The purpose of this study is to examine the mediating role of stress in the relationship between 4th, 5th and 6th grade students' perception of family functionality and their attitudes towards bullying. The study group of the research consisted of 351 students, 180 girls and 171 boys, studying in the 4th, 5th and 6th grades in Eskişehir in the 2020-2021 academic year. Data were collected using the "Family Relations Scale for Children", "Attitudes towards Bullying Scale for Children" and "Perceived Stress Scale for Children". The data obtained was analyzed using SPSS and LISREL programs. When the relationships between variables were examined in the model established for the purpose of the research and tested with path analysis, significant relationships were found between the perception of family functionality, stress and attitudes towards bullying. According to the finding obtained as a result of the path analysis, the relationship between students' perception of family functionality and attitudes towards bullying is mediated by perceived stress. It was observed that the goodness of fit indices of the tested model were good and at an acceptable level. The results of the research were discussed in line with the relevant literature.
Bu araştırmanın amacı 4., 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin aile işlevselliği algısı ile zorbalığa yönelik tutumu arasındaki ilişkide stresin aracı rolünü incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Eskişehir ilinde 4., 5. ve 6. sınıfta öğrenim gören 180 kız ve 171 erkek olmak üzere 351 öğrenci oluşturmuştur. Veriler ‘‘Çocuklar İçin Aile İlişkileri Ölçeği’’, ‘‘Çocuklar İçin Zorbalığa Yönelik Tutum Ölçeği’’ ve ‘‘Çocuklarda Algılanan Stres Ölçeği’’ kullanılarak toplanmıştır. Ulaşılan veriler SPSS ve LISREL programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda kurulan ve yol analizi ile test edilen modelde değişkenler arası ilişkiler incelendiğinde aile işlevselliği algısı, stres ve zorbalığa yönelik tutum arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Yol analizi sonucunda ulaşılan bulguya göre öğrencilerin aile işlevselliği algısı ve zorbalığa yönelik tutum arasındaki ilişki algılanan stres aracılığıyla sağlanmaktadır. Test edilen modelin uyum iyiliği indekslerinin iyi ve kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonuçları ilgili literatür doğrultusunda tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile Danışmanlığı, Okul Psikolojik Danışmanlığı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 37 |