BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Eğitiminde Yükseköğretim Kalitesinin Değerlendirilmesi: Kartepe Turizm MYO Örneği

Yıl 2020, Sayı: 21, 513 - 533, 01.01.2020

Öz

Bu çalışmada yükseköğretim kalitesini değerlendirmek amacıyla nicel ve nitel araştırma yöntemi birlikte kullanılmıştır. Öncelikle Kocaeli Üniversitesi Kartepe Turizm MYO öğrencilerine anket uygulanarak, verilerin analizinde t testi, Oneway ANOVA testi ve korelasyon analizi kullanılmış, ardından öğrencilerle derinlemesine görüşmeler yapılarak betimsel analiz uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin yükseköğretim kalitesi algılarının cinsiyete göre farklılaştığı ve kızların erkeklerden daha yüksek seviyede öğretim algılarının olduğu tespit edilmiştir. Yine öğrencilerin aldıkları lise eğitimine göre öğretim algılarının farklılaştığı ve meslek lisesi mezunu öğrencilerin kalite algılarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğretim kalitesi boyutları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Nitel veri sonuçları değerlendirildiğinde; tesis ve donanım eksikliğinin öğretim kalitesini olumsuz yönde etkilediği, akademik ve idari personele ulaşılabilirliğin sorunların çözümünde zaman kazandırarak eğitim verimliliğine olumlu katkı sağladığı, turizm bölümleri için yabancı dil derslerinin gerekli olduğu ve mesleki ders çeşitliliğinin artırılmasının kaliteyi arttıracağı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açan, Bora ve Saydan, Reha (2009). Öğretim Elemanlarının Akademik Kalite Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Kafkas Üniversitesi İİBF Örneği, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens. Dergisi, 13 (2): 225- 253.
  • Akıncı, Zeki (2015). Meslek Yüksekokullarında Verilen Turizm Eğitiminin Değerlendirilmesi: Bir Odak Grup Çalışması, Mediter- ranean Journal of Humanities, 1, 43-59.
  • Aksu, Murat ve Bucak, Turgay (2012). Mesleki Turizm Eğitimi, Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (2): 7-18.
  • Baltacı, Fukan; Üngüren, Engin; Avsallı, Hüseyin ve Demirel, O. Nuri (2012). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Eğitim Memnuniyetle- rinin ve Geleceğe Yönelik Bakış Açıların Belirlemesine Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (1): 17-25
  • Cevher, Ezgi (2015). Yükseköğretimde Hizmet Kalitesi ve Kalite Algı- sının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (39): 804-818.
  • Deveci, Bahar ve Aymankuy, Yusuf (2017). Uluslararası Skal Ödülü “Turizm Eğitim Oscarı” Almış Turizm Rehberliği Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının Hizmet Kalitesi Ölçümü: Turizm Rehberliği Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (45): 410-433.
  • Doğan, Didem (2013). Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları ve Çö- züm Önerileri, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3 (2): 108-116.
  • Education First (2012). An Initiative of The Unıted Natıons Secretary- General, http://www.globaleducationfirst.org/files/EdFirst_G29383UNO PSlr.pdf, E.T:17.05.2015.
  • Hacıoğlu, Necdet; Kaşlı Mehmet, Şahin, Seda ve Tetik, Nuray (2008). Türkiye’de Turizm Eğitimi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kalaycı, Nurdan (2008). Yüksekögretimde Uygulanan Toplam Kalite Yönetimi Sürecinde Gözardı Edilen Unsurlardan TKY Merkezi ve Eğitim Programları, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2): 163-188.
  • Karakaya, Abdullah; Kılıç, İlknur ve Uçar, Mehmet (2016). Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Kalitesi Algısı Üzerine Bir Araştırma, Ka- rabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Özel Sayı 2: 40- 55.
  • Kayadibi, Fahri (2001). Eğitim Kalitesine Etki Eden Faktörler ve Kaliteli Eğitimin Üretime Katkısı, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3: 71-94
  • Küçükaltan, Gül (2007). Hizmet Kalitesi, Kavramlar-Yaklaşımlar ve Uygu- lamalar kitabı içerisinde Hizmet Kalitesi Kavramına Genel Bir Yaklaşım ve Hizmet Kalitesininin Önemi Bölümü, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Maviş, Fermani ve Kozak, Sabah (1992). Meslek Yüksekokullarında Turizm Programı ve Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulu Turizm Otelcilik Ders Programı, Turizm Eğitimi Konferansı-Workshop, Yorum Basım Yayın, Ankara, 169-172.
  • Özdamar, Kazım (1999) Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Pırnar, İge (2007). Hizmet Kalitesi, Kavramlar-Yaklaşımlar ve Uygulamalar kitabı içerisinde Kalite Kavramı ve Önemi Bölümü, Ankara: De- tay Yayıncılık.
  • Sekaran, Uma (1992). Research Methods For Business, Second Edition, John Wiley ve Soons; USA.
  • Şahin Güzel, Gonca (2011). Üniversite Düzeyinde Turizm Eğitiminde Hizmet Kalitesi Beklenti ve Algısına Yönelik Ankara’da Bir Araş- tırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 3/4, 49-65.
  • Taş, Umur ve Yenilmez, Füsun (2008). Türkiye’de Eğitimin Kalkınma Üzerindeki Rolü ve Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüş Oranı, Eski- şehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1): 155-186.
  • Taşkın, Ercan ve Kurubaş, Erol (2002). Hizmet Pazarlaması Açısından Eğitim Hizmetlerinde Kalite: Kütahya'daki Özel Dershane Öğren- cileri ile İlgili Bir Saha Araştırması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (7): 223-224.
  • Türeli, Nesrin ve Aytar, Oğuzhan (2014). Meslek Yüksekokulu Eğiti- minde Hizmet Kalitesinin Servqual Yöntemi ile Ölçümü: Kara- manoğlu Mehmetbey Üniversitesinde Bir Uygulama, Akademik Bakiş Dergisi, 4:1-24.
  • TÜSIAD (1999). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Yeniden Yapı- landırılması, https://tusiad.org/tr/tum/item/1852-turkiyede-mesleki-ve- teknik-egitimin-yeniden-yapilandirilmasi, E.T: 15.07.2018.
  • Unkovic, Slobodan (2017). Talent Development and Education in Tour- ism, The European Journal of Applied Economics, 14(2), 70-75.
  • Üstünlüoğlu, Evrim (2016). Algılar ve Gerçekler: Yükseköğretimde Öğretim Kalitesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 41 (184):235-250.
  • Üzümcü Polat, Tülay ve Bayraktar, Süheyla (2004). Türkiye’de Turizm Otel İşletmeciliği Alanında Eğitim Veren Yükseköğretim Ku- ruluşlarındaki, Eğiticilerin Turizm Mesleki Eğitiminin Etiksel Açıdan İncelenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması, 3. Bilgi- Ekonomi-Yönetim Kongresi, Eskişehir, 79-92.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yayınları.
  • Yükseköğretim Kurulu (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi, Yayın No:2007-1, Şubat, Ankara.

Evaluation of Higher Education Quality in Tourism Education: The Case of Kartepe Tourism Vocational School

Yıl 2020, Sayı: 21, 513 - 533, 01.01.2020

Öz

In this research, quantitative and qualitative research techniques were used together to evaluate the quality of higher education. Firstly, a questionnaire was applied to students who were educated in the Kartepe Tourism Vocational School of Kocaeli University and T-test, Oneway ANOVA test and correlation analysis were used in the analysis of the data. And then interviews with students were conducted and descriptive analysis was applied to the data. As a consequence of the research, it was determined that students' perceptions of higher education quality differed according to gender and girls had a higher level of education perceptions than boys. Again, according to the high school education received by the students, the perceptions of the teaching differed and the perceptions of high school graduates were found to have higher quality perceptions. There was a significant and positive relationship between teaching quality dimensions. When the results of qualitative data are evaluated; it has been determined that the lack of facilities and equipment adversely affects the quality of teaching and that accessibility to academic and administrative staff contributes to the efficiency of education by providing time for solving problems, foreign language courses are essential for tourism departments and increasing the diversity of vocational courses will increase the quality of vocational education.

Kaynakça

  • Açan, Bora ve Saydan, Reha (2009). Öğretim Elemanlarının Akademik Kalite Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Kafkas Üniversitesi İİBF Örneği, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens. Dergisi, 13 (2): 225- 253.
  • Akıncı, Zeki (2015). Meslek Yüksekokullarında Verilen Turizm Eğitiminin Değerlendirilmesi: Bir Odak Grup Çalışması, Mediter- ranean Journal of Humanities, 1, 43-59.
  • Aksu, Murat ve Bucak, Turgay (2012). Mesleki Turizm Eğitimi, Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (2): 7-18.
  • Baltacı, Fukan; Üngüren, Engin; Avsallı, Hüseyin ve Demirel, O. Nuri (2012). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Eğitim Memnuniyetle- rinin ve Geleceğe Yönelik Bakış Açıların Belirlemesine Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (1): 17-25
  • Cevher, Ezgi (2015). Yükseköğretimde Hizmet Kalitesi ve Kalite Algı- sının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (39): 804-818.
  • Deveci, Bahar ve Aymankuy, Yusuf (2017). Uluslararası Skal Ödülü “Turizm Eğitim Oscarı” Almış Turizm Rehberliği Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının Hizmet Kalitesi Ölçümü: Turizm Rehberliği Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (45): 410-433.
  • Doğan, Didem (2013). Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları ve Çö- züm Önerileri, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3 (2): 108-116.
  • Education First (2012). An Initiative of The Unıted Natıons Secretary- General, http://www.globaleducationfirst.org/files/EdFirst_G29383UNO PSlr.pdf, E.T:17.05.2015.
  • Hacıoğlu, Necdet; Kaşlı Mehmet, Şahin, Seda ve Tetik, Nuray (2008). Türkiye’de Turizm Eğitimi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kalaycı, Nurdan (2008). Yüksekögretimde Uygulanan Toplam Kalite Yönetimi Sürecinde Gözardı Edilen Unsurlardan TKY Merkezi ve Eğitim Programları, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2): 163-188.
  • Karakaya, Abdullah; Kılıç, İlknur ve Uçar, Mehmet (2016). Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Kalitesi Algısı Üzerine Bir Araştırma, Ka- rabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Özel Sayı 2: 40- 55.
  • Kayadibi, Fahri (2001). Eğitim Kalitesine Etki Eden Faktörler ve Kaliteli Eğitimin Üretime Katkısı, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3: 71-94
  • Küçükaltan, Gül (2007). Hizmet Kalitesi, Kavramlar-Yaklaşımlar ve Uygu- lamalar kitabı içerisinde Hizmet Kalitesi Kavramına Genel Bir Yaklaşım ve Hizmet Kalitesininin Önemi Bölümü, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Maviş, Fermani ve Kozak, Sabah (1992). Meslek Yüksekokullarında Turizm Programı ve Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulu Turizm Otelcilik Ders Programı, Turizm Eğitimi Konferansı-Workshop, Yorum Basım Yayın, Ankara, 169-172.
  • Özdamar, Kazım (1999) Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 1. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Pırnar, İge (2007). Hizmet Kalitesi, Kavramlar-Yaklaşımlar ve Uygulamalar kitabı içerisinde Kalite Kavramı ve Önemi Bölümü, Ankara: De- tay Yayıncılık.
  • Sekaran, Uma (1992). Research Methods For Business, Second Edition, John Wiley ve Soons; USA.
  • Şahin Güzel, Gonca (2011). Üniversite Düzeyinde Turizm Eğitiminde Hizmet Kalitesi Beklenti ve Algısına Yönelik Ankara’da Bir Araş- tırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 3/4, 49-65.
  • Taş, Umur ve Yenilmez, Füsun (2008). Türkiye’de Eğitimin Kalkınma Üzerindeki Rolü ve Eğitim Yatırımlarının Geri Dönüş Oranı, Eski- şehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1): 155-186.
  • Taşkın, Ercan ve Kurubaş, Erol (2002). Hizmet Pazarlaması Açısından Eğitim Hizmetlerinde Kalite: Kütahya'daki Özel Dershane Öğren- cileri ile İlgili Bir Saha Araştırması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (7): 223-224.
  • Türeli, Nesrin ve Aytar, Oğuzhan (2014). Meslek Yüksekokulu Eğiti- minde Hizmet Kalitesinin Servqual Yöntemi ile Ölçümü: Kara- manoğlu Mehmetbey Üniversitesinde Bir Uygulama, Akademik Bakiş Dergisi, 4:1-24.
  • TÜSIAD (1999). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Yeniden Yapı- landırılması, https://tusiad.org/tr/tum/item/1852-turkiyede-mesleki-ve- teknik-egitimin-yeniden-yapilandirilmasi, E.T: 15.07.2018.
  • Unkovic, Slobodan (2017). Talent Development and Education in Tour- ism, The European Journal of Applied Economics, 14(2), 70-75.
  • Üstünlüoğlu, Evrim (2016). Algılar ve Gerçekler: Yükseköğretimde Öğretim Kalitesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 41 (184):235-250.
  • Üzümcü Polat, Tülay ve Bayraktar, Süheyla (2004). Türkiye’de Turizm Otel İşletmeciliği Alanında Eğitim Veren Yükseköğretim Ku- ruluşlarındaki, Eğiticilerin Turizm Mesleki Eğitiminin Etiksel Açıdan İncelenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması, 3. Bilgi- Ekonomi-Yönetim Kongresi, Eskişehir, 79-92.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin Yayınları.
  • Yükseköğretim Kurulu (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi, Yayın No:2007-1, Şubat, Ankara.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tülay Polat Üzümcü Bu kişi benim

Ömür Alyakut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Üzümcü, T. P., & Alyakut, Ö. (2020). Turizm Eğitiminde Yükseköğretim Kalitesinin Değerlendirilmesi: Kartepe Turizm MYO Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(21), 513-533.