In this study, it was aimed to determine the effect of using computer assisted teaching method in biology education on academic achievement. Meta-analysis method was used in the research. The problem of the research is “What is the general effect of using computer assisted teaching method in biology education on academic achievement?” determined as. Some criteria were determined for which studies would be included in the meta-analysis, and a total of 8 studies matching these criteria constituted the sample of the research. Hedges' g coefficient was used in the analysis of the data in this study. In the study, the Comprehensive Meta-Analysis program called CMA was used to calculate the effect size and variances of the data. Due to the heterogeneity of the present study, interpretation was made according to the random effects model. According to the results of the findings in the study, the effect size for the random effects model was found to be 1,462, and according to the classification made by Cohen (1988), it was determined that the computer assisted teaching method in biology education had a great effect on academic achievement. It was determined that all of the effect size values of the studies included in the study were positive. Eight studies included in the meta-analysis were concluded in favor of the experimental group in which the computer-assisted teaching method was applied.
Computer-Assisted İnstruction Biology Meta-Analysis Academic Achievement
Bu araştırmada biyoloji eğitiminde bilgisayar destekli öğretim yönteminin akademik başarı üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın problemi “Biyoloji eğitiminde bilgisayar destekli öğretim yöntemi kullanımının akademik başarı üzerindeki genel etkisi nedir?” şeklinde belirlenmiştir. Araştırmalar içerisinden meta analize dahil edilecek çalışmalara yönelik bazı ölçütler belirlenmiş ve bu ölçütlere uyan toplam 8 çalışma araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Verilerin analiz aşamasında Hedges' g katsayısı kullanılmıştır. Mevcut araştırmada etki büyüklüğü ve varyansların hesaplanması için Comprehensive Meta Analysis (CMA) programından faydalanılmıştır. Çalışmanın heterojen özellik taşıması sebebiyle araştırmada rastgele etkiler modeline göre yorum yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre rastgele etkiler modeli için hesaplanan 1,462 etki büyüklüğünün Cohen (1988)’in yapmış olduğu sınıflamaya göre biyoloji eğitimindee bilgisayar destekli öğretim yönteminin akademik başarı üzerinde geniş düzeyde etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Araştırmaya dahil edilen çalışmaların etki büyüklüğü değerlerinin tamamının pozitif yönde olduğu tespit edilmiştir. Meta analize dahil edilen 8 çalışma deney grubunda işlenen bilgisayar destekli öğretim yöntemi lehine sonuçlanmıştır.
Bilgisayar Destekli Öğretim Biyoloji Meta Analiz Akademik Başarı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Ekonomisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 35 |