Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Customer Experience and Perceptions Regarding Michelin Green Star Restaurants: Google Maps Example

Yıl 2025, Sayı: 38, 118 - 135, 20.01.2025
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1496079

Öz

The Michelin Guide began giving Green Stars to restaurants in 2020 to encourage and reward food and beverage businesses that provide services within the scope of sustainable gastronomy activities and to attract the attention of restaurant customers about sustainable gastronomy. This research aims to determine customer experiences and perceptions about restaurants with Michelin Green Stars in Türkiye. According to the data obtained on May 17, 2024, 635 customer reviews on Google Maps of 4 restaurants that received Michelin Green Stars in Türkiye were examined with content analysis. The categories identified in the research context are number of stars, food, and beverage, service, atmosphere, experience, consumption value, sustainable gastronomy experience, and menu, respectively. According to the data, sustainable gastronomy experience and menu are the categories with the lowest frequency. However, although some of the customer reviews state that the restaurants have a Michelin Star, very few of the customer reviews mention that these restaurants have a Michelin Green Star. In addition, it has been determined that the customer comments that emphasize utilitarian consumption value about these restaurants are more than the customer comments that emphasize hedonic consumption value.

Kaynakça

  • Bertan, S. (2016). Michelin yıldızlı restoran işletmelerinin değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 13(2), 3221-3230.
  • Bertan, S. ve Alkaya, S. (2018). Ülkelere Göre Michelin Yıldızlı Restoranların Algılanması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(2), 105-112.
  • Bang, D., Choi, K., and Kim, A. J. (2022). Does Michelin effect exist? An empirical study on the effects of Michelin stars. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(6), 2298-2319. https://doi.org/10.1108/IJCHM-08-2021-1025
  • Barrera-Barrera, R. (2023). Identifying the attributes of consumer experience in Michelin-Starred restaurants: a text-mining analysis of online customer reviews. British Food Journal, 125(13), 579-598. https://doi.org/10.1108/BFJ-05-2023-0408
  • Baykal, M. ve Yazıcı-Ayyıldız, A. (2024). İstanbul ve Londra’daki Michelin Yıldızlı Restoranlara yönelik müşteri şikâyetlerinin karşılaştırılması. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(2), 850-868. https://doi.org/10.21325/jotags.2024.1415
  • Chiang, C. F., and Guo, H. W. (2021). Consumer perceptions of the Michelin Guide and attitudes toward Michelin-Starred restaurants. International Journal of Hospitality Management, 93, 102793. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102793
  • Cooper, J., Giousmpasoglou, C. ve Marinakou, E. (2017). Occupational identity and culture: the case of Michelin-starred chefs. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(5), 1362-1379. http://dx.doi.org/10.1108/IJCHM-02-2016-0071
  • Craig, L. A., Treme, J. and Weiss, T. J. (2023). The (menu) price effect of a Michelin Star. Applied Economics Letters, 1-4. https://doi.org/10.1080/13504851.2023.2276076
  • Çavuş, O. ve Nazik, M. H. (2022). Michelin Yıldızlı restoranlarda başarı faktörleri ve standartların tespit edilmesi: İspanya San Sebastian örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 137-161. https://doi.org/10.32572/guntad.993924
  • Daries, N., Moreno-Gené, J. and Cristobal-Fransi, E. (2021). Michelin Stars shine brightly, but are they profitable? International Journal of Gastronomy and Food Science, 24, 100352. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2021.100352
  • Demir, Y. (2016). Restoran Atmosferinin Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkileri [Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Demir, Y. (2022). Eğitim mutfaklarında gıda israfını belirlemeye yönelik bir araştırma. [Yayınlanmış Doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Demir, Y. ve Bertan, S. (2023). Technology's role in sustainability: How the gastronomy is becoming more eco-friendly. Ş. Aydın, E. Özgül Katlav, K. Çamlıca ve F. Yönet Eren (Eds.), Impactful technologies transforming the food ındustry (Birinci Baskı, 33-43) içinde. IGI Global Publisher of Timely Knowledge.
  • Google Play. (2024). Google Haritalar, https://play.google.com/store/search?q=google%20haritalar&c=apps&hl=tr adresinden 1.6.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Huang, Y., Hall, C. M., and Chen, N. (2023). The sustainability characteristics of Michelin Green Star Restaurants. Journal of Foodservice Business Research, 1-26. https://doi.org/10.1080/15378020.2023.2235258
  • Kandemir Altunel, G. ve Çifçi, İ. (2021). Fine-dining restoranlarda müşteri memnuniyetini etkileyen unsurların belirlenmesi: Netnografik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1523-1537. https://doi.org/10.32709/akusosbil.858409
  • Koç, P., ve Şahin, N. N. (2023). Restoranlara yönelik çevrimiçi yorumların analizi: Google Haritalar örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 7(2), 66-79. http://doi.org/10.30625/ijctr.1382067
  • Mathayomchan, B., and Taecharungroj, V. (2020). “How was your meal?” Examining customer experience using Google maps reviews. International Journal of Hospitality Management, 90, 102641. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102641
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: iletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Michelin Guide. (2019). The history of the Michelin Guide, https://guide.michelin.com/kr/en/article/features/history-michelin-guide adresinden 18.05.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Michelin Guide. (2021). The Michelin Guide and sustainable gastronomy, https://mb.cision.com/Public/55/3413982/85252c3e3c870f10.pdf adresinden 18.05.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Michelin Guide. (2022). Michelin Yıldızı nedir?, https://guide.michelin.com/tr/tr/article/features/what-is-a-michelin-star-tr#:~:text=MICHELIN%20Y%C4%B1ld%C4%B1z%C4%B1%20ola%C4%9Fan%C3%BCst%C3%BC%20yemekler%20sunan,%C3%B6nemlisi%2C%20m%C3%BCfetti%C5%9Flerin%20ziyaretleri%20aras%C4%B1ndaki%20tutarl%C4%B1l%C4%B1k adresinden 19.05.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Michelin Guide. (2024a). Green Star restaurants lists, https://guide.michelin.com/tr/en/restaurants/sustainable_gastronomy adresinden 24.09.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Michelin Guide. (2024b). Green Star restaurants lists in Türkiye, https://guide.michelin.com/tr/en/selection/turkey/restaurants/sustainable_gastronomy 17.05.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Moreno-Gené, J., Daries, N. ve Cristobal-Fransi, E. (2023). Effects of restaurant expenses on enhanced profitability: Do Michelin-starred restaurants perform differently? International Journal of Gastronomy and Food Science, 34, 100811. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100811
  • Noguer-Juncà, E., and Fusté-Forné, F. (2024). Marketing environmental responsibility through “green” menus, Journal of Foodservice Business Research, 27:4, 409-418, https://doi.org/10.1080/15378020.2022.2109372
  • Özdemir, B. (2010). Dışarıda yemek yeme olgusu: Kuramsal bir model önerisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2), 218-232.
  • Özdemir, B. ve Nebioğlu, O. (2015). Uygulamada menü analizi nasıl yapılmaktadır? Beş yıldızlı otellerin mutfak şeflerinin görüşleri. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2). https://doi.org/10.17123/atad.vol26iss225595
  • Polat, Ö. ve Akkaya, M. A. (2023). Google Haritalarda Halk Kütüphanelerine İlişkin Değerlendirmelerin İçerik Analizi: Türkiye’deki İl Halk Kütüphaneleri Örneği. Bilgi Dünyası, 24(1), 45-72. https://doi.org/10.15612/BD.2023.711
  • Rita, P., Vong, C., Pinheiro, F. and Mimoso, J. (2023). A sentiment analysis of Michelin-starred restaurants. European Journal of Management and Business Economics, 32(3), 276-295. https://doi.org/10.1108/EJMBE-11-2021-0295
  • Sallan Gül, S. ve Kahya Nizam, Ö. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(Özel Sayı 1), 181-198. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Saydam, M. B., Arıcı, H. E., and Olorunsola, V. O. (2022). Key attributes of Michelin 3-star restaurants’ experiences: evidence from Tripadvisor. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 10(1), 62-74. http://dx.doi.org/10.21325/jotags.2022.978
  • Sikolia, D., Biros, D., Mason, M., and Weiser, M. (2013, 24-25, May). Trustworthiness of Grounded Theory Methodology Research in Information Systems. Proceedings of the Eighth Midwest Association for Information Systems Conference, Normal, Illinois.
  • Snyder, W., and Cotter, M. (1998). The Michelin Guide and restaurant pricing strategies. Journal of Restaurant & Foodservice Marketing, 3(1), 51-67. https://doi.org/10.1300/J061v03n01_04
  • Şahin, A., Çolakoğlu, Ü. ve Özdoğan, O. N. (2021). A research on customer experiences and perceptions for Michelin starred restaurants. Journal of multidisciplinary academic tourism, 6(1), 61-72. http://dx.doi.org/10.31822/jomat.835486
  • Traynor, M., Cain, L., and Moreo, A. (2022). Shooting for the stars: the case of an elite chef. Journal of Foodservice Business Research, 25(1), 107-125. https://doi.org/10.1080/15378020.2021.1924416
  • Temizkan, S. P. ve Aktepe, B. (2023). Türkiye ve Yunanistan’daki Michelin Yıldızlı restoranların internet sitelerinin incelenmesi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(2), 787-800.
  • Yazıcı-Ayyıldız, A. ve Kuday, M. (2023). Michelin Yıldızlı restoranların Tripadvisor yorumlarının değerlendirilmesi. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 5(1), 54-67. https://doi.org/10.51525/johti.1271942

Michelin Yeşil Yıldızlı Restoranları İle İlgili Müşteri Deneyim Ve Algılamaları

Yıl 2025, Sayı: 38, 118 - 135, 20.01.2025
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1496079

Öz

Michelin rehberi sürdürülebilir gastronomi faaliyetleri kapsamında hizmet sağlayan yiyecek içecek işletmelerini teşvik etmek, ödüllendirmek ve müşterilerin de sürdürülebilirlik konusuna dikkatini çekebilmek için 2020 yılında restoranlara yeşil yıldız vermeye başlamıştır. Bu araştırmanın amacı Türkiye’de Michelin yeşil yıldızlı restoranları ile ilgili müşteri deneyim ve algılamalarının tespit edilmesidir. Mayıs 2024 tarihinde alınan verilere göre Türkiye’de Michelin yeşil yıldızını alan 5 restoran bulunmaktadır. Bu beş restorandan birinin kapanması nedeni ile 4 restoranın toplam 635 Google harita yorumu netnografi yaklaşımı ile incelenmiştir. Araştırma bağlamında tespit edilen kategoriler sırasıyla yıldız sayısı, yemek ve içecek, hizmet, atmosfer, deneyim, tüketim değeri, sürdürülebilir gastronomi deneyimi ve menüdür. Elde edilen verilere göre müşterilerin Michelin yeşil yıldızlı restoranları ile ilgili sürdürülebilir gastronomi deneyimlerinin diğer araştırma kategorilere göre oldukça düşük olduğu anlaşılmaktadır. Araştırmadaki dikkat çekici bir diğer unsur ise müşterilerin bir kısmının Michelin yıldızı ile ilgili bilgi sahibi olmasına karşın Michelin yeşil yıldızı ile ilgili bilgi sahibi olan müşteri sayısının çok düşük olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bu araştırmada müşterilerin Michelin yeşil yıldızlı restoranlarındaki fiyatı yüksek olarak algıladıkları ve fiyat ile alınan hizmet arasında karşılaştırma yaptıkları anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bertan, S. (2016). Michelin yıldızlı restoran işletmelerinin değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 13(2), 3221-3230.
  • Bertan, S. ve Alkaya, S. (2018). Ülkelere Göre Michelin Yıldızlı Restoranların Algılanması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(2), 105-112.
  • Bang, D., Choi, K., and Kim, A. J. (2022). Does Michelin effect exist? An empirical study on the effects of Michelin stars. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(6), 2298-2319. https://doi.org/10.1108/IJCHM-08-2021-1025
  • Barrera-Barrera, R. (2023). Identifying the attributes of consumer experience in Michelin-Starred restaurants: a text-mining analysis of online customer reviews. British Food Journal, 125(13), 579-598. https://doi.org/10.1108/BFJ-05-2023-0408
  • Baykal, M. ve Yazıcı-Ayyıldız, A. (2024). İstanbul ve Londra’daki Michelin Yıldızlı Restoranlara yönelik müşteri şikâyetlerinin karşılaştırılması. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(2), 850-868. https://doi.org/10.21325/jotags.2024.1415
  • Chiang, C. F., and Guo, H. W. (2021). Consumer perceptions of the Michelin Guide and attitudes toward Michelin-Starred restaurants. International Journal of Hospitality Management, 93, 102793. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102793
  • Cooper, J., Giousmpasoglou, C. ve Marinakou, E. (2017). Occupational identity and culture: the case of Michelin-starred chefs. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(5), 1362-1379. http://dx.doi.org/10.1108/IJCHM-02-2016-0071
  • Craig, L. A., Treme, J. and Weiss, T. J. (2023). The (menu) price effect of a Michelin Star. Applied Economics Letters, 1-4. https://doi.org/10.1080/13504851.2023.2276076
  • Çavuş, O. ve Nazik, M. H. (2022). Michelin Yıldızlı restoranlarda başarı faktörleri ve standartların tespit edilmesi: İspanya San Sebastian örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 137-161. https://doi.org/10.32572/guntad.993924
  • Daries, N., Moreno-Gené, J. and Cristobal-Fransi, E. (2021). Michelin Stars shine brightly, but are they profitable? International Journal of Gastronomy and Food Science, 24, 100352. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2021.100352
  • Demir, Y. (2016). Restoran Atmosferinin Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkileri [Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Demir, Y. (2022). Eğitim mutfaklarında gıda israfını belirlemeye yönelik bir araştırma. [Yayınlanmış Doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Demir, Y. ve Bertan, S. (2023). Technology's role in sustainability: How the gastronomy is becoming more eco-friendly. Ş. Aydın, E. Özgül Katlav, K. Çamlıca ve F. Yönet Eren (Eds.), Impactful technologies transforming the food ındustry (Birinci Baskı, 33-43) içinde. IGI Global Publisher of Timely Knowledge.
  • Google Play. (2024). Google Haritalar, https://play.google.com/store/search?q=google%20haritalar&c=apps&hl=tr adresinden 1.6.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Huang, Y., Hall, C. M., and Chen, N. (2023). The sustainability characteristics of Michelin Green Star Restaurants. Journal of Foodservice Business Research, 1-26. https://doi.org/10.1080/15378020.2023.2235258
  • Kandemir Altunel, G. ve Çifçi, İ. (2021). Fine-dining restoranlarda müşteri memnuniyetini etkileyen unsurların belirlenmesi: Netnografik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1523-1537. https://doi.org/10.32709/akusosbil.858409
  • Koç, P., ve Şahin, N. N. (2023). Restoranlara yönelik çevrimiçi yorumların analizi: Google Haritalar örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 7(2), 66-79. http://doi.org/10.30625/ijctr.1382067
  • Mathayomchan, B., and Taecharungroj, V. (2020). “How was your meal?” Examining customer experience using Google maps reviews. International Journal of Hospitality Management, 90, 102641. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102641
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: iletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Michelin Guide. (2019). The history of the Michelin Guide, https://guide.michelin.com/kr/en/article/features/history-michelin-guide adresinden 18.05.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Michelin Guide. (2021). The Michelin Guide and sustainable gastronomy, https://mb.cision.com/Public/55/3413982/85252c3e3c870f10.pdf adresinden 18.05.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Michelin Guide. (2022). Michelin Yıldızı nedir?, https://guide.michelin.com/tr/tr/article/features/what-is-a-michelin-star-tr#:~:text=MICHELIN%20Y%C4%B1ld%C4%B1z%C4%B1%20ola%C4%9Fan%C3%BCst%C3%BC%20yemekler%20sunan,%C3%B6nemlisi%2C%20m%C3%BCfetti%C5%9Flerin%20ziyaretleri%20aras%C4%B1ndaki%20tutarl%C4%B1l%C4%B1k adresinden 19.05.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Michelin Guide. (2024a). Green Star restaurants lists, https://guide.michelin.com/tr/en/restaurants/sustainable_gastronomy adresinden 24.09.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Michelin Guide. (2024b). Green Star restaurants lists in Türkiye, https://guide.michelin.com/tr/en/selection/turkey/restaurants/sustainable_gastronomy 17.05.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Moreno-Gené, J., Daries, N. ve Cristobal-Fransi, E. (2023). Effects of restaurant expenses on enhanced profitability: Do Michelin-starred restaurants perform differently? International Journal of Gastronomy and Food Science, 34, 100811. https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100811
  • Noguer-Juncà, E., and Fusté-Forné, F. (2024). Marketing environmental responsibility through “green” menus, Journal of Foodservice Business Research, 27:4, 409-418, https://doi.org/10.1080/15378020.2022.2109372
  • Özdemir, B. (2010). Dışarıda yemek yeme olgusu: Kuramsal bir model önerisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(2), 218-232.
  • Özdemir, B. ve Nebioğlu, O. (2015). Uygulamada menü analizi nasıl yapılmaktadır? Beş yıldızlı otellerin mutfak şeflerinin görüşleri. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2). https://doi.org/10.17123/atad.vol26iss225595
  • Polat, Ö. ve Akkaya, M. A. (2023). Google Haritalarda Halk Kütüphanelerine İlişkin Değerlendirmelerin İçerik Analizi: Türkiye’deki İl Halk Kütüphaneleri Örneği. Bilgi Dünyası, 24(1), 45-72. https://doi.org/10.15612/BD.2023.711
  • Rita, P., Vong, C., Pinheiro, F. and Mimoso, J. (2023). A sentiment analysis of Michelin-starred restaurants. European Journal of Management and Business Economics, 32(3), 276-295. https://doi.org/10.1108/EJMBE-11-2021-0295
  • Sallan Gül, S. ve Kahya Nizam, Ö. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(Özel Sayı 1), 181-198. https://doi.org/10.30794/pausbed.803182
  • Saydam, M. B., Arıcı, H. E., and Olorunsola, V. O. (2022). Key attributes of Michelin 3-star restaurants’ experiences: evidence from Tripadvisor. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 10(1), 62-74. http://dx.doi.org/10.21325/jotags.2022.978
  • Sikolia, D., Biros, D., Mason, M., and Weiser, M. (2013, 24-25, May). Trustworthiness of Grounded Theory Methodology Research in Information Systems. Proceedings of the Eighth Midwest Association for Information Systems Conference, Normal, Illinois.
  • Snyder, W., and Cotter, M. (1998). The Michelin Guide and restaurant pricing strategies. Journal of Restaurant & Foodservice Marketing, 3(1), 51-67. https://doi.org/10.1300/J061v03n01_04
  • Şahin, A., Çolakoğlu, Ü. ve Özdoğan, O. N. (2021). A research on customer experiences and perceptions for Michelin starred restaurants. Journal of multidisciplinary academic tourism, 6(1), 61-72. http://dx.doi.org/10.31822/jomat.835486
  • Traynor, M., Cain, L., and Moreo, A. (2022). Shooting for the stars: the case of an elite chef. Journal of Foodservice Business Research, 25(1), 107-125. https://doi.org/10.1080/15378020.2021.1924416
  • Temizkan, S. P. ve Aktepe, B. (2023). Türkiye ve Yunanistan’daki Michelin Yıldızlı restoranların internet sitelerinin incelenmesi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(2), 787-800.
  • Yazıcı-Ayyıldız, A. ve Kuday, M. (2023). Michelin Yıldızlı restoranların Tripadvisor yorumlarının değerlendirilmesi. Journal of Hospitality and Tourism Issues, 5(1), 54-67. https://doi.org/10.51525/johti.1271942
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Sosyolojisi, Girişimcilik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yeliz Demir 0000-0003-0184-6828

Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2024
Kabul Tarihi 11 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Demir, Y. (2025). Michelin Yeşil Yıldızlı Restoranları İle İlgili Müşteri Deneyim Ve Algılamaları. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(38), 118-135. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1496079