Kamyon devrilme kazalarının önlenmesi, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma hedefi (SDG) numarası 9 olan trafik güvenliğini sağlamak için büyük önem taşımaktadır. Daha ağır yüklere sahip kamyonların devrilme olasılığının daha yüksek olduğu düşüncesi, devrilme kazalarına ilişkin bir yanlış anlaşılmadır. Aslında, kamyon bir eğimden geçtiğinde, merkezkaç kuvveti momenti yerçekimi momentinden daha büyükse, kamyon devrilme eğiliminde olacaktır. Kamyonun hızı düşük olsa ve yük ağır olmasa bile, ağırlık merkezi (COG) yüksekse, merkezkaç momenti güçlü olacaktır. Bu nedenle, ağırlık merkezinin konumunu bulmak çok önemlidir. Kamyonlar genellikle aynı anda birden fazla tür yük taşır. Her kargo türü farklı miktar ve hacme sahiptir. Zaman ve ekonomik maliyetler göz önüne alındığında, parça parça hesaplama ile tüm kamyonun ağırlık merkezi konumunu bulmak neredeyse imkansızdır. Ancak üç boyutlu ağırlık merkezinin (D3DCG) tespiti, bir kamyon hareket ederken ağırlık merkezinin konumunu kısa sürede gösterebilir. Bu makale ilk olarak, bir kamyonun devrilip devrilmediğinin yatay kurp, hız, ağırlık merkezi yüksekliği ve her iki taraftaki tekerlekler arasındaki mesafe ile ilgili olduğunu gösteren kamyon devrilme prensibini tanıtmaktadır. İkinci olarak, bu çalışmanın sonuçları, hareket eden kamyonun doğal frekansı temel alınarak ağırlık merkezi konumunu hesaplayabilen Üç Boyutlu Ağırlık Merkezinin Tespiti teorisini göstermektedir. Daha sonra, yazarlar üç boyutlu ağırlık merkezinin doğruluğunu tespit etmek için bir kamyon ölçekli model kullandıktan sonra, yük aynı kalsa bile, daha yüksek ağırlık merkezine sahip bir kamyonun daha kolay yuvarlandığını kanıtlamak için kontrollü bir deney yaparlar. Bu çalışmanın başarısı, devrilme kazalarını önlemek için yeni olanaklar sunmaktadır. Bu çalışmanın meyveleri, ulaştırma endüstrilerinin sürdürülebilir kalkınmasına da katkıda bulunabilir.
Preventing truck rollover accidents is of great importance to ensure traffic safety, which is United Nations Sustainable Development Goal (SDG) Number 9. It is a misunderstanding of rollover accidents that trucks with heavier loads are more likely to roll over. In fact, when a truck passes through a curve, the truck will tend to roll over if the centrifugal force moment is greater than the gravitational moment. Even if the truck's speed is low and the load is not heavy, if the center of gravity (COG) is high, then the centrifugal torque will be strong. Therefore, finding the COG position is important.
Trucks usually carry multiple types of cargo simultaneously. Each type of cargo has different quantity and volume. Considering the time and economic costs, it is almost impossible to find the position of COG of the entire truck through piece-by-piece calculation. But Detection of the Three-Dimensional Center of Gravity (D3DCG) can indicate the COG position in a short time when a truck is moving.
This paper first introduces the principle of truck rollover, showing that whether a truck rolls over is related to the curve radius, speed, COG height, and the distance between the wheels on both sides. Secondly, results of this study demonstrate the theory of D3DCG which can calculate the COG position based upon the natural frequency of the moving truck. Then, after the authors use a truck scale model to verify the D3DCG accuracy, they conduct a controlled experiment to prove that even if the load remains the same, a truck with higher COG rolls over more easily.
The achievement of this study presents new possibilities to prevent rollover accidents. Fruits of this study can also contribute to sustainable development of transportation industries.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 15 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: Special Issue on International Symposium of Sustainable Logistics |