Travma, bireylerin bedensel ve/veya ruhsal bütünlüğünü yoğun bir şekilde tehdit eden ve etkileyen her türlü yaşam olayını adlandırmak üzere kullanılmaktadır. Çocukluk dönemi ruhsal travmaları ise bireyin yaşamı boyunca olumsuz etkilerini sürdüren ve uzun vadede birçok duygusal ve davranışsal probleme neden olabilen yıkıcı olaylar olarak nitelendirilmektedir. Bireylerin yaşamlarını çok yönlü ve derinden etkileyen çocukluk dönemi travmatik yaşantılarına erken dönemde müdahale bir zorunluluk olarak değerlendirilebilir. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı uluslararası alan yazında sıklıkla tercih edilen ve 2-7 yaş arası dönemde çocuklarda gözlenen davranış ve uyum problemlerine müdahalede ebeveyn temelli bir terapi yaklaşımı olan Ebeveyn-Çocuk Etkileşim Terapisinin (PCIT) ve onun bir formu olan Ebeveyn-Çocuk Etkileşim Terapisi- Travma Yönlendirmeli Etkileşim (PCIT-TDI)’in açıklanması ve yapısının ortaya konulmasıdır. TDI’da temel amaç çocuk ve ebeveynler için travmatik deneyimlerle baş etme noktasında işlevsel becerilerin kazandırılmasıdır. Travma yönlendirmeli etkileşim öğretim oturumu travma psikoeğitimi, çocuğun üzgün olması ile travmatik tepkiler arasında ayrım yapma, ebeveynin veya bakım verenin travma aktivatörlerine karşı tepkileri ve son olarak çocuğun travma aktivatörlerine karşı tepkileri hakkında gerçekleşmektedir. Yapılan çalışmalar hem çocuk travmatik ve davranışsal semptomları üzerinde hem de ebeveyn ruh sağlığı sorunlarını azaltma noktasında PCIT-TDI’ın etkili olduğunu göstermektedir. Bu sayede travmatik deneyimi olan çocuklar için etkili bir uygulama alan yazına kazandırılarak uygulayıcıların hizmetine sunulmuştur.
travma terapi ebeveyn-çocuk etkileşim terapisi travma yönlendirmeli etkileşim derleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License