Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

İLK ÇAĞLARDAN GÜNÜMÜZE TEMPERA RESİM TEKNİĞİ

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 99 - 112, 24.07.2019

Öz

Resim sanatı; kullanılan araç gereçler ve teknikler
bakımından oldukça fazla çeşitliliğe sahip bir sanat dalıdır. Tempera tekniğinin; Eski Mısır'dan, Hindistan'a ve Çin
hükümdarlıklarına kadar geniş bir coğrafyada asırlar boyu varlığını sürdürmeyi
başardığı görülmektedir. Tempera boyası; genellikle suyla seyreltilmiş yumurta
sarısı ile karıştırılmış mineraller veya bitkilerden elde edilen pigmentlerle
hazırlanır. Bu teknik ile yapılan resimlerde form oluşturmak için; ince fırça
darbelerinin özenli bir şekilde uygulanması gerekir.

Tempera
resimleri, oldukça dayanıklıdırlar.
Bu boyama yöntemiyle,
ilk yüzyıllarda yapılmış olan eserlerden bazıları; günümüzde çeşitli müze ve
galerilerde sergilenmektedir.

Ayrıca Ortaçağ
ve Erken Rönesans dönemlerinde de en çok kullanılan tekniklerden birisi olduğu
bilinmektedir. Giotto, Filippo Lippi,
Botticelli, Andrea Mantegna ve diğer birçok usta sanatçıların resimlerinde,
çoğunlukla tempera kullanılmıştır.

On dokuzuncu yüzyılın ortalarında özellikle Avrupa'da,
tarihi resim yöntemlerinden temperaya ilgi duyulmaya başlanmış ve günümüzde de
çeşitli sanatçılar tarafından kullanılmasıyla giderek daha popüler hale
gelmiştir.









Tempera’nın ülkemizde kullanımına bakıldığında ise;
tempera gibi klasik bir tekniğin; hala aktüel olması ve binlerce yıldır
kullanılıyor olmasına rağmen, ülkemizde yeterince bilinmediği düşünülmektedir.
Bu
çalışma ile; tempera tekniğinin tarihçesi ve günümüzdeki kullanımı hakkında
bilgi vermek amaçlanmıştır.

Destekleyen Kurum

ULUDAP ÜNİVERSİTESİ

Kaynakça

  • Barbadillo E. F. C., 1994, The Imprint of Ajanta in Tibetan Art Seminar Paper, Nepalese Section of the Buddhist Route Expedition. https://en.unesco.org/silkroad/sites/silkroad/files/knowledge-bank-article/the_imprint_of_ajanta_in_tibetan_art.pdf. (Erişim tarihi: 12.03.2019).
  • Beksaç, E., Akkaya, T. (1990). Kaynak ve kökleriyle Avrupa resim sanatı: Gelişim ve değişim süreci içinde başlangıcından Rönesans sonuna. İstanbul: Arkeoloji ve sanat yayınları.
  • Borg, B. E.(2010). Painted Funerary Portraits, UCLA Encyclopedia of Egyptology, 1(1). https://escholarship.org/uc/item/7426178c. (Erişim tarihi:19.02.2019).
  • Bezmen, P. C. (2018). Türk tasvir sanatında Osmanlı'dan günümüze portre ve kimlik sorunsalı. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. http://acikerisim.isikun.edu.tr/xmlui/handle/11729/1366. (Erişim tarihi:04.02.2019).
  • Clarke, M. (2015) The Art Press at the fin de siècle: women, collecting, and connoisseurship. An international journal of documentation, 31 (1-2), 15-30. (Erişim tarihi:11.01.2019).
  • Eczacıbaşı, Ş. (1997). Tempera. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (3.cilt, s.1759). İstanbul, Türkiye:Yem Yayınları.
  • Ekici, F.D.K. (2012). Fayyum portreleri, Sanat dergisi,0 (22), 59 - 68. http://dergipark.gov.tr/ataunigsfd/issue/2610/33591. (Erişim tarihi:24.02.2019).
  • Gombrich, E. H. (2011). Sanatın öyküsü. (Çev. E. Erduran & Ö. Erduran). Çin: Remzi kitabevi. (Eserin orijinali 1980’de yayımlanmıştır).
  • Hoffman, E. R. (2007). Late antique and medieval art of the mediterranean world. Australia: Blackwell publishing.
  • İsimsiz. (1859). Painting in Tempera, Crayon dergisi, 6 (3), s. 81-84. https://www.jstor.org/stable/25527876. (Erişim tarihi:05.01.2019).
  • Karaca, G. (2015). An artwork providing dialogue in public sphere: I have been in Beelitz/ Beelitz’de bulundum, Route educational and social science journal, 2(1), s.312-325.
  • Kleimola, A.M. (2006) The icon as open book: Reflections of North Russian Culture, Russian History Dergisi, 33(2-4), 407-428. https://www.jstor.org/stable/24664451. (Erişim tarihi:18.02.2019).
  • Nayak, U. C., 2017, Sitabinji: Ruıned Heritage Site of Odisha. Abhinav National Monthly Refereed Journal of Research, 6 (6), 22-27.
  • Paramasivan, S. (1939). The wall paintings in the Bagh caves: An investigation into their methods. S. Paramasivan (Ed.), Proceedings-Mathematical sciences (ss. 85-94). India: Indian Academy of Sciences.
  • Schadler, K. (2017). History of egg tempera painting. (Yayımlanmamış makale), Erişim Adresi: https://www.kooschadler.com/techniques/history-egg-tempera.pdf (Erişim tarihi: 07.12.2018).
  • Soby, J. T. (1947). Ben Shahn. New York: Penguin Books.
  • Sözen, M., Tanyeli, U. (2010). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Spooner, H. (2003). Pure Painting: Joseph Southall, Christiana Herringham and the Tempera Revival. British Art Journal. 4 (1), 49–56.
  • Sprague, A.N. (2002). The British tempera revival: A return to craftsmanship, The British Art Journal, 3 (3), 66-74.
  • Stooner, J. H. (2011). Andrew Wyeth: 12 July 1917, 16 January 2009. Proceedings of the American Philosophical Society, 155 (1), 121-128.
  • https://www.jstor.org/stable/23056855'den alınmıştır. Erişim tarihi: 25.01.2019
  • Sultan, A. (1999). The luminous brush. New York: Watson Guptill Publications.
  • Tooker, George. "An Interview with George Tooker". Söyleşiyi yapan: Justin Spring. Amerikan Sanat Dergisi (2002 yaz): 16, 60-81.
  • Tomkins, M. (1939). Designs indicating the relative merits of tempera and sgraffito as techniques of mural decoration for the college of architecture all fine arts, university of Southern California,
  • Uysal, A. (2009). Yüzün ötesi- portre kurmak üzerine, Sanat ve tasarım dergisi, (4), 107-122.
  • Yonca, K. (2018). Roma mumya portreleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü, Konya. Erişim tarihi:19.02.2019 Erişim adresi: http://acikerisim.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/14297
  • Görsel 1. Borg, B. E.(2010). Painted Funerary Portraits, UCLA Encyclopedia of Egyptology, 1(1). https://escholarship.org/uc/item/7426178c Erişim tarihi:19.02.2019
  • Görsel 2. https://www.photodharma.net/India/Ajanta-Caves-1/images/Ajanta-1-Thumb-00026.jpg
  • Görsel 3. https://www.visituffizi.org/artworks/the-ognissanti-madonna-by-giotto/
  • Görsel 4: https://www.uffizi.it/en/artworks/birth-of-venus
  • Görsel 5. http://www.jonathanboos.com/ben-shahn-1940/
  • Görsel 6: https://i.pinimg.com/564x/11/45/f8/1145f862be5e5b69326ebb4d6c763908.jpg
  • Görsel 7. https://www.moma.org/collection/works/78455
  • Görsel 8. https://www.artslant.com/global/works/show/484769

TEMPERA TECHNIQUE FROM THE FIRST AGES TO THE PRESENT

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 99 - 112, 24.07.2019

Öz

Painting art is a
branch of art with a wide variety of vehicle and techniques. Tempera technique;
from ancient Egypt to India and to the reigns of China, it is seen that in a
wide geography, it has survived for centuries. Tempera paints, is usually
prepared with pigments obtained from minerals or plants mixed with
water-diluted egg yolk. To create the form in the painting made with this
technique; fine brush strokes should be applied carefully.

Tempera paintings are
quite durable. Some of the paintings made in the first centuries by this
painting method; nowadays it is exhibited in various museums and galleries. It
is also known that it is one of the most used techniques in the Middle Ages and
Early Renaissance periods. Giotto, Filippo Lippi, Botticelli, Andrea Mantegna
and many other master artists were mostly used in tempera.

In the middle of the
nineteenth century, especially in Europe, Tempera, which is one of the
historical painting methods, has started to be attracted and has become
increasingly popular with the use of various artists.







A classic technique such as tempera; Although it is still current and
has been used for thousands of years, it is thought that it is not known enough
in our country. The aim of this work is to give information about the history
of tempera technique and its current usage.

Kaynakça

  • Barbadillo E. F. C., 1994, The Imprint of Ajanta in Tibetan Art Seminar Paper, Nepalese Section of the Buddhist Route Expedition. https://en.unesco.org/silkroad/sites/silkroad/files/knowledge-bank-article/the_imprint_of_ajanta_in_tibetan_art.pdf. (Erişim tarihi: 12.03.2019).
  • Beksaç, E., Akkaya, T. (1990). Kaynak ve kökleriyle Avrupa resim sanatı: Gelişim ve değişim süreci içinde başlangıcından Rönesans sonuna. İstanbul: Arkeoloji ve sanat yayınları.
  • Borg, B. E.(2010). Painted Funerary Portraits, UCLA Encyclopedia of Egyptology, 1(1). https://escholarship.org/uc/item/7426178c. (Erişim tarihi:19.02.2019).
  • Bezmen, P. C. (2018). Türk tasvir sanatında Osmanlı'dan günümüze portre ve kimlik sorunsalı. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. http://acikerisim.isikun.edu.tr/xmlui/handle/11729/1366. (Erişim tarihi:04.02.2019).
  • Clarke, M. (2015) The Art Press at the fin de siècle: women, collecting, and connoisseurship. An international journal of documentation, 31 (1-2), 15-30. (Erişim tarihi:11.01.2019).
  • Eczacıbaşı, Ş. (1997). Tempera. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (3.cilt, s.1759). İstanbul, Türkiye:Yem Yayınları.
  • Ekici, F.D.K. (2012). Fayyum portreleri, Sanat dergisi,0 (22), 59 - 68. http://dergipark.gov.tr/ataunigsfd/issue/2610/33591. (Erişim tarihi:24.02.2019).
  • Gombrich, E. H. (2011). Sanatın öyküsü. (Çev. E. Erduran & Ö. Erduran). Çin: Remzi kitabevi. (Eserin orijinali 1980’de yayımlanmıştır).
  • Hoffman, E. R. (2007). Late antique and medieval art of the mediterranean world. Australia: Blackwell publishing.
  • İsimsiz. (1859). Painting in Tempera, Crayon dergisi, 6 (3), s. 81-84. https://www.jstor.org/stable/25527876. (Erişim tarihi:05.01.2019).
  • Karaca, G. (2015). An artwork providing dialogue in public sphere: I have been in Beelitz/ Beelitz’de bulundum, Route educational and social science journal, 2(1), s.312-325.
  • Kleimola, A.M. (2006) The icon as open book: Reflections of North Russian Culture, Russian History Dergisi, 33(2-4), 407-428. https://www.jstor.org/stable/24664451. (Erişim tarihi:18.02.2019).
  • Nayak, U. C., 2017, Sitabinji: Ruıned Heritage Site of Odisha. Abhinav National Monthly Refereed Journal of Research, 6 (6), 22-27.
  • Paramasivan, S. (1939). The wall paintings in the Bagh caves: An investigation into their methods. S. Paramasivan (Ed.), Proceedings-Mathematical sciences (ss. 85-94). India: Indian Academy of Sciences.
  • Schadler, K. (2017). History of egg tempera painting. (Yayımlanmamış makale), Erişim Adresi: https://www.kooschadler.com/techniques/history-egg-tempera.pdf (Erişim tarihi: 07.12.2018).
  • Soby, J. T. (1947). Ben Shahn. New York: Penguin Books.
  • Sözen, M., Tanyeli, U. (2010). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Spooner, H. (2003). Pure Painting: Joseph Southall, Christiana Herringham and the Tempera Revival. British Art Journal. 4 (1), 49–56.
  • Sprague, A.N. (2002). The British tempera revival: A return to craftsmanship, The British Art Journal, 3 (3), 66-74.
  • Stooner, J. H. (2011). Andrew Wyeth: 12 July 1917, 16 January 2009. Proceedings of the American Philosophical Society, 155 (1), 121-128.
  • https://www.jstor.org/stable/23056855'den alınmıştır. Erişim tarihi: 25.01.2019
  • Sultan, A. (1999). The luminous brush. New York: Watson Guptill Publications.
  • Tooker, George. "An Interview with George Tooker". Söyleşiyi yapan: Justin Spring. Amerikan Sanat Dergisi (2002 yaz): 16, 60-81.
  • Tomkins, M. (1939). Designs indicating the relative merits of tempera and sgraffito as techniques of mural decoration for the college of architecture all fine arts, university of Southern California,
  • Uysal, A. (2009). Yüzün ötesi- portre kurmak üzerine, Sanat ve tasarım dergisi, (4), 107-122.
  • Yonca, K. (2018). Roma mumya portreleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü, Konya. Erişim tarihi:19.02.2019 Erişim adresi: http://acikerisim.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/14297
  • Görsel 1. Borg, B. E.(2010). Painted Funerary Portraits, UCLA Encyclopedia of Egyptology, 1(1). https://escholarship.org/uc/item/7426178c Erişim tarihi:19.02.2019
  • Görsel 2. https://www.photodharma.net/India/Ajanta-Caves-1/images/Ajanta-1-Thumb-00026.jpg
  • Görsel 3. https://www.visituffizi.org/artworks/the-ognissanti-madonna-by-giotto/
  • Görsel 4: https://www.uffizi.it/en/artworks/birth-of-venus
  • Görsel 5. http://www.jonathanboos.com/ben-shahn-1940/
  • Görsel 6: https://i.pinimg.com/564x/11/45/f8/1145f862be5e5b69326ebb4d6c763908.jpg
  • Görsel 7. https://www.moma.org/collection/works/78455
  • Görsel 8. https://www.artslant.com/global/works/show/484769
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Remziye Ersoy 0000-0003-4686-6232

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ersoy, R. (2019). İLK ÇAĞLARDAN GÜNÜMÜZE TEMPERA RESİM TEKNİĞİ. Uluslararası Sanat Kültür Ve İletişim Dergisi, 2(1), 99-112.