Law No. 6701 regulates the procedure for people who have been harmed by a violation of the prohibition of discrimination to apply to the Turkish Human Rights and Equality Institution (THREI). The institution is authorized to examine violations arising from the prohibition of discrimination and to impose administrative sanctions if it determines that there has been a violation. The law also provides that applications can be made to THREI against some public institutions and organizations. Thus, it is possible to apply to the Institution due to violations of the prohibition of discrimination arising from the administration. In the THREI application procedure regulated in Article 17 of Law No. 6701, it is stated that people who want to apply to THREI must first apply to the relevant party to correct the discriminatory practice. These applications to the relevant administrative authority in terms of violations arising from the administration coincide with the administrative applications made before filing an administrative lawsuit regulated in the Administrative Procedure Law No. 2577 (APL). In this context, in cases where the practice that causes a violation of the prohibition of discrimination is also possible to be brought to administrative jurisdiction, it is necessary to determine the functioning of the application process to THREI. In this study, THREI application process against the violation of prohibition of discrimination arising from administrative authorities is discussed in comparison with administrative applications which is held before filing an administrative lawsuit. The possible effects of the annulment decision that may be given in the administrative jurisdiction regarding the administrative act that caused the violation of the prohibition of discrimination on the administrative sanction decision applied by THREI are also evaluated in this context.
prohibition of discrimination THREI administrative application administrative sanction administrative lawsuit
6701 sayılı Kanun ile ayrımcılık yasağı ihlâlinden zarar gören kişilerin Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu’na (TİHEK) başvuru yapabilmesine ilişkin usul düzenlenmektedir. Kurum, ayrımcılık yasağı hakkındaki ihlâlleri incelemeye ve ihlâl bulunduğuna kanaat getirirse idari yaptırım uygulamaya yetkilidir. Kanunda bazı kamu kurum ve kuruluşları aleyhine de TİHEK’e başvuru yapılabilmesi düzenlenmektedir. Böylelikle idareden kaynaklanan ayrımcılık yasağı ihlâllerinden dolayı Kuruma başvuru yapmak mümkündür. 6701 sayılı Kanun’un 17. maddesinde düzenlenen TİHEK başvuru usulünde, TİHEK’e başvurmak isteyen kişiler bakımından öncelikle ayrımcı uygulamanın düzeltilmesi için ilgili tarafa başvuru zorunluluğuna yer verilmektedir. İdareden kaynaklanan ihlâller bakımından ilgili idari makama yapılacak olan bu başvurular, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nda (İYUK) düzenlenen idari dava açmadan önce yapılan idari başvurular ile eş zamana denk gelmektedir. Bu çerçevede ayrımcılık yasağı ihlâline sebep olan uygulamanın aynı zamanda idari yargıya taşınması olanağının bulunduğu hallerde TİHEK’e başvuru sürecinin işleyişinin tespiti gerekmektedir. Bu çalışmada öncelikle idareden kaynaklanan ayrımcılık yasağı ihlâllerine karşı TİHEK’e başvuru sürecinin, idari yargılama usulünde idari dava açmadan önce yer alan idari başvurular karşısındaki durumu ele alınmaktadır. Ayrımcılık yasağı ihlâline sebep olan idari işlemle ilgili idari yargıda verilebilecek iptal kararının, TİHEK’in uyguladığı idari yaptırım kararı üzerindeki olası etkileri de bu kapsamda değerlendirilmektedir.
ayrımcılık yasağı TİHEK idari başvuru idari yaptırım idari dava
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İdare Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 42 Sayı: 1 (Cumhuriyetin 100. Yılında Ulusal İnsan Hakları Mekanizmaları Sempozyumu Özel Sayısı) |