Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTS OF VOCAL PIECES OF TURKISH MUSIC TUNED TO 432 HZ AND 440 HZ ON HEARING AND PERFORMANCE

Yıl 2021, , 307 - 333, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1032471

Öz

The aim of this study is to determine the effects of vocal pieces of Turkish music tuned to 432 Hertz and 440 Hertz (Hz) on hearing performance. A4 (middle A) at 440 Hz, which was agreed upon as the standard by the ISO in 1955, has been used in this frequency since then. When the historical process in Europe until the agreement on this frequency is examined, it is understood that different frequencies (voice-instruments) had been experienced. In Turkey, however, it was determined that instrument recordings made in different frequencies can be found on YouTube, yet there is no scientific research on the effect of songs performed at different frequencies on hearing and performance. In the study, three vocal pieces in song forms, chosen from Turkish Classical Music repertory, were performed by vocal artists who were accompanied with the instruments tuned to 432 Hz and 440 Hz frequency, and these were recorded in a studio. The opinions of participants were taken after playing the voice recordings listened by academicians (21 people), who specialized in different branches of music, and (2019-2020 academic year) students of music departments (80 people). In addition, the experience of the vocal artists on the subject who took part in the experimental process is also presented in the study. The study was conducted by mixed method. The data about the experimental process of the study was obtained by using one group post-test model. The results, obtained via survey and literature reviews and from qualitative and quantitative data, were analysed through non-parametric statistical method, and the data was interpreted benefiting from descriptive statistical analysis method. 

Kaynakça

  • Referans 1: Arıkan, R. (2018). Anket Yöntemi Üzerinde Bir Değerlendirme, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 97-159.
  • Referans 2: Arman, A. (2015). Klasik Türk Müziğinde Sıklıkla Kullanılan Bazı Makamların Duygusal Etkileri, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Deneysel Psikoloji Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Referans 3: Akdoğan, B. (2007). Fethullah Şirvânî’ye Göre Makamların Tesirleri ve İcrâ Edileceği Vakitler, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 48 (1), 77-82.
  • Referans 4: Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 231-274.
  • Referans 5: Barkçin, S. Ş. (2018). 40 Makâm 40 Anlam. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Referans 6: Baştürk, R. (2014). Deneme Modelleri, Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (31- 53), Tanrıöğen, A. (Ed.), 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans 7: Bayram, N. (2013). Sosyal Bilimlerde Spss ile Veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Referans 8: Böke, K. (2017). Örnekleme, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (4. Bölüm, 105-147), Böke, K. (Ed.), 5. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Referans 9: Calamassi, D., Lucicesare, A., Pomponi G. P., Bambi, S. (2020). Music tuned to 432 Hz versus music tuned to 440 Hz for improving sleep in spinal cord injuries patients, Acta Biomed for Health Professions, 91 (12), 1-15. DOI: 10.23750/abm.v91i12-S.10755, https://www.mattioli1885journals.com/index.php/actabiomedica/article/view/10755/9255 Erişim: 26.07.2021
  • Referans 10: Calamassi, D.,& Pomponi, G. P. (2019). Music Tuned to 440 Hz Versus 432 Hz and the Health Effects: A Double-blind Cross-over Pilot Study, Explore, 15 (4), 283–290. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550830718302763?casa_token=U6eJ-wLZQR4AAAAA:F39q7fN6y4ff1SbjiFrxW1ksPs1lYjb7fblgorY3tnz03laU5kl1TuSm1oJtgF5pD5pTK-5R DOI: 10.1016/j.explore.2019.04.001, Erişim: 26.07.2021.
  • Referans 11: Cemaloğlu, N. (2014). Veri Toplama Teknikleri: Nicel-Nitel, Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, (Bölüm VI, 133-166) Tanrıöğen, A. (Ed.), 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans 12: Çoban, A. (2005). Müzikterapi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Referans 13: Erdal, B., Kındap Tepe, Y.,Çelik, S.,Güçyetmez, B., Çiğdem, B., & Topaktaş, S. (2021). Frekansların sihri – 432 Hz 440 Hz’e karşı: Ayrı frekanslara göre akortlanmış neşeli ve hüzünlü müzikler insan psikofizyolojisi üzerinde farklı etkiler yaratır mı? Müzik ve duygular üzerine bir nöropsikoloji araştırması, Journal of Human Sciences, 18 (1), 12-33. Doi:10.14687/jhs.v18i1.6108 https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/6108/3441, Erişim: 28.07.2021.
  • Referans 14: Ersoy Çak, Ş., Özcan, N. (2018). Müzik Terapinin Tarihsel Gelişimi ve Uygulandığı Mekânlara Bir Bakış, Turkish Studies Social Sciences, 13 (18), 599-618.
  • Referans 15: Karabaşoğlu, C. (2010). Abdülkâdir-i Merâgî’nin Makâsidu’l-Elhân Adlı Eseri, [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=QQUjER6RrYAVpR3GAFLLA&no=ncQ3kLKYL40tXG7Bp3Ccvw
  • Referans 16: Karakaya, İ. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (Bölüm III, 57-83), Tanrıöğen, A. (Ed.), 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans 17: Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Bilimsel İrade Algı Çerçevesi ile Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Referans 18: Önal, Ö. (2012), Ses, Dil ve Müzik, Dil Dergisi, Sayı: 155 (Ocak-Şubat-Mart), 7-23.
  • Referans 19: Palmblad, S. (2018), A = 432: A Superior Tuning Or Just A Different Intonation? How tuning standards affects emotional response, timbre and sound quality in music, Bachelor Degree Project in Media Arts, Aesthetics and Narration, 30 ECTS Spring Term 2018, Supervisor: Markus Berntsson, Examiner: Lars Bröndum, University of Skövde, Sweden. https://his.diva-portal.org/smash/get/diva2:1215149/FULLTEXT01.pdf, Erişim: 06.08.2021.
  • Referans 20: Russo, C., Russo, A., Gulino, R., Pellitteri, R.,& Stanzani, S. (2017). Effects of different musical frequencies on NPY and Ghrelin secretion in the rat hypothalamus, Research Bulletin, (132), 204–212. DOI:10.1016/j.brainresbull.201706.002 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361923017300047, Erişim: 14.08.2021.
  • Referans 21: Tennenbaum, J. (1992). The Foundations of Scientific Musical Tuning, Fidelio: Journal of Poetry, Science and Statecraft, 1 (1), 47-56. https://archive.schillerinstitute.com/fidelio_archive/1992/fidv01n01-1992Wi/fidv01n01-1992Wi_047-the_foundations_of_scientific_mu.pdf, Erişim: 20.09.2021.
  • Referans 22: Wayne, W. D. (1989). [Statistik Nonparametrik Terapan] (1989), Parametrik Olmayan İstatistik Teknikler, Çev. Erkan Oktay (2008), Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Z. F. Fındıkoğlu Araştırma Merkezi, Yayın No: 203, Erzurum.

432 HZ VE 440 HZ FREKANSLARININ TEMEL ALINMASIYLA SESLENDİRİLEN TÜRK MÜZİĞİ SÖZLÜ ESERLERİNİN DUYUM VE İCRA ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Yıl 2021, , 307 - 333, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1032471

Öz

Araştırma, 432 Hertz and 440 Hertz (Hz) frekanslarının temel alınmasıyla seslendirilen Türk müziği sözlü eserlerinin duyum ve icra üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Uluslararası Standardizasyon Örgütü tarafından 1955 yılında 440 Hz olarak kabul edilerek standartlaştırılan A4 (Orta La) sesi, günümüzde bu frekansta kullanılmaktadır. Avrupa’da bu frekansın kabulüne kadar olan tarihi süreç incelendiğinde farklı frekansların (ses-çalgı) deneyimlenmiş olduğu anlaşılmaktadır. Türkiye’de ise, farklı frekanslarda alınmış çalgı kayıtlarına YouTube üzerinden ulaşılabildiği, ancak vokal olarak farklı frekanslarda seslendirilen eserlerin duyum ve icra üzerindeki etkisine ilişkin herhangi bir bilimsel araştırmanın olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmada, Türk sanat müziği repertuvarından seçilmiş şarkı formunda 3 adet sözlü eser, stüdyo ortamında 432 Hz ve 440 Hz frekanslarına akortlanmış çalgıların eşliğinde ses sanatçıları tarafından icra edilerek kaydedilmiştir. Müziğin farklı branşlarında uzmanlaşmış akademisyenler (21 kişi) ile müzik alanında eğitim gören (2019-2020) lisans öğrencilerine (80 kişi) dinletilen ses kayıtları aracılığıyla katılımcıların görüşleri alınmış, ayrıca deneysel süreçte yer alan ses sanatçılarının (2 kişi) konuya ilişkin deneyimlerine yer verilmiştir. Araştırma karma yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın deneysel sürecine ilişkin veriler tek grup son test modeli kullanılarak elde edilmiştir. Anket ve literatür taraması yapılarak, nitel ve nicel verilerden elde edilen sonuçlar non-parametrik (Parametrik olmayan) istatistiksel metod kullanılarak analiz edilmiş, veriler ise betimsel istatistik analiz yönteminden faydalanılarak yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Referans 1: Arıkan, R. (2018). Anket Yöntemi Üzerinde Bir Değerlendirme, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 97-159.
  • Referans 2: Arman, A. (2015). Klasik Türk Müziğinde Sıklıkla Kullanılan Bazı Makamların Duygusal Etkileri, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Deneysel Psikoloji Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Referans 3: Akdoğan, B. (2007). Fethullah Şirvânî’ye Göre Makamların Tesirleri ve İcrâ Edileceği Vakitler, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 48 (1), 77-82.
  • Referans 4: Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 231-274.
  • Referans 5: Barkçin, S. Ş. (2018). 40 Makâm 40 Anlam. İstanbul: Ketebe Yayınları.
  • Referans 6: Baştürk, R. (2014). Deneme Modelleri, Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (31- 53), Tanrıöğen, A. (Ed.), 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans 7: Bayram, N. (2013). Sosyal Bilimlerde Spss ile Veri Analizi. Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Referans 8: Böke, K. (2017). Örnekleme, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (4. Bölüm, 105-147), Böke, K. (Ed.), 5. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Referans 9: Calamassi, D., Lucicesare, A., Pomponi G. P., Bambi, S. (2020). Music tuned to 432 Hz versus music tuned to 440 Hz for improving sleep in spinal cord injuries patients, Acta Biomed for Health Professions, 91 (12), 1-15. DOI: 10.23750/abm.v91i12-S.10755, https://www.mattioli1885journals.com/index.php/actabiomedica/article/view/10755/9255 Erişim: 26.07.2021
  • Referans 10: Calamassi, D.,& Pomponi, G. P. (2019). Music Tuned to 440 Hz Versus 432 Hz and the Health Effects: A Double-blind Cross-over Pilot Study, Explore, 15 (4), 283–290. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550830718302763?casa_token=U6eJ-wLZQR4AAAAA:F39q7fN6y4ff1SbjiFrxW1ksPs1lYjb7fblgorY3tnz03laU5kl1TuSm1oJtgF5pD5pTK-5R DOI: 10.1016/j.explore.2019.04.001, Erişim: 26.07.2021.
  • Referans 11: Cemaloğlu, N. (2014). Veri Toplama Teknikleri: Nicel-Nitel, Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, (Bölüm VI, 133-166) Tanrıöğen, A. (Ed.), 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans 12: Çoban, A. (2005). Müzikterapi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Referans 13: Erdal, B., Kındap Tepe, Y.,Çelik, S.,Güçyetmez, B., Çiğdem, B., & Topaktaş, S. (2021). Frekansların sihri – 432 Hz 440 Hz’e karşı: Ayrı frekanslara göre akortlanmış neşeli ve hüzünlü müzikler insan psikofizyolojisi üzerinde farklı etkiler yaratır mı? Müzik ve duygular üzerine bir nöropsikoloji araştırması, Journal of Human Sciences, 18 (1), 12-33. Doi:10.14687/jhs.v18i1.6108 https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/6108/3441, Erişim: 28.07.2021.
  • Referans 14: Ersoy Çak, Ş., Özcan, N. (2018). Müzik Terapinin Tarihsel Gelişimi ve Uygulandığı Mekânlara Bir Bakış, Turkish Studies Social Sciences, 13 (18), 599-618.
  • Referans 15: Karabaşoğlu, C. (2010). Abdülkâdir-i Merâgî’nin Makâsidu’l-Elhân Adlı Eseri, [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=QQUjER6RrYAVpR3GAFLLA&no=ncQ3kLKYL40tXG7Bp3Ccvw
  • Referans 16: Karakaya, İ. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (Bölüm III, 57-83), Tanrıöğen, A. (Ed.), 4. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans 17: Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Bilimsel İrade Algı Çerçevesi ile Kavramlar İlkeler Teknikler, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Referans 18: Önal, Ö. (2012), Ses, Dil ve Müzik, Dil Dergisi, Sayı: 155 (Ocak-Şubat-Mart), 7-23.
  • Referans 19: Palmblad, S. (2018), A = 432: A Superior Tuning Or Just A Different Intonation? How tuning standards affects emotional response, timbre and sound quality in music, Bachelor Degree Project in Media Arts, Aesthetics and Narration, 30 ECTS Spring Term 2018, Supervisor: Markus Berntsson, Examiner: Lars Bröndum, University of Skövde, Sweden. https://his.diva-portal.org/smash/get/diva2:1215149/FULLTEXT01.pdf, Erişim: 06.08.2021.
  • Referans 20: Russo, C., Russo, A., Gulino, R., Pellitteri, R.,& Stanzani, S. (2017). Effects of different musical frequencies on NPY and Ghrelin secretion in the rat hypothalamus, Research Bulletin, (132), 204–212. DOI:10.1016/j.brainresbull.201706.002 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361923017300047, Erişim: 14.08.2021.
  • Referans 21: Tennenbaum, J. (1992). The Foundations of Scientific Musical Tuning, Fidelio: Journal of Poetry, Science and Statecraft, 1 (1), 47-56. https://archive.schillerinstitute.com/fidelio_archive/1992/fidv01n01-1992Wi/fidv01n01-1992Wi_047-the_foundations_of_scientific_mu.pdf, Erişim: 20.09.2021.
  • Referans 22: Wayne, W. D. (1989). [Statistik Nonparametrik Terapan] (1989), Parametrik Olmayan İstatistik Teknikler, Çev. Erkan Oktay (2008), Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Z. F. Fındıkoğlu Araştırma Merkezi, Yayın No: 203, Erzurum.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Koray İlgar 0000-0001-6820-6468

Sibel Polat 0000-0002-9671-1880

Hüsnü Bala 0000-0003-0323-4366

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA İlgar, K., Polat, S., & Bala, H. (2021). 432 HZ VE 440 HZ FREKANSLARININ TEMEL ALINMASIYLA SESLENDİRİLEN TÜRK MÜZİĞİ SÖZLÜ ESERLERİNİN DUYUM VE İCRA ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(2), 307-333. https://doi.org/10.22252/ijca.1032471

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca