BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimlerinin İncelenmesi: Bakü Türk Okulları Örneği

Yıl 2020, Sayı: 23, 693 - 708, 01.07.2020

Öz

Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilim algı düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 2019-2020 eğitim öğretim yılında Bakü’de faaliyet gösteren Türk okullarında okuyan öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın evrenini başkent Bakü’de faaliyet gösteren TDAV Bakü Atatürk Lisesi ve TDV Bakü Türk Lisesi’nde ortaokul düzeyinde eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise basit tesadüfi örnekleme ile seçilen 520 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama deseninin kullanıldığı çalışmada veriler Çalışkan ve Sağlam'ın 2012 geliştirdiği “Hoşgörü Eğilim Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular şöyledir: Öğrencilerinin hoşgörü eğilim algı düzeylerinin görece yüksektir. Öğrencilerinin hoşgörü eğilim algı düzeylerinin cinsiyete göre farklılık göstermemektedir. Öğrencilerinin hoşgörü eğilim algı düzeyi sınıf ve ebeveynlerinin eğitim durumu değişkenine göre istatistiksel olarak farklılaşmaktadır. 6. sınıf öğrencilerinin hoşgörü eğilim algı düzeyleri 7 ve 8. sınıf öğrencileriyle kıyaslamada daha yüksektir.

Kaynakça

  • Büyükkaragöz, S. ve Kesici, Ş. (1996). Öğretmenlerin hoşgörü ve de- mokratik tutumları. Eğitim Yönetimi, 3, 353-365.
  • Cambridge Dictionary (2020). https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/tolerance Erişim tarihi 13.03.2020
  • Çalışkan, H., Yıldırım, Y. ve Kılınç, G. (2019). Farklı kültürel yapıdaki ailelerde yetişen öğrencilerin sorumluluk ve hoşgörü değerlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim 44(199), 353-372.
  • Çalışkan, H. ve Sağlam, H. İ. (2012). Hoşgörü eğilim ölçeğinin gelişti- rilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 122, 1431-1446.
  • İnel, Y. ve Gökalp, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilimle- rinin incelenmesi. Turkish Studies, 13(27), 847-877.
  • Kalın, Z. T. (2013). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek li- sans tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzu- rum.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Noıbel Yayın Dağıtım.
  • Kaymakcan, R. (2007). Bir değer olarak hoşgörü ve eğitimi. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Kökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Edt.) Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Kepenekçi, K. Y. (2004). Sınıf öğretmenlerine göre hoşgörü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 250-265.
  • Kline, J. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilfrod Press.
  • Öztaşkın, B, Ö. ve İçen, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilimleri ile demokrasi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilgiler Dergisi, 7(1), 39-57.
  • Türk Dil Kurumu (2020). https://sozluk.gov.tr. Erişim tarihi 13.03.2020.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.

Examination of Tendencies to Tolerance of Secondary School Students: The Case of Baku Turkish Schools

Yıl 2020, Sayı: 23, 693 - 708, 01.07.2020

Öz

In this study, it was aimed to examine the tolerance tendency perception levels of secondary school students. Within the scope of this aim, the opinions of students studying in Turkish schools operating in Baku in the 2019-2020 academic year were consulted. The population of the study consist of secondary school students who study at the Turkish World Research Foundation Baku Atatürk Lyceum and Turkish Religious Foundation Baku Turkish Lyceum. The sample of the study consists of 520 students who are selected through a simple random sampling method. In this study, a descriptive survey model, one of the quantitative research methods, was used. The data were collected by the Tendency to Tolerance Scale developed by Çalışkan and Sağlam 2012 . The findings of the study are as follows: Students' tolerance tendency perception levels are high. The tolerance tendency perception levels of students don’t differ depending on gender. The tolerance tendency perception level of students varies statistically according to the class of the students and the education level of their parents. The tolerance tendency perception levels of 6th-grade students are found to be higher in comparison with 7th and 8th-grade students.

Kaynakça

  • Büyükkaragöz, S. ve Kesici, Ş. (1996). Öğretmenlerin hoşgörü ve de- mokratik tutumları. Eğitim Yönetimi, 3, 353-365.
  • Cambridge Dictionary (2020). https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/tolerance Erişim tarihi 13.03.2020
  • Çalışkan, H., Yıldırım, Y. ve Kılınç, G. (2019). Farklı kültürel yapıdaki ailelerde yetişen öğrencilerin sorumluluk ve hoşgörü değerlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim 44(199), 353-372.
  • Çalışkan, H. ve Sağlam, H. İ. (2012). Hoşgörü eğilim ölçeğinin gelişti- rilmesi ve ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 122, 1431-1446.
  • İnel, Y. ve Gökalp, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilimle- rinin incelenmesi. Turkish Studies, 13(27), 847-877.
  • Kalın, Z. T. (2013). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek li- sans tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzu- rum.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Noıbel Yayın Dağıtım.
  • Kaymakcan, R. (2007). Bir değer olarak hoşgörü ve eğitimi. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Kökelekli, Ş. Arslan ve M. Zengin (Edt.) Değerler ve eğitimi uluslararası sempozyumu. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Kepenekçi, K. Y. (2004). Sınıf öğretmenlerine göre hoşgörü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 250-265.
  • Kline, J. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilfrod Press.
  • Öztaşkın, B, Ö. ve İçen, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilimleri ile demokrasi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilgiler Dergisi, 7(1), 39-57.
  • Türk Dil Kurumu (2020). https://sozluk.gov.tr. Erişim tarihi 13.03.2020.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Könül Abaslı Bu kişi benim

Sugra Ceferova Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Abaslı, K., & Ceferova, S. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimlerinin İncelenmesi: Bakü Türk Okulları Örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(23), 693-708.