In this study, with different thicknesses honeycomb aircraft structures and the application of multi walled carbon nanotube reinforcement (MWCNT) to their out surfaces the low-velocity impact behavior of with the effects of core height on the damage to the plates were investigated. In addition, it is aimed to determine the effects of nano composite coating on the surface structure and to investigate its usability in aircraft. In the research, an equal to two different samples number of samples taken from the wing structure of the aerobatic aircraft, 10 and 30mm thick, 100x150mm in size, one surface coated with wood and the other surface covered with %1 carbon nanotube (CNT), were applied impact test at 5 J energy level and analyzed comparatively with graphics. The tests were carried out at an impact speed of 1.2549 m/s. Because of the research, it was concluded that while the reinforcement of CNT in aircraft structures did not affect the weight increase within the limitations, it gave positive results in the increase of strength without disturbing the aerodynamic structure and increased the mechanical properties. The data obtained from the force-time, force-displacement and energy-time changes obtained from the experiments are explained with the help of graphics.
Bu çalışmada, farklı kalınlıklı ahşap plakalı bal peteği uçak yapıları ve bunların yüzeylerine çok duvarlı karbon nanotüp (MWCNT) takviye uygulamak suretiyle düşük hızlı darbe davranışlarının incelenmesi ile çekirdek yüksekliğinin plakalarda oluşan hasara etkileri incelenmiştir. Ayrıca nano kompozit kaplamanın yüzey yapısalı üzerine olan etkilerinin tespiti ile hava araçlarında kullanılabilirliğinin araştırılması da amaçlanmıştır. Araştırmada akrobasi uçağına ait kanat yapısalından alınan 10 ve 30mm kalınlıklı 100x150mm ebatlarında karşılıklı olarak bir yüzeyi ahşap diğer yüzeyi %1 oranında karbon nanotüp (CNT) ile kaplanmış eşit sayıdaki numunelere 5J enerji seviyesinde darbe testi uygulanmış ve karşılaştırmalı olarak grafiklerle analiz edilmiştir. Testler 1.2549 m/s çarpma hızında yapılmıştır. Araştırma neticesinde CNT uçak yapısallarında takviyelendirilme sinin ağırlık artışına sınırlamalar dâhilinde etki etmezken aerodinamik yapıyı bozmadan mukavemet artışında olumlu sonuçlar verdiği ve mekanik özellikleri arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Deneylerden elde edilen kuvvet-zaman, kuvvet-deplasman ve enerji zaman değişimlerinden elde edilen veriler grafikler yardımıyla açıklanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uzay Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |
International Journal of Aeronautics and Astronautics Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.