BULANIK DEMATEL, BULANIK DELPHI ve BULANIK SAW YÖNTEMLERİNE BAŞVURARAK ÇALIŞANLARIN BEKLENTİLERİNİ DEĞERLENDİRME
Yıl 2019,
Cilt: 6 Sayı: 10, 45 - 76, 28.06.2019
Hakan Turan
,
Gökmen Turan
Öz
Son
yıllarda, firmalar başarılı olmak için müşterinin sesine ağırlık vermektedir.
Aynı zamanda iç müşterilerin sesini de hesaba katmaktadırlar. Bunun için birçok
yola başvurmaktadırlar. Bu çalışmada çalışanların beklentilerini ölçebilmek
için DELPHI tekniği uygulanmıştır. 6 ana faktör arası nedensel ilişkileri
ortaya çıkarmada DEMATEL yöntemi kullanılmıştır. Ölçümde kullanılan faktörleri
ağırlandırmak için basit toplamlı ağırlıklandırma yöntemine başvurulmuştur.
Sonuçlardaki sapmayı ve belirsizlikleri önlemek için bulanık mantıktan
faydalanılmıştır. Lokasyon olarak, İstanbul’da faaliyet gösteren bir plastik
fabrikasında çalışanların beklentileri ölçülmüştür. 18 beyaz yakalı çalışan
için anket uygulanmıştır. Ankette çalışanların beklentilerini ortaya çıkaran
sorular sorulmuştur. Değerlendirme yapmaları için yedili likert ölçeği
kullanılmıştır. Çalışan beklentilerini belirlemede kullanılan faktörlerin
ağırlıklandırılması ve nedensel ilişkilerin belirlenmesi için 5 uzmanın görüşü
alınmıştır. Böylece, çalışanların beklentileriyle ilgili sonuçların
güvenilirliği sağlanmıştır. Çalışmanın sonunda ödül sisteminin
yaygınlaştırılmasıyla ilgili beklentilerinin en fazla olduğu görülmüştür. Bu
beklentiyi maaş artışı takip etmiştir. En düşük beklenti ise eğitim
aktiviteleri olarak ortaya çıkmıştır.
Kaynakça
- Referans 1 Almulhim, T. (2014). Development of A Hybrid Fuzzy Multi-Criteria Decision Making Model for Selection of Group Health Insurance Plans. PhD Thesis, Manchester Business School, University of Manchester.Referans 2 Afshari, A., Mojahed, M. ve Yusuff, R.M. (2010). Simple Additive Weighting Approach to Personnel Selection Problem. International Journal of Innovation, Management and Technology, 1(5), 511-515.Referans 3 Chang, P. C., Wang, C. P., Yuan, B. J. C. ve Chuang, K. T. (2002). Forecast of Development Trends in Taiwan’s Machinery Industry. Technological Forecasting & Social Change, 69, 781-802.Referans 4 Churchman, C. W. ve Ackoff, R. L. (1954). An Approximate Measure of Value. Journal of the Operations Research Society of America, 2(2), 172-187.Referans 5 Coussement, K. ve Poel D. V. D. (2008). Integrating the Voice of Customers Through Call Center Emails Into A Decision Support System for Churn Prediction. Information&Management, 45, 164-174Referans 6 Dalalah, D., Hayajneh, M. ve Batieha, F. (2011). A Fuzzy Multi-Criteria Decision Making Model For Supplier Selection. Expert Systems with Applications, 38(7), 8384-8391Referans 7 Dytczak M. ve Ginda G. (2013). Is Explicit Processing Of Fuzzy Direct Influence Evaluations In DEMATEL Indispensable?. Expert Systems with Applications, 40, 5027-5032Referans 8 Eskildsen, J. K. ve Dahlgaard, J. J. (2000). A Casual Model for Employee Satisfaction. Total Quality Management, 11(8), 1081-1094.Referans 9 Gabus A. ve Fontela E. (1972). World Problems An Invitation to Further Thought Within the Framework of DEMATEL, Switzerland Geneva: Battelle Geneva Research Centre.Referans 10 Ginevicius, R. ve Gineviciene, V. B. (2009). The Compliance of Master’s Degree Studies with the Economic Needs of the Country. Technological and Economic Development of Economy, 15(1), 136-153.Referans 11 Heskett, J. L. ve Jones, T. O., Loveman, G. W., Sasser, W. E. ve Schlesinger, L. A. (2008)., Putting the Service-Profit Chain to Work, Harvard Business Review, 86(7/8), 118-129.Referans 12 Hsu, Y. L., Lee, C. H. ve Kreng, V. B. (2010). The Application of Fuzzy Delphi Method and Fuzzy AHP in Lubricant Regenerative Technology Selection. Expert Systems with Applications, 37(1), 419-425.Referans 13 Ilies, R., Wilson, K. S. ve Wagner, D. T. (2009). The Spillover of Daily Job Satisfaction onto Employees' Family Lives: The Facilitating Role of Work-Family Integration. Academy of Management Journal, 52(1), 87-102. Referans 14 Irving, P. G. ve Montes, S. D. (2009). Met Expectations: The Effects of Expected and Delivered İnducements on Employee Satisfaction. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 82(2), 431-451. Referans 15 Jeng D. J. F. ve Tseng G. H. (2012). Social Influence on the Use of Clinical Decision Support Systems: Revisiting The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology by the Fuzzy DEMATEL Technique. Computers&Industrial Engineering, 62, 819-828.Referans 16 Kaya, İ. (2007), Otel İşletmeleri İşgörenlerinin İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Geliştirilen Bir İş Tatmin Ölçeği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 355-372.Referans 17 Koonmee, K., Singhapakdi, A., Virakul, B. ve Lee, D. (2010). Ethics Institutionalization, Quality of Work Life, and Employee Job-Related Outcomes: A Survey of Human Resource Managers in Thailand. Journal of Business Research, 63(1), 20-26.Referans 18 Lee, J. (2006). Impact of Family Relationships on Attitudes of the Second Generation in Family Business. Family Business Review, 19(3), 175-19.Referans 19 Lee Y. C., Lee M. L., Yen T. M. ve Huang T. H. (2011). Analysis of Fuzzy Decision Making Trial and Evaluation Labory on Technology Acceptance Model. Expert Systemts with Applications, 2011, 38(12), 14407-14416.Referans 20 Lin C.-L. ve Wu W.-W. (2004). A Fuzzy Extension of the DEMATEL Method for Group Decision Making. European Journal of Operational Research, 156, 445-455.Referans 21 Memariania, A., Aminib, A. ve Alinezhad A. (2009). Sensitivity Analysis of Simple Additive Weighting Method (SAW): The Results of Change in the Weight of One Attribute on the Final Ranking of Alternatives. Journal of Industrial Engineering, 4, 13-18.Referans 22 Matzler, K., Fuchs, M. ve Schubert, A. K. (2004). Employee Satisfaction: Does Kano's Model Apply. Total Quality Management, 15(9/10), 1179-1198.Referans 23 Modarres, M. ve Sadi-Nezhad, S. (2005) Fuzzy Simple Additive Weighting Method by Preference Ratio. Intelligent Automation and Soft Computing, 11(4), 235-244.Referans 24 Opricovic, S. ve Tzeng, G.H. (2003). Defuzzification within A Multicriteria Decision Model. International Journal of Uncertainty, Fuzziness and Knowledge-Based Systems, 11(5), 635-652.Referans 25 Opricovic, S. ve Tzeng, G.H. (2004). Compromise Solutions by MCDM Methods: A Comparative Analysis of VIKOR and TOPSIS. European Journal of Operational Research, 156(2), 445-455.Referans 26 Öztürk O. (2009). Türkiye Karayollarında, Trafik Kazalarının Nedeni ve Bu Kazaların Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Referans 27 Pekmezci, T., Demireli, C. ve Batman, G. (2008). İç Müsteri Memnuniyeti: Konya Un Fabrikalarında Bir Uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 1-16.Referans 28 Podvezko, V., Mitkus, S. ve Trinkuniene, E. (2010). Complex Evaluation of Contracts for Construction. Journal of Civil Engineering and Management, 16(2), 287-297.Referans 29 Podvezko, V. (2008). Comprehensive Evaluation of Complex Quantities. Business: Theory and Practice, 9(3), 160-168.Referans 30 Rowe G., Wright G. ve Bolger F. (1991). Delphi:A Reevaluation of Researeh and Theory. Technological Forecasting and Social Change, 39, 235-251.Referans 31 Seidl, D. (2007). General Strategy Concepts and the Ecology of Strategy Discourses: A Systemic-Discursive Perspective. Organization Studies, 28(2), 197-218.Referans 32 Sarokolaei, M. A., Saviz, M., Moradloo, M. F. ve Dahaj, N. S. (2013). Time Driven Activity Based Costing by Using Fuzzy Logics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 75, 338-345.Referans 33 Savitha, K. ve Chandrasekar, C. (2011). Trusted Network Selection using SAW and TOPSIS Algorithms for Heterogeneous Wireless Networks. International Journal of Computer Applications, 26(8), 22-29.Referans 34 Şahin, A. E. (2001). Eğitim Araştırmalarında Delphi Tekniği ve Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 215-220.Referans 35 Tietjen, M. A. ve Myers, R.M. (1998). Motivation and Job Satisfaction. Management Decision, 36(4), 226-231.Referans 36 Tomazevic, N., Seljak, J. ve Aristovnik, A. (2014). Factors Influencing Employee Satisfaction in the Police Service: The Case of Slovenia. Personnel Review, 1-36.Referans 37 Tseng, M. (2009). A Causal and Effect Decision Making Model of Service Quality Expectation Using Grey-Fuzzy DEMATEL Approach. Expert Systems with Applications, 36(4), 7738-7748.Referans 38 Widayanti, D., Oka, S. ve Arya, S. (2013). Analysis and Implementation Fuzzy Multi-Attribute Decision Making SAW Method for Selection of Achieving Students in Faculty Level. International Journal of Computer Science, 10(2), 674-680.Referans 39 Wu W. W. ve Lee Y. T. (2007). Developing Global Managers’ Competencies Using The Fuzzy DEMATEL Method. Expert Systems with Applications, 32(2), 499-507.Referans 40 Zadeh, L. A. (1975). The Concept of A Linguistic Variable and Its Application Approximate Reasoning, Part 1, 2, and Part 3. Information Sciences, 8(3), 199-249.Referans 41 Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy Sets. Information Control, 8, 338-353.Referans 42 Zeliff N. D. ve Heldenbrand S. S. (1993). What Has Being Done in the International Business Curriculum?. Business Education Forum, 48(1), 23-25.