The
purpose of the study is to measure students' performance through different measurement
tools and compare the findings through G Theory in order to identify the errors
associated with the raters and items to improve the future applications. The
sample consisted of 48 eighth graders in Kars. Two different types of exams (a
multiple choice test and an essay) were applied and essays were graded by three
raters. G and K analyses were performed on the results. According to the
findings, the error rate was higher for the essays in comparison to multiple-choice
test. The mean score was higher for the multiple-choice test, the variances
were similar. There were no differences among the essay scores given by
different raters. Findings of decision study indicated Student facet as the
main source of the variation in the data for both types of the measurements.
Araştırmanın amacı, aynı
konu alanı ile farklı ölçme araçlarından elde edilen puanların G Kuramı ile karşılaştırılmasıdır.
Örneklem Kars’ta öğretim gören 48 sekizinci sınıf öğrencisinden oluşmuştur. İki
farklı sınav türü (çoktan seçmeli test ve yazılı sınav) öğrencilere uygulanmış
ve yazılı sınav üç puanlayıcı tarafından puanlanmış, sonuçlar üzerinde G ve K
analizleri yapılmıştır. Sonuçlar çoktan seçmeli test ve yazılı sınav için
karışan hata varyanslarının yazılı sınavda daha fazla olduğunu, çoktan seçmeli
testin puan ortalamasının daha yüksek olduğunu, varyansların ise iki sınav türü
için birbirine yakın olduğunu ortaya koymuştur. Yazılı sınav için puanlayıcılar
arasında herhangi bir fark bulunmamıştır. Ayrıca, karar çalışmasından elde
edilen sonuçlar verideki varyansın ana kaynağının Öğrenci faktörü olduğunu
ortaya koymuştur.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |