Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KKTC 2020 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Adayların Kullandıkları Mesaj Stratejileri Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 27 - 48, 29.09.2021

Öz

Seçim dönemlerinde siyasi parti ve adaylar rakiplerinden bir adım önde durmak ve seçmeni kendine oy vermesi bağlamında ikna etmek için birçok strateji denemektedirler. Bu stratejilerin uygulandığı seçim kampanyalarında hem yazılı hem de görsel olarak hazırlanan seçim bildirgeleri en başta gelmektedir. Seçim bildirgeleri aracılığıyla siyasi parti ve adaylar seçmenlerine yaptıkları ve ileride yapacakları icraatları açıklayarak geleceğe dair mesajlar sunmaktadırlar. Mesaj stratejileri, olumlu ve olumsuz mesaj stratejileri olarak ikiye ayrılmaktadır. Olumsuz mesaj stratejileri de doğrudan saldırı, imalı saldırı, karşılaştırmalı saldırı ve korku çekiciliği olmak üzere dört kategoride gruplanmaktadır.
Bu araştırmanın bulguları, en fazla olumlu mesaj stratejisini kullanana adayın dönemin Cumhurbaşkanı Mustafa Akıncı olduğunu, olumsuz mesaj stratejisinin yoğunluklu olarak muhalefetteki partilerin adaylarının kullandığını göstermiştir.

Kaynakça

  • Akıncı, M. (2020). Güven ve Kararlılık Belgesi. 23 Nisan 2021 tarihinde akinci2020.com: https://akinci2020.com/guven-ve-kararlilik-belgesi/ adresinden alındı
  • Arıklı, E. (2020). Yeniden Doğuş Partisi Cumhurbaşkanlığı Seçim Bildirgesi.
  • Balcı, Ş. (2006). Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı (Doktora Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 23 Nisan 2021 tarihinde http:// tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp. 189311. adresinden alındı
  • Balcı, Ş. (2007). Negatif Siyasal Reklamlarda İkna Edici Mesaj Stratejisi Olarak Korku Çekiciliği Kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(17), 74-106.
  • Denktaş, S. (2020). Gelecek İçin Yeni Bir Vizyon Manifestosu.
  • Devran, Y. (2004). Mesaj, Strateji ve Taktikler, Siyasal Kampanya Yönetimi. İstanbul: Alemdar Offset.
  • Elden, M. & Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Erhürman, T. (2020). Doğrusu Tufan Erhürman. 23 Nisan 2021 tarihinde tufanerhurman.org: https://tufanerhurman.org/Dogrusu_Gelecek/ adresinden alındı
  • Güllüpunar, H. (2013). Siyasal Kampanya Stratejileri ve Seçmen Algısı: Gümüşhane Araştırması. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8/8, 1935-1952.
  • Hasgüler, M. (2007). Kıbrıs'ta Enosis ve Taksim Politikalarının Sonu. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Havadis Gazetesi. (10 Ocak 2014). Federasyon ve Konfederasyon: KKTC Olarak Sistemin Neresindeyiz? 23 Nisan 2021 tarihinde Havadiskibris.com: https://www.havadiskibris.com/federasyon-ve-konfederasyon-kktc-olarak-sistemin-neresindeyiz/ adresinden alındı
  • Kalender, A. (2005). Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Kızılyürek, N. (2009). Daha Önceleri Neredeydiniz? Dünden Bugüne Kıbrıs Müzakereleri. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • KKTC Yüksek Seçim Kurulu. (11 Ekim 2020). 11 Ekim 2020 Cumhurbaşkanlığı Seçimi. 23 Nisan 2021 tarihinde KKTC Yüksek Seçim Kurulu: http://ysk.mahkemeler.net/index.php/cumhurbaskanligi-secimleri/ adresinden alındı
  • Kuzey Kıbrıs Cumhurbaşkanı Akıncı: Barış Pınarı desek de akan kandır. (13 Ekim 2019). 23 Nisan 2021 tarihinde tr.sputniknew.com: https://tr.sputniknews.com/dogu_akdeniz/201910131040381886-kuzey-kibris-cumhurbaskani-akinci-baris-pinari-desek-de-akan-kandir/ adresinden alındı
  • Lilleker, D. G. (2003). Siyasal İletişim: Kavramlar. (Y. Devran, A. Nas, & B. Ekşi, Çev.) İstanbul: Kaktüs Yayınlar.
  • Özersay, K. (2020). Bu, Onun İşi. 23 Nisan 2021 tarihinde Kudretozersay.com: https://www.kudretozersay.com/kitapcik/ adresinden alındı
  • Özkan, A. (2007). Siyasal İletişim Stratejileri. İstanbul: Tasam Yayınları.
  • Saygın, F. (2020). Mesaj Stratejileri Bağlamında Bir Siyasal Seçim Kampanya Uygulaması Olarak Seçim Beyannameleri Üzerine Bir İnceleme: 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanı Seçimi Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Kayseri. Erciyes Üniversitesi. 23 Nisan 2021 tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp/641545. adresinden alındı
  • Soloman, M., Bamossy, G., & Askegard, S. (2016). Comsumer Behaviour: A European Perspective. London: Pearson Education Limited.
  • Taşmurat, T. (2019). Siyasal İletişim Süreci ve Siyasal Mesaj Stratejileri. Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 64-79.
  • Tatar, E. (2020). Yeni Bir Geleceğe Yürüyoruz. 23 Nisan 2021 tarihinde https://medya.ersintatar.net/secimkitabi/ adresinden alındı
  • Williams, K. C. (2012). İmproving Fear Appeal Theoriy. California State Universitiy, 1-21.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hacer Buruk

Ayça Atay 0000-0002-8196-2310

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Buruk, H., & Atay, A. (2021). KKTC 2020 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Adayların Kullandıkları Mesaj Stratejileri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Sanat Kültür Ve İletişim Dergisi, 3(1), 27-48.