Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A METAPHORIC PERSPECTIVE TO ACCOUNTING

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 167 - 186, 31.12.2020

Öz

Metaphors are mental models that allow people to easily understand the topics they do not understand and perceive a particular phenomenon with a different phenomenon, in short, summarizing their thoughts. The purpose of this study is revealing the reflections of the concept of accounting in students' minds with a metaphorical perspective. The scope of the research consists of 3rd and 4th grade students of Tokat Gaziosmanpaşa University Faculty of Economics and Administrative Science in 2018-2019 academic year. A total of 108 students participated in the research conducted with the survey method. First, the students were informed about the metaphor technique. Later, students were asked to complete the sentences with their own imagination which were formed as follows: “Accounting ………. if it were, it would be ……… .. Because;……….". The data obtained from the questionnaire forms were analyzed by using frequency and content analysis. After examining the metaphors used by the students for the given expressions in detail, the explanations of the metaphors were generalized to meet all the explanations. As a result, it was determined that the students who participated in the study mostly used the metaphors of black, bee, winter, computer, pomegranate, puzzle, cactus, stuffed grape leaves, Sylvester Stallone and Bülent Ersoy for accounting purposes.

Kaynakça

  • Akin, H., M. Ay, (2019). “Öğrencilerin Muhasebe Öğrenmeye İlişkin Algılarının Tespitinde Metaforik Bir Yaklaşım”, Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2 (2), 254-274.
  • Akpınar, S. ve Ş. Yıldız, (2018). “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (77): 91-114. DOI: 10.25095/mufad.401312
  • Amernic, J. ve R. Craig, (2009). "Understanding Accounting Through Conceptual Metaphor: Accountıng Is An Instrument?", Critical Perspectives on Accounting, 20 (8).
  • Arslan, M.M. ve Bayrakçı, M. (2006). “Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim Öğretim Açısından İncelenmesi”, Milli Eğitim Dergisi, 35(171): 100-108.
  • Aydın, T., (2019). “Lakoff ve Johnson’ın Metafor Kuramı ve Eski Türkçe ile Orta T ürkçede Birleşik Fiillerde Yük Metaforu”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (44), 163-181.
  • Cerit, Y., (2008). "Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri", Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4): 693-712.
  • Comesky, R., S. McCool, L. Byrnes, ve R. Weber. (1992). “Implementing Total Quality Management in Higher Education”, Madison, WI: Magna Publications.
  • Erol Fidan, M. (2019). “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimi Hakkındaki Metaforik Algıları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi İİBF Örneği”, Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 30-57.
  • Fidan, C. ve İ. Ağırbaş, (2019). “Genel Muhasebe Dersini Alan Sağlık Yönetimi Öğrencilerinin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği”, 3. Uluslararası 13. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi, 33-43.
  • Gökgöz, A. ve A.S. Dizkırıcı, (2013). “How is Accounting Perceived in Cognitive Level? A Study Based On Metaphor”, International Journal of Education and Research, 1(7): 1-6.
  • Gökgöz, A., (2012). “Determination Of Perceptions About Accountants Through Metaphors:A Case Of Turkey”, Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, 4 (2): 62-71.
  • Guler, M., A. Agca, and D. Boz, (2016). “Accountıng Perceptıon Of Busıness Students To Descrıbe By Helpıng Metaphors. PressAcademia Procedia”, 2 (1): 298-309. İnam, Ö., (2008). Televizyon Reklamlarında Metafor Kullanımı, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir. Jones, J.P., K.T. Fields, (2001). “The Role Of Supplemental Instruction In The First Accounting Course”, Issues in Accounting Education, 16(4), 531-547.
  • Kurnaz, E. ve T. Eyceyurt Batır, (2019). “Genel Muhasebe Dersi Hakkında Üniversite Öğrencilerinin Metaforik Algıları: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Örneği”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21 (3), 829-854.
  • Lakoff, G. ve M. Johnson, (2010). Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil, (Gökhan Yavuz Demir, çev.) 2. bs. İstanbul: Paradigma Yayıncılık. Mahlios, M., (2002). “Teacher role formation”, Action in Teacher Education, 24(1): 9-21.
  • McGoun, E.G., M.S. Bettner ve M.P. Coyne, (2007). "Pedagogic Metaphors And The Nature of Accounting Signification", Critical Perspectives on Accounting, 18 (2).
  • Parın, K. (2017). “Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil”, Söylem Filoloji Dergisi, 2 (1), 149-151.
  • Pawlowski, D. R., D. M. Badzinski, N. Mitchell, (1998). “Effects of Metaphors on Children's Comprehension and Perception of Print Advertisements”,Journal of Advertising, vol: 27.
  • Salman, Y., (2003). “Dilin Düş Evreni: Eğretileme”, Kitap-lık Dergisi, sayı. 65, Yapı Kredi Yayınları, 53-54.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31 (2): 125-140.
  • Yalçın, M., E. A. Özoğlu ve A. Dönmez, (2016). "Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları", Eğitim ve Bilim, 41 (185): 19-32.
  • Yıldırım, S., (2015). “Genel Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse İlişkin Beklentileri ve Başarı Durumlarının Değerlendirilmesi” Muhasebe ve Denetime Bakış, 14 (44): 1-14.

MUHASEBEYE METAFORİK BİR BAKIŞ AÇISI

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 167 - 186, 31.12.2020

Öz

Metaforlar, insanların anlamadıkları konuları daha kolay anlamalarını ve belirli bir olguyu farklı bir olgu ile algılamasını kısacası düşüncelerini özetlemeyi sağlayan zihinsel modellerdir. Bu çalışmanın amacı, muhasebe kavramının öğrencilerin zihnindeki yansımalarını metaforik bir bakış açısı ile ortaya koymaktadır. Araştırmanın kapsamını 2018-2019 öğretim yılında Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi İ.İ.B.F İşletme bölümü 3. ve 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Anket yöntemi kullanılan araştırmaya toplam 108 öğrenci katılmıştır. İlk olarak öğrencilere metafor tekniği hakkında bilgi verilmiştir. Daha sonra, “Muhasebe ………. olsaydı, ……….. olurdu. Çünkü;……….” şeklinde oluşturulan cümleler öğrenciler tarafından kendi hayal güçleri kullanarak tamamlanmıştır. Anket formlarından elde edilen veriler frekans ve içerik analizi kullanarak çözümlenmiştir. Öğrencilerin verilen ifadeler için kullandıkları metaforlar detaylı olarak incelendikten sonra metaforların açıklamaları, tüm açıklamaları karşılayacak şekilde genelleştirilmiştir. Sonuç olarak, araştırmaya katılan öğrencilerin muhasebeye yönelik olarak en çok siyah, arı, kış, bilgisayar, nar, puzzle, kaktüs, yaprak sarması, Sylvester Stallone ve Bülent Ersoy metaforlarını kullandıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akin, H., M. Ay, (2019). “Öğrencilerin Muhasebe Öğrenmeye İlişkin Algılarının Tespitinde Metaforik Bir Yaklaşım”, Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 2 (2), 254-274.
  • Akpınar, S. ve Ş. Yıldız, (2018). “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (77): 91-114. DOI: 10.25095/mufad.401312
  • Amernic, J. ve R. Craig, (2009). "Understanding Accounting Through Conceptual Metaphor: Accountıng Is An Instrument?", Critical Perspectives on Accounting, 20 (8).
  • Arslan, M.M. ve Bayrakçı, M. (2006). “Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim Öğretim Açısından İncelenmesi”, Milli Eğitim Dergisi, 35(171): 100-108.
  • Aydın, T., (2019). “Lakoff ve Johnson’ın Metafor Kuramı ve Eski Türkçe ile Orta T ürkçede Birleşik Fiillerde Yük Metaforu”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (44), 163-181.
  • Cerit, Y., (2008). "Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri", Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4): 693-712.
  • Comesky, R., S. McCool, L. Byrnes, ve R. Weber. (1992). “Implementing Total Quality Management in Higher Education”, Madison, WI: Magna Publications.
  • Erol Fidan, M. (2019). “Lisans Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimi Hakkındaki Metaforik Algıları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi İİBF Örneği”, Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 30-57.
  • Fidan, C. ve İ. Ağırbaş, (2019). “Genel Muhasebe Dersini Alan Sağlık Yönetimi Öğrencilerinin Muhasebe Algılarına Yönelik Metaforlar: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği”, 3. Uluslararası 13. Ulusal Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi, 33-43.
  • Gökgöz, A. ve A.S. Dizkırıcı, (2013). “How is Accounting Perceived in Cognitive Level? A Study Based On Metaphor”, International Journal of Education and Research, 1(7): 1-6.
  • Gökgöz, A., (2012). “Determination Of Perceptions About Accountants Through Metaphors:A Case Of Turkey”, Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, 4 (2): 62-71.
  • Guler, M., A. Agca, and D. Boz, (2016). “Accountıng Perceptıon Of Busıness Students To Descrıbe By Helpıng Metaphors. PressAcademia Procedia”, 2 (1): 298-309. İnam, Ö., (2008). Televizyon Reklamlarında Metafor Kullanımı, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir. Jones, J.P., K.T. Fields, (2001). “The Role Of Supplemental Instruction In The First Accounting Course”, Issues in Accounting Education, 16(4), 531-547.
  • Kurnaz, E. ve T. Eyceyurt Batır, (2019). “Genel Muhasebe Dersi Hakkında Üniversite Öğrencilerinin Metaforik Algıları: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Örneği”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21 (3), 829-854.
  • Lakoff, G. ve M. Johnson, (2010). Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil, (Gökhan Yavuz Demir, çev.) 2. bs. İstanbul: Paradigma Yayıncılık. Mahlios, M., (2002). “Teacher role formation”, Action in Teacher Education, 24(1): 9-21.
  • McGoun, E.G., M.S. Bettner ve M.P. Coyne, (2007). "Pedagogic Metaphors And The Nature of Accounting Signification", Critical Perspectives on Accounting, 18 (2).
  • Parın, K. (2017). “Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil”, Söylem Filoloji Dergisi, 2 (1), 149-151.
  • Pawlowski, D. R., D. M. Badzinski, N. Mitchell, (1998). “Effects of Metaphors on Children's Comprehension and Perception of Print Advertisements”,Journal of Advertising, vol: 27.
  • Salman, Y., (2003). “Dilin Düş Evreni: Eğretileme”, Kitap-lık Dergisi, sayı. 65, Yapı Kredi Yayınları, 53-54.
  • Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31 (2): 125-140.
  • Yalçın, M., E. A. Özoğlu ve A. Dönmez, (2016). "Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları", Eğitim ve Bilim, 41 (185): 19-32.
  • Yıldırım, S., (2015). “Genel Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Derse İlişkin Beklentileri ve Başarı Durumlarının Değerlendirilmesi” Muhasebe ve Denetime Bakış, 14 (44): 1-14.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Sekizsu

Mihriban Coşkun Arslan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sekizsu, B., & Coşkun Arslan, M. (2020). MUHASEBEYE METAFORİK BİR BAKIŞ AÇISI. Uluslararası Muhasebe Ve Finans Araştırmaları Dergisi, 2(2), 167-186.