BibTex RIS Kaynak Göster

İbn Arabi’nin Yahudi Sembolizmi

Yıl 2021, Sayı: 26, 485 - 505, 30.04.2021

Öz

Tasavvuf, görünür ve görünmez yaratılış bilgisini birleştiren İslami bir yorumdur. Sufiler daha çok görünür işaretler kullanırlar ve daha sonra somut olanların ardında bilinmeyen gerçekleri ortaya koymaya çalışırlar. Tasavvufî yaklaşım, bu örtülü ruhsal gerçeklerle büyük ölçüde ilişkilidir. Görünür ve görünmez dini bilgelik arasında bir birlik olduğu açıktır. Aslında tevhid kavramı, inanç ve uygulamalarda bu birliğin sağlayıcısıdır. İbn-i Arabi tevhid'in ateşli bir savunucusudur. Vahdet-i vücûd doktrini İbn Arabi’nin bütün kitaplarında yayılmış bir halde görülebilir. Kur’an-ı Kerim’de bulunan İbrani örneklemleri, İbnArabi tarafından zâhiren fark edilmeyen insani gerçekliklere dikkat çekilmek üzere kullanılmıştır. Kur’an-ı Kerim’de İsrailoğlları kendileri hakkında anlatıların en yoğun olduğu topluluktur. İbn Arabi, bu söylemleri, insanın sadist eğilimini ortaya çıkarmak için yorumluyor. Tasavvufî Kur’an yorumunda İbranice sembollerin tasavvufi olarak ne anlama geldiğini açıklar. Üstün varlık olan yaratılmış insanın seçkinliğinin kıymetini idrak edememesinin ve bunun sonucunun ne olduğunun örneklendiği İsrailoğulları hikâyeleri aslında insanın için var oluş problemidir. Ayetlerin gerçek anlamını yeniden ifade etmenin yanı sıra, İbn Arabi, kendi eylemlerini ve durumlarını düşünmeleri için Müslümanlara olanak sağlar. Ayrıca onun tasavvufi yorumlarıyla her inançtan insanlar, Hz. Musa’yı ve Firavun’u kendi iç dünyalarında görebilirler. Bu çalışmada onun konu edindiği İbrani sembolizmine ışık tutmaya çalışacağız.

Kaynakça

  • Bursevi, İsmail Hakkı (2012). Rûhu’l Beyân Tefsiri,İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Ibn Arabi (1977). Fütûhat-ı Mekkiye,terc. Selahaddin Alpay, İstanbul: Fatih Hoca Kitaplığı.
  • (2014). Füsusu’l Hikem, terc. Tahir Meriç, Istanbul: Kırkambar.
  • Tefsir-i Kebir Tevilat (I-II),. terc. Vahdettin İnce, Iatanbul: KITSAN. (2015). Fütûhat-ı Mekkiyye, Allah Adamları ve Kutuplar, terc. Ekrem
  • Demirli, İstanbul: Litera Yayınları. (2015a). Fütûhat-ı Mekkiyye, Peygamberler ve Veliler, terc. Ekrem
  • Demirli İstanbul: Litera Yayınları. (2015c). Fütûhat-ı Mekkiyye, Havas ve Avam İtikadı, terc. Ekrem
  • Demirli, İstanbul: Litera Yayınları. (2016). Özün Özü ve Sırrın Sırrı, İstanbul: Gelenek Yayıncılık.
  • (2016a). Nefsini Bilen Rabbini Bilir, terc. M. Esad Erbili, Istanbul: Hayy Kitap.
  • (2016b). Marifet ve Hikmet, çev. Mahmut Kanık,İstanbul: İz Yayıncılık.
  • (2017). Allah’ın İsimlerinin Sırlarının Manalarının Keşfi, terc.Ramazan
  • Biçer, İstanbul: Ehil Yayıncılık. Kaval, Musa (2016). Kıble Sembolu, İstanbul Peon Yay.
  • (2017). “Ibn Arabi’nin Işari Tefsir’inde Ben-i Israil” Uluslararadı Sosyal
  • Bilimler Kongresi INCSOS, İstanbul: Son Çağ Yayınları. (2019a). Kıble ve Kâbe, Ankara: Gece Akademi.
  • (2019b). Mesnevi Panoraması, Ankara: Gece Akademi.
  • Uluç, Tahir (2015). İbn Arabi’de Sembolizm, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Rumi, Mewlana Jalaleddin (2000). Masnawi-i Sherif, trans. Amil Çelebioğlu, Istanbul: MEB.
  • Demirli, Ekrem (2013). İbnü’l Arabi Metafiziği, İstanbul: Sufi Kitap.
  • Kâşânî, Abdürrezzâk Ebü‘l- Ğanâim, (1321). Şerhu Fusûsi‟l-Hikem, Mısır: Matbaatu‘l-Meymene.

Ibn Arabi’s Hebrew Symbolism

Yıl 2021, Sayı: 26, 485 - 505, 30.04.2021

Öz

Sufism is a a Islamic interpretation combining visible and invisible knowledge of creation. Sufis mostly uses visible signs and then they try to set light unknown realities under the concrete ones. Sufistic approach is prodomianantly related to this covered spiritual facts. It is clear that there is a unity between visible and invisible religious wisdoom. Actually the notion of tawhid is provider of this unity in faith and practices. Ibn Arabi is an ardent advocate of tawhid. His wahdat-i vucûd doktrini can be seen all of his books. Visible samples of Hebrew in Quran are used for taking care of invisible humanitarian realities in his interpration. Parables of children of Israel are the most emphasized telling in the Quran. Ibn Arabi takes these visible lessons in order to uncover egoistic tendecy of humanbeing. In his sufistic Quran interpretation he explains what Hebrew symbols mean for. Besides restating literal meaning of the verses he provided muslims to think their own actions and stituations. With his narration religious people can see Paraoh and Moses in his inner world. In the paper we will try to set light the symbol of Hebrew he stated

Kaynakça

  • Bursevi, İsmail Hakkı (2012). Rûhu’l Beyân Tefsiri,İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Ibn Arabi (1977). Fütûhat-ı Mekkiye,terc. Selahaddin Alpay, İstanbul: Fatih Hoca Kitaplığı.
  • (2014). Füsusu’l Hikem, terc. Tahir Meriç, Istanbul: Kırkambar.
  • Tefsir-i Kebir Tevilat (I-II),. terc. Vahdettin İnce, Iatanbul: KITSAN. (2015). Fütûhat-ı Mekkiyye, Allah Adamları ve Kutuplar, terc. Ekrem
  • Demirli, İstanbul: Litera Yayınları. (2015a). Fütûhat-ı Mekkiyye, Peygamberler ve Veliler, terc. Ekrem
  • Demirli İstanbul: Litera Yayınları. (2015c). Fütûhat-ı Mekkiyye, Havas ve Avam İtikadı, terc. Ekrem
  • Demirli, İstanbul: Litera Yayınları. (2016). Özün Özü ve Sırrın Sırrı, İstanbul: Gelenek Yayıncılık.
  • (2016a). Nefsini Bilen Rabbini Bilir, terc. M. Esad Erbili, Istanbul: Hayy Kitap.
  • (2016b). Marifet ve Hikmet, çev. Mahmut Kanık,İstanbul: İz Yayıncılık.
  • (2017). Allah’ın İsimlerinin Sırlarının Manalarının Keşfi, terc.Ramazan
  • Biçer, İstanbul: Ehil Yayıncılık. Kaval, Musa (2016). Kıble Sembolu, İstanbul Peon Yay.
  • (2017). “Ibn Arabi’nin Işari Tefsir’inde Ben-i Israil” Uluslararadı Sosyal
  • Bilimler Kongresi INCSOS, İstanbul: Son Çağ Yayınları. (2019a). Kıble ve Kâbe, Ankara: Gece Akademi.
  • (2019b). Mesnevi Panoraması, Ankara: Gece Akademi.
  • Uluç, Tahir (2015). İbn Arabi’de Sembolizm, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Rumi, Mewlana Jalaleddin (2000). Masnawi-i Sherif, trans. Amil Çelebioğlu, Istanbul: MEB.
  • Demirli, Ekrem (2013). İbnü’l Arabi Metafiziği, İstanbul: Sufi Kitap.
  • Kâşânî, Abdürrezzâk Ebü‘l- Ğanâim, (1321). Şerhu Fusûsi‟l-Hikem, Mısır: Matbaatu‘l-Meymene.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Musa Kaval Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Kaval, M. (2021). Ibn Arabi’s Hebrew Symbolism. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(26), 485-505.