Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 6, 131 - 146, 02.01.2017

Öz

Türk Silahlı Kuvvetleri mali denetimini iç ve dış denetim olarak ikiye ayırmak mümkündür. Finansal iç denetim, Milli Savunma Bakanlığı bünyesinde bulunan Teftiş Daire Başkanlığı hesap müfettişleri tarafından, yürürlükte bulunan mevzuata uygun olarak yapılan denetimdir. Dış finansal denetim ise, uluslararası standartlar çerçevesinde Sayıştay tarafından yapılan dış denetim oluşturmaktadır. İç mali denetim ve dış finansal denetim süreçlerinin birbirleri ile uyumlu, tamamlayıcı ve işbirliği içinde olması önemlidir. Kurumların iç ve dış denetim süreçlerinin uyumlu olarak birbirlerini destekleyen bir anlayış içinde sürdürmeleri evrensel kabuldür. Kurumlar bu evrensel anlayışı ve kabulü benimsemekle birlikte, uygulamada eksiklikleri bulunmaktadır. Yapılan çalışma ile Türk Silahlı Kuvvetleri’nin iç ve dış finansal denetimi incelenerek arasında oluşan farklılıklar ve benzerlikler literatür çalışmasıyla ortaya konularak uygulamada var olan eksikliklere çözüm önerileri getirebilecek model önermektedir.

Kaynakça

  • Acciani N., (1995) "Outlaw Outsourcing", Internal Auditor, February, pp.50-51.
  • Akça, İ. (2010). Türkiye’de Askeri-İktisadi Yapı: Durum, Sorunlar, Çözümler, Demokratikleşme Programı Siyasal Raporları Serisi. Güvenlik Sektörü 2 İstanbul: TESEV yayını.
  • Binici, Ş. (2010). Savunma Harcamalarının Sayıştay Denetiminde Karşılaştırmalı Bir Analiz: Türkiye, ABD, Fransa ve Almanya Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Binici, Ş., Türkyener, C.M. (2011). Güvenlik Sektörünün Sayıştay Denetimi ve 6058 Sayılı Sayıştay Kanunu’nun getirdiği yenilikler. Dış Denetim Dergisi. Sayı 3, 24-32.
  • Büyükbayram,S. (2012). Sözlü kaynak. Sayıştay. Ankara.
  • Dinç, E. ve Gerekan. B. (2008). İç Denetim Hizmetlerinin Dışarıdan Satın Alınması Kararını Etkileyen Faktörler ve Bazı Nitelikler Açısından Farklılıkların Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.13-3, 67-88.
  • Erdoğan, S. (2009). İç Kontrol Sistemi: Kamu İktisadi Teşebbüsleri İçin İç Kontrol Modeli Önerisi. (Yayınlanmış DPT Uzmanlık Tezli), Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara.
  • Eski, S. (2004). Türk Silahlı Kuvvetleri Sosyal Tesislinde Muhasebe Ve Denetim Organizasyonu. (Yayınlanmış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • F. Durmuşoğlu, F. (2012). Sözlü kaynak. Sayıştay. Ankara.
  • Gökmen, D. (2009). Kamu İdarelerinde İç Denetim, Ankara: Alp Yayınevi.
  • Güler, C. (2010). Kamuda Yeni Denetim Sistemi: İç Denetim, Dış Denetim Dergisi, Sayı 3, 145-153.
  • Gürkan, N. Z. (2005). İç Denetim, Ankara: Maliye ve Bütçe Kontrolörleri Derneği Araştırma İnceleme Dizisi.
  • Karaca. M, (2012). ASOSAI Araştırma Projesi Işığında İç Denetim ve İç Denetim Birimleri İle Sayıştaylar Arasındaki İlişkiler. Sayıştay Dergisi, Sayı:84, 115-121.
  • Marshall, A. (1994). How Well Does it Work?, Internal Auditing, November, pp.20-21.
  • Milli Savunma Bakanlığı Hesap Teftiş Yönetmeliği, 2002: Resmi Gazete Sayısı: . 24907.
  • Millî Savunma Bakanlığı İç Denetim Yönergesi, (2010). MSY 187- İç Dnt., Ankara: Genelkurmay Basımevi.
  • Özbek, C. Y. (2011). Kamu İç Denetçilerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: Devlet Üniversiteleri Örneği. Muhasebe ve Denetime Bakış, 33(10).2011:65-82).
  • Özeren, B. (2000). İç Denetim, Standartları ve Mesleğin Yeni Açılımları, Ankara: Sayıştay.
  • Pelfrey, S., and E. Peacock. 1995. A current status report on outsourcing. Internal Auditing (Fall): 26-32.
  • Sayar, Z. (2011). Bağımsız Denetimin Gözetiminde Ülke Yaklaşımları 1 ABD Modeli. ASMMO Dergisi, Sayı: 195, 25-28.
  • Yavuz, M. (2011). Bağımsız Denetim Kuruluşları ve Bağımsız Denetçiler Üzerinde Kamu Denetimi ve Gözetimi, Mali Çözüm Dergisi, Sayı: 107, 147-162.
  • GAO Protocols. GAO’s Agency Protocols GAO-05-35G, Washington D.C. 21, http://www.gao.gov/aac/protocolseries.htm.. (Erişim Tarihi: 06.09.2016).
  • Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, (10/12/2003).

AUDIT OF TURKISH ARMED FORCES BY THE COURT OF ACCOUNTS

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 6, 131 - 146, 02.01.2017

Öz

It is possible to separate Turkish Armed Forces financial audit into two; internal and external. Internal audit is carried by account inspectors from the Audit Department, affiliated to the Ministry of National Defense, with following the viable rules. External financial audit is carried by the Court of Accounts, in compliance with universal standards.It is important to make internal and external audit processes coherent and complementary, as it is universally accepted. Although institutions agree to this idea, they have defects in practice. With this study, Turkish Armed Forces external and internal financial audit systems are elaborated, in terms of noting similarities and differences, with a literature survey. Additionally, a model is proposed to solve existing practical defects. 

Kaynakça

  • Acciani N., (1995) "Outlaw Outsourcing", Internal Auditor, February, pp.50-51.
  • Akça, İ. (2010). Türkiye’de Askeri-İktisadi Yapı: Durum, Sorunlar, Çözümler, Demokratikleşme Programı Siyasal Raporları Serisi. Güvenlik Sektörü 2 İstanbul: TESEV yayını.
  • Binici, Ş. (2010). Savunma Harcamalarının Sayıştay Denetiminde Karşılaştırmalı Bir Analiz: Türkiye, ABD, Fransa ve Almanya Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Binici, Ş., Türkyener, C.M. (2011). Güvenlik Sektörünün Sayıştay Denetimi ve 6058 Sayılı Sayıştay Kanunu’nun getirdiği yenilikler. Dış Denetim Dergisi. Sayı 3, 24-32.
  • Büyükbayram,S. (2012). Sözlü kaynak. Sayıştay. Ankara.
  • Dinç, E. ve Gerekan. B. (2008). İç Denetim Hizmetlerinin Dışarıdan Satın Alınması Kararını Etkileyen Faktörler ve Bazı Nitelikler Açısından Farklılıkların Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.13-3, 67-88.
  • Erdoğan, S. (2009). İç Kontrol Sistemi: Kamu İktisadi Teşebbüsleri İçin İç Kontrol Modeli Önerisi. (Yayınlanmış DPT Uzmanlık Tezli), Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara.
  • Eski, S. (2004). Türk Silahlı Kuvvetleri Sosyal Tesislinde Muhasebe Ve Denetim Organizasyonu. (Yayınlanmış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • F. Durmuşoğlu, F. (2012). Sözlü kaynak. Sayıştay. Ankara.
  • Gökmen, D. (2009). Kamu İdarelerinde İç Denetim, Ankara: Alp Yayınevi.
  • Güler, C. (2010). Kamuda Yeni Denetim Sistemi: İç Denetim, Dış Denetim Dergisi, Sayı 3, 145-153.
  • Gürkan, N. Z. (2005). İç Denetim, Ankara: Maliye ve Bütçe Kontrolörleri Derneği Araştırma İnceleme Dizisi.
  • Karaca. M, (2012). ASOSAI Araştırma Projesi Işığında İç Denetim ve İç Denetim Birimleri İle Sayıştaylar Arasındaki İlişkiler. Sayıştay Dergisi, Sayı:84, 115-121.
  • Marshall, A. (1994). How Well Does it Work?, Internal Auditing, November, pp.20-21.
  • Milli Savunma Bakanlığı Hesap Teftiş Yönetmeliği, 2002: Resmi Gazete Sayısı: . 24907.
  • Millî Savunma Bakanlığı İç Denetim Yönergesi, (2010). MSY 187- İç Dnt., Ankara: Genelkurmay Basımevi.
  • Özbek, C. Y. (2011). Kamu İç Denetçilerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri: Devlet Üniversiteleri Örneği. Muhasebe ve Denetime Bakış, 33(10).2011:65-82).
  • Özeren, B. (2000). İç Denetim, Standartları ve Mesleğin Yeni Açılımları, Ankara: Sayıştay.
  • Pelfrey, S., and E. Peacock. 1995. A current status report on outsourcing. Internal Auditing (Fall): 26-32.
  • Sayar, Z. (2011). Bağımsız Denetimin Gözetiminde Ülke Yaklaşımları 1 ABD Modeli. ASMMO Dergisi, Sayı: 195, 25-28.
  • Yavuz, M. (2011). Bağımsız Denetim Kuruluşları ve Bağımsız Denetçiler Üzerinde Kamu Denetimi ve Gözetimi, Mali Çözüm Dergisi, Sayı: 107, 147-162.
  • GAO Protocols. GAO’s Agency Protocols GAO-05-35G, Washington D.C. 21, http://www.gao.gov/aac/protocolseries.htm.. (Erişim Tarihi: 06.09.2016).
  • Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, (10/12/2003).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Keskin Köylü

Tülay Tellioğlu

Naciye Gökçe

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Keskin Köylü, M., Tellioğlu, T., & Gökçe, N. (2017). TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 131-146.
AMA Keskin Köylü M, Tellioğlu T, Gökçe N. TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. Ocak 2017;3(6):131-146.
Chicago Keskin Köylü, Meltem, Tülay Tellioğlu, ve Naciye Gökçe. “TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 3, sy. 6 (Ocak 2017): 131-46.
EndNote Keskin Köylü M, Tellioğlu T, Gökçe N (01 Ocak 2017) TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 3 6 131–146.
IEEE M. Keskin Köylü, T. Tellioğlu, ve N. Gökçe, “TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ”, Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 6, ss. 131–146, 2017.
ISNAD Keskin Köylü, Meltem vd. “TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi 3/6 (Ocak 2017), 131-146.
JAMA Keskin Köylü M, Tellioğlu T, Gökçe N. TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;3:131–146.
MLA Keskin Köylü, Meltem vd. “TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ”. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, c. 3, sy. 6, 2017, ss. 131-46.
Vancouver Keskin Köylü M, Tellioğlu T, Gökçe N. TÜRK SİLAHLI KUVVETLERI’NİN SAYIŞTAY DENETİMİ. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;3(6):131-46.