The study is to endeavor to design proposals that will enrich the visiting experience of the architectural sites built by Sinan in line with the desires, needs, and expectations of modern-day visitors, assuming that Architect Sinan lived in today's digital age. Based on the steps of multimedia development method, technology-based recommendations have been developed for three architectural sites: the Süleymaniye Mosque, its cemetery area, and the tomb, all of which were constructed by Sinan. The on-site observation method and observation forms were utilized. Additionally, written sources (such as autobiographies, books, articles, inventories, etc.) and visual sources (documentaries) were consulted to explore Sinan's exceptional personality and construction techniques. Based on the findings from on-site observations, the following stages, enriched with visuals, are proposed as recommendations: designing a large-sized digital book, measuring 1.5x1 meters, where visitors can turn the pages by moving their hands in the air inside the mosque. Developing a matrix barcode system within the cemetery area, containing information about the individuals buried there, including important details about their lives. Creating a virtual reality application and simulation that starts with an audio narration of Sinan's own life story and then guides visitors to his tomb by describing its location.
Tangible Cultural Heritage Visitor Experience Digitalization Architect Sinan Süleymaniye Mosque and Complex İstanbul
1919B012207314
Bu çalışma, Mimar Sinan'ın günümüz dijital çağında yaşadığını varsayarak, günümüz ziyaretçilerinin istek, ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda Sinan'ın inşa ettiği mimari mekanların ziyaret deneyimini zenginleştirecek öneriler tasarlamaya çalışmaktadır. Multimedya geliştirme yönteminin adımları esas alınarak Sinan'ın inşa ettiği üç mimari mekan Süleymaniye Camii içi, hazire alanı ve türbe için teknolojiye dayalı öneriler geliştirilmiştir. Yerinde gözlem yöntemi ve gözlem formlarından yararlanılmıştır. Ayrıca Sinan'ın olağanüstü kişiliğini ve yapım tekniklerini ortaya çıkarmak için yazılı kaynaklardan (otobiyografi, kitap, makale, envanter vb.) ve görsel kaynaklardan (belgesel) yararlanılmıştır. Yerinde gözlemlerden elde edilen bulgulara dayalı olarak görsellerle zenginleştirilmiş şu aşamalar önerilmektedir. Birincisi, ziyaretçilerin, cami içerisinde ellerini havada hareket ettirerek sayfalarını çevirebileceği, 1,5x1 metre ölçülerinde, büyük boyutlu bir dijital kitap tasarlanması. İkincisi hazire alanı içerisinde, orada gömülü olan kişiler hakkında ve onların yaşamlarına ilişkin önemli bilgileri içeren bir matris barkod sisteminin geliştirilmesi. Son olarak Sinan'ın kendi hayat hikayesinin sesli anlatımıyla başlayıp, ziyaretçilere türbesinin yerini anlatarak rehberlik eden bir sanal gerçeklik uygulamasının ve simülasyonunun oluşturulmasıdır.
Somut Kültürel Miras Ziyaretçi Deneyimi Dijitalleşme Mimar Sinan Süleymaniye Camisi ve Külliyesi İstanbul
This research was funded by the Scientific and Technological Research Council of Turkey (TÜBİTAK) under the University Students Research Projects Support Program with the grant number 1919B012207314
1919B012207314
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kültürel ve Doğal Miras |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012207314 |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 36 |