İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Satın Alma Davranışı Açısından Ambalajın Demografik Özelliklere Göre Analizi

Yıl 2022, Sayı: 31, 304 - 323, 29.10.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1129952

Öz

Bu araştırmada ambalajın satın alma davranışı üzerindeki etkisi çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmiştir. Ambalajın satın alma davranışı üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırma betimsel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması olarak tasarlanmıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Google Forms üzerinden hazırlanan anket formu kullanılmıştır. Anket sorularını hazırlamak için daha önceden yapılan çalışmalar incelenmiştir. Baydaş ve Yaşar (2018)’ın çalışmasından örnek alınarak anket soruları oluşturulmuştur. Anket maddeleri kısa ve anlaşılabilir olan 30 maddeden oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemi kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında 223 kadın ve 211 erkek olmak üzere toplamda 434 kişiye ulaşılmıştır. Yapılan analizler sonucunda bulgular incelendiğinde ambalajın satın alma davranışı üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırma sonucuna göre örneklem grubu çoğunlukla haftada bir kez alışveriş yapmaktadır

Kaynakça

  • Alagöz, S.B. ve Ekici N., 2009. Ambalaja İlişkin Tutum ve Davranışlar: Karaman İli Araştırması. KMU İİBF Dergisi, Sayı:11.
  • Baydaş A. ve Yaşar M. E., (2018). Ambalajın Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Ampirik Bir Çalışma. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 8 (16), 49-68.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dilber, F., Dilber A. ve Karakaya M., 2012. Gıdalarda Ambalajın Önemi Ve Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkisi (Karaman İli Örneği), Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 1, Sayı 3. 159-190.
  • Gunaratne, N.M., Fuentes, S., Gunaratne, T.M., Torrico, D.D., Francis, C., Ashman, H., Viejo, C.G., Dunshea, F.R. (2019). Effects of packaging design on sensory liking and willingness to purchase: A study using novel chocolate packaging, Heliyon, 5, 1-9.
  • Kılınç, E. Y., Sürme, M. ve Tan, A. (2018). Tüketicilerin Kozmetik Ürün Ambalajlarına Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi. 14,1. 73-87.
  • Koyuncu, K. (2007). Marka ve Ambalajın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi, (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Niğde.
  • Kurtuluş, K. ve Okumuş, A. (2006). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi. Yönetim Dergisi: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü.17,53. 3-17.
  • Örücü, E. ve Tavşancı S., 2001. Gıda Ürünlerinde Tüketicinin Satın Alma Eğilimini Etkileyen Faktörler ve Ambalajlama. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, Sayı:3.
  • Ramadan, M. (2007). Stratejik bir araç olarak Ambalajlama. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Tan 0000-0001-9972-4372

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Tan, A. (2022). Satın Alma Davranışı Açısından Ambalajın Demografik Özelliklere Göre Analizi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(31), 304-323. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1129952