dehanın nörobilimi (6. Baskı). Ankara: Akılçelen Kitaplar.
  • Bağcı, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım derslerine yönelik tutumları ile yazma becerileri üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Eğitim ve öğretim üzerine yazılar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demi- rel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. Baskı), Ankara: Pe- gem Akademi.
  • Cavkavtar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin gelişti- rilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (10), 133-139.
  • Coşkun, İ. (2006). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerileri üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üni- versitesi, İstanbul.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. New York: Sage.
  • Çetingöz, D. (2012). Anasınıfı öğretmenlerinin yaratıcı etkinlikler plan- lamaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 1-10.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisinin gelişimine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, İzmir.
  • Eberle, B. (1997). Scamper. Waco, Tx: Prufrock.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage.
  • Gann, D. A. (2013). A few considerations on critical thinking ınstruc- tion, Considerations-On-Criticalthinking-İnstruction-David-A-Gann/ Erişim Tarihi: 24.04.2014.
  • Güney, N. (2016). Öğretmenlerin yazma eğitimine yönelik düşünceleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5 (2), 970-985.
  • Karadağ, R., Kayabaşı, B. (2011). Yazılı anlatım becerilerinin geliştiril- mesinde okuma metinleri olarak gazete köşe yazılarının kullanıl- ması. Turkish Studies- İnternational Periodical For The Languages, Li- terature and History of Turkish or Turkic. 6 (3), 989-1010.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karateke, E. (2006). Yaratıcı dramanın ilköğretim 2. kademe 6. sınıf öğrenci- lerinin yazılı anlatım becerilerine olan etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1999). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • Kaya, B. (2013). Yaratıcı yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik yapılan çalışmalardan bir derleme. Okuma Yazma Eğitimi Araştır- maları, 1 (2), 89-101.
  • Kırmızı, F. S. (2008). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin tutum ve okuduğunu anlama stratejileri üzerindeki etkisi. Pamuk- kale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, I (23), 95-109.
  • Koçak, A. (2005). İlköğretim Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerileri Üze- rine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniver- sitesi, Bolu.
  • Kuvanç, K.E.B. (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Lau, J. Y. (2011). An Introduction To Critical Thinking and Creativity: Think More, Think Better. John Wiley & Sons.
  • Lüle Mert, E. (2014) Türkçenin eğitimi ve öğretiminde dört temel dil becerisinin geliştirilmesi sürecinde kullanılabilecek etkinlik ör- nekleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2 (1), 23-48.
  • MEB, (2015). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB, (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Michalko, M. (2006). Thinker Toys. A Handbook Of Creative Thinking Techniques. Berkeley, Ca: Ten Speed.
  • Öztürk, S. K. (2007). Yaratıcı düşünmeye dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilim- leri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Sünbül, A. M. (2002). Yaratıcılık ve birey. İçinde A. M. Sünbül (Ed), Eğitime Yeni Bakışlar I, 163-180, Konya: Mikro Yayınevi.
  • Şahin, D. (2005). Aktif öğretim yöntemlerinden beyin fırtınası yöntemi ve uygulaması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Der- gisi, 14 (1), 441-450.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerli- lik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tok, M., Potur, Ö. (2015). Yazma Eğitimi alanında yapılan akademik çalışmaların eğilimleri (2010-2014 Yılları), Ana Dili Eğitim Dergisi, 3 (4), 1-25.
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı yazma uygulamalarının ilköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Turan, H. (2010). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı özellikleriyle yaratıcı düşünme, problem çözme becerileri ve eleştirel düşünme eğilimleri ara- sındaki açıklayıcı ilişkiler örüntüsü, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Tek- nik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstündağ, T. (2016). Yaratıcılığa Yolculuk (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Vural, C. T. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı düşünme: yeni ilköğre- tim programı beşinci sınıf sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan etkinlik- lerin yaratıcılığı geliştirmesi açısından değerlendirilmesi, Yüksek Li- sans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ada- na.
  • Yağcı, E. (2012). Yönlendirilmiş Beyin Fırtınası Tekniği: Scamper Ko- nusunda Veli Görüşleri Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 43, 485-494.
  • Yıldız, V., İsrael, E. (2002). Yaratıcılığı geliştirmede bir yol: Scamper. Yaşadıkça Eğitim, 75, 53-55. www.mycoted.com, Erişim Tarihi: 03.06.2018.

SCAMPER Yönlendirilmiş Beyin Fırtınası Tekniğinin 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazıları Üzerindeki Etkisi

Yıl 2020, Sayı: 21, 223 - 262, 01.01.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı SCAMPER tekniğine dayalı eğitimin 5 ve 6. sınıfların yaratıcı yazma becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Araştırmada öntest ve sontest uygulamalı deneysel bir model kullanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden biri olan uygun örnekleme tercih edilmiştir. Bu doğrultuda çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ordu ilinde araştırmacının görevli olduğu ortaokulun 5. ve 6. Sınıflarındaki öğrencilerden seçilmiştir. Çalışma kapsamında öğrenciler tarafından yazılan yaratıcı yazıların puanlanması amacıyla Kırmızı 2008 tarafından geliştirilen Yaratıcı Yazma İçin Değerlendirme Ölçütleri Formu kullanılmıştır. Araştırmadaki verilerin toplanmasında ise 5 ve 6. sınıflarda birer sınıf kontrol grubu ve birer sınıf deney grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubuna 6 hafta sürecek 12 ders saati eğitim verilmiştir. Kontrol grubu mevcut Türkçe Programında yer alan etkinliklerle eğitime devam etmiştir. 6 haftalık süre bitiminde her iki grup öğrencilerine ders kitaplarından örnek bir serbest okuma metni sunularak kendilerine ait metin oluşturmaları istenmiş ve sonuçlar ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerinde etkisi, Yüksek Li- sans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aksan, D. (2007). Her Yönüyle Dil. Ankara: TDK Yayınları.
  • Andreasen, N. C. (2015). Yaratıcı beyin: Dehanın nörobilimi (6. Baskı). Ankara: Akılçelen Kitaplar.
  • Bağcı, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım derslerine yönelik tutumları ile yazma becerileri üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Eğitim ve öğretim üzerine yazılar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demi- rel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. Baskı), Ankara: Pe- gem Akademi.
  • Cavkavtar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin gelişti- rilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (10), 133-139.
  • Coşkun, İ. (2006). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerileri üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üni- versitesi, İstanbul.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. New York: Sage.
  • Çetingöz, D. (2012). Anasınıfı öğretmenlerinin yaratıcı etkinlikler plan- lamaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 1-10.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisinin gelişimine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, İzmir.
  • Eberle, B. (1997). Scamper. Waco, Tx: Prufrock.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage.
  • Gann, D. A. (2013). A few considerations on critical thinking ınstruc- tion, Considerations-On-Criticalthinking-İnstruction-David-A-Gann/ Erişim Tarihi: 24.04.2014.
  • Güney, N. (2016). Öğretmenlerin yazma eğitimine yönelik düşünceleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5 (2), 970-985.
  • Karadağ, R., Kayabaşı, B. (2011). Yazılı anlatım becerilerinin geliştiril- mesinde okuma metinleri olarak gazete köşe yazılarının kullanıl- ması. Turkish Studies- İnternational Periodical For The Languages, Li- terature and History of Turkish or Turkic. 6 (3), 989-1010.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karateke, E. (2006). Yaratıcı dramanın ilköğretim 2. kademe 6. sınıf öğrenci- lerinin yazılı anlatım becerilerine olan etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1999). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınları.
  • Kaya, B. (2013). Yaratıcı yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik yapılan çalışmalardan bir derleme. Okuma Yazma Eğitimi Araştır- maları, 1 (2), 89-101.
  • Kırmızı, F. S. (2008). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama yönteminin tutum ve okuduğunu anlama stratejileri üzerindeki etkisi. Pamuk- kale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, I (23), 95-109.
  • Koçak, A. (2005). İlköğretim Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerileri Üze- rine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniver- sitesi, Bolu.
  • Kuvanç, K.E.B. (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Lau, J. Y. (2011). An Introduction To Critical Thinking and Creativity: Think More, Think Better. John Wiley & Sons.
  • Lüle Mert, E. (2014) Türkçenin eğitimi ve öğretiminde dört temel dil becerisinin geliştirilmesi sürecinde kullanılabilecek etkinlik ör- nekleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2 (1), 23-48.
  • MEB, (2015). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB, (2018). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Michalko, M. (2006). Thinker Toys. A Handbook Of Creative Thinking Techniques. Berkeley, Ca: Ten Speed.
  • Öztürk, S. K. (2007). Yaratıcı düşünmeye dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilim- leri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Sünbül, A. M. (2002). Yaratıcılık ve birey. İçinde A. M. Sünbül (Ed), Eğitime Yeni Bakışlar I, 163-180, Konya: Mikro Yayınevi.
  • Şahin, D. (2005). Aktif öğretim yöntemlerinden beyin fırtınası yöntemi ve uygulaması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Der- gisi, 14 (1), 441-450.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerli- lik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tok, M., Potur, Ö. (2015). Yazma Eğitimi alanında yapılan akademik çalışmaların eğilimleri (2010-2014 Yılları), Ana Dili Eğitim Dergisi, 3 (4), 1-25.
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı yazma uygulamalarının ilköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Turan, H. (2010). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı özellikleriyle yaratıcı düşünme, problem çözme becerileri ve eleştirel düşünme eğilimleri ara- sındaki açıklayıcı ilişkiler örüntüsü, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Tek- nik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstündağ, T. (2016). Yaratıcılığa Yolculuk (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Vural, C. T. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı düşünme: yeni ilköğre- tim programı beşinci sınıf sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan etkinlik- lerin yaratıcılığı geliştirmesi açısından değerlendirilmesi, Yüksek Li- sans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ada- na.
  • Yağcı, E. (2012). Yönlendirilmiş Beyin Fırtınası Tekniği: Scamper Ko- nusunda Veli Görüşleri Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 43, 485-494.
  • Yıldız, V., İsrael, E. (2002). Yaratıcılığı geliştirmede bir yol: Scamper. Yaşadıkça Eğitim, 75, 53-55. www.mycoted.com, Erişim Tarihi: 03.06.2018.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlker Aydın Bu kişi benim

Nurşen Çilci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Aydın, İ., & Çilci, N. (2020). SCAMPER Yönlendirilmiş Beyin Fırtınası Tekniğinin 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazıları Üzerindeki Etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(21), 223-262.