S-kanallar, aerodinamik ve uçuş performansını optimize etmek, verimliliği artırmak ve hem havacılık hem de otomotiv uygulamalarında düzgün hava akışı sağlamak için tasarlanmış önemli motor giriş kanallarıdır. Bu kanallar, hava akışını motora yönlendirmek ve iletmek, motor performansını iyileştirmek, yakıt verimliliğini artırmak ve türbülans gibi etkileri en aza indirmek için kullanılır. Askeri jetlerde, S-kanallar manevra kabiliyetini artıran ve gelen radar dalgalarını emebilen yapılardır. Ek olarak, S-kanallar hava akışını yumuşatarak gürültüyü azaltma da önemli bir rol oynar. S-kanallarda bazen ikincil akışlar ve akış ayrımı meydana gelebilir. İkincil akışlar ve akış ayrımı, S-kanallardaki performans üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olabilir ve bu da uçuş performansında düşüşe yol açabilir.
Bu çalışmada, farklı geometriye sahip kanal içindeki hız, basınç, akış dağılımı ve kinetik enerji değişimlerini gözlemlemek için SOLIDWORKS kullanılarak dairesel ve dikdörtgen S-kanallar için 3B modeller oluşturuldu. Akış analizi, SST k-ω türbülans modeli uygulanarak ANSYS Fluent programıyla gerçekleştirildi. Analizlerde basınç, hız ve kinetik enerji için sonuçlar elde edildi. Bulgular, dikdörtgen S-kanalda basınç ve hız dağılımı daha düzgün olmasına rağmen, dairesel S-kanalının basınç geri kazanımı ve bozulma katsayısı açısından dikdörtgen S-kanaldan daha iyi sonuçlar verdiğini göstermiştir.
Aerodinamik performans; Hesaplamalı akışkanlar dinamiği; S-kanal; Verimlilik
S-ducts are critical engine inlet components designed to optimize aerodynamics and flight performance, enhance efficiency, and ensure smooth airflow in both aerospace and automotive applications. These ducts are used to direct and deliver airflow to the engine, improving engine performance, increasing fuel efficiency, and minimizing effects such as turbulence. In military jets, S-ducts also serve as structures that enhance maneuverability and absorb incoming radar waves. Additionally, by smoothing the airflow, S-ducts play a significant role in noise reduction. However, secondary flows and flow separation can sometimes occur within S-ducts. These phenomena may negatively impact the performance of S-ducts, leading to a reduction in overall flight performance.
In this study, 3D models of circular and rectangular S-ducts were created using SOLIDWORKS to observe variations in velocity, pressure, flow distribution, and kinetic energy within ducts of different geometries. Flow analysis was carried out using the SST k-ω turbulence model in ANSYS Fluent. The analysis produced results for pressure, velocity, and kinetic energy. The findings indicated that although the pressure and velocity distributions were more uniform in the rectangular S-duct, the circular S-duct showed better performance in terms of pressure recovery and distortion coefficient.
Aerodynamic performance Computational fluid dynamics Efficiency S-ducts
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Havacılık Yapıları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1 |
International Journal of Aeronautics and Astronautics Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.