Tarihi süreçte insanlık birçok satış akdine şahit olmuştur. Bu akitlerden, hukukun tayin ettiği şekilsel şartlara haiz olanlar olduğu gibi bu şartların tam teşekkül etmediği akitler de bulunmaktadır. Bunlardan biri olan isticrâr akdi, ortaya çıktığı andan itibaren hem hukukî tasavvuru hem de hukukî sonucu itibariyle tartışma konusu olmuştur. Bu akdin, özellikle sürekli finansman ihtiyacının karşılanmasında yeni bir enstrüman olarak kullanılmasının finans sektörü bakımından önem arz ettiği anlaşılmaktadır. Finans sektöründe tekrar eden işletme sermayesi ihtiyaçlarının karşılanmasında önerilen isticrâr modellerine bir katkı sunması hedeflenen bu makalede, klasik dönem fakihlerinin isticrâr akdine yönelik tasavvurları dikkate alınarak akit teorisi bakımından problemli yönleri incelenmiş ve istihsan metoduyla cevaz veren fakihlerin bu akdi temellendirmesi konu edinilmiştir. Ayrıca bir finansman yöntemi olarak önerilen isticrâr akdinin yapısı ve klasik isticrâr akdine mutabık olup-olmadığı tartışılmıştır. Yapılan inceleme neticesinde önerilen isticrâr modelinin, klasik isticrâr akdinden farklı yeni bir akit türü olduğu ve bunun maslahat prensibi bağlamında ele alınması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır
İslamî Finans Akit İsticrâr İstihsan Ma‘dûm. Islamic Finance al-Akd al-Istijrar al-Istihsan al-Ma‘dûm
Humanity has witnessed many sales contracts in the historical process. Within these contracts, as there are these having the formal conditions determined by law, there are too these that these conditions have not be formed in full. Bai-istijrar form these second contracts have been the subject of discussion in terms of both its legal concept and its legal result since the moment it appeared. It is understood for that this contract especially use as a new instrument in supplying the needs of continuous financing to be of importance for the finans sector. In this article, we have aimed to contribute the models of istijrar suggested for supplying the needs of recurring operational capital in the finance sector, and analyzed the problematic aspects of istijrar in terms of contract theory by considering the classical fuqaha’s concepts about it, and dealt with how fuqaha allowing to istijrar by istihsan grounded it. Besides we have discussed the structure of istijrar suggested as a method of financing and whether it is compatible with the classical istijrar or not. In consequence of this researsh, it is deduced from that the model of istijrar suggested is a new type of contract which differs from the classical istijrar and that this new type has to be dealt with in the context of the principle of maslaha
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 30 |