In this study a Rule Based Mamdani-Type Fuzzy Modelling (RBMTF) was used to model and determine exhaust gas emissions of CO, CO2 and NOx of a single cylinder, four strokes, air cooled engine where a certain amount of hydrogen was mixed with the fuel. The RBMTF was developed on MATLAB Fuzzy Logic Toolbox software and supported with additional programs written on the MATLAB. The RBMTF model was designed to have two input parameters (the amount of hydrogen mixed into the diesel fuel and the engine speed) and one output parameter (the emission rates of CO, CO2 and NOx ) described by the ‘if then rules’. When the results obtained from RBMTF and statistical analyses of experimental data were compared, it was determined that R2 values were 97.7 % in CO, 96.84 CO2 and 97.31 % in NOx. These results were considered to be statistically acceptable and the exhaust emission values in hydrogen mixture rates not performed in experimental studies were predicted using RBMTF. As a result, the best results were obtained at the engine speed of 2400 rpm and 20% hydrogen by volume of the fuel.
Özet: Bu çalışmada, egzoz gaz emisyonlarının CO, CO2 ve NOx gazlarının belirli bir miktarda hidrojen karıştırılmış yakıt ile tek silindirli , 4 vuruşlu, hava soğutmalı motorun modellemesi ve karar verilmesi için Mamdani kural tabanlı bulanık mantık tipi(MKTBMT) kullanılmıştır. MKTBMT MATLAB’ın bulanık mantık toolbox yazılımında geliştirilmiş ve MATLAB da yazılan ek programlar ile desteklenmiştir. MKTBMT modeli iki girdi parametresi(dizel yakıt içerisine karıştırılan hidrojen miktarı ve motor hızı) ve tek çıktı parametresi (CO, CO2 ve NOx emisyon oranları) için tasarlanmıştır ve eğer ise kuralı tarafından tanımlanmıştır. MKTBMT’den sonuçlar elde edildiğinde ve deneysel verilerin istatiksel analizleri karşılaştırıldığında, R2 değerlerinin %97.7 CO, %96.84 CO2 ve %97.31 NOx olarak karar verilmiştir. Bu sonuçlar istatiksel olarak kabul edilebilri olarak düşünülebilir ve deneysel çalışmalarda başarılamayan egzoz emisyon değerlerindeki hidrojen karışım oranları MKTBMT ile tahmin edilmiştir. Sonuç olarak en iyi sonuçlar 2400 dds(dakikadaki devir sayısı, rpm) ve hacim olarak %20 hidrojenli yakıt ile elde edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2013 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 4 |