Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ŞARKILI FİLMLER: YEŞİLÇAM

Yıl 2022, , 101 - 107, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1098873

Öz

Türk sinema tarihine damgasını vurmuş olan Yeşilçam, adı geçen süreçte çekilen yüzlerce filmi, değerli yönetmenleri, yıldızlaşmış oyuncuları ve şarkılarıyla adeta hafızalarımıza kazınmıştır. Yeşilçam filmleri; kimi zaman köyden kente gelen genç, zengin kız fakir oğlan, aşk, nefret, dayanışma, hayata yeni bir adımın müjdecisi olurken, kimi zamansa filmdeki kahramanın dilinden dökülen bir şarkı olarak karşımıza çıkmıştır. Dönem içerisinde zamanın sevilen ses sanatçılarının albümlerini tanıtan filmler çekildiği gibi, popüler olmuş şarkılar için de filmlerin hazırlanmış olduğu gözlemlenmektedir. Yeşilçam’da üretilen şarkılı filmlerin, günümüzde dahi izler kitlenin bir bölümünün ilgisini çekebildiği düşünülmektedir. Şarkılı filmlerde başrol oynayan şarkıcılar ve seslendirilen müzik eserlerinin, dönemin sosyo-kültürel yapısı ve Türk müzik kültürü hakkına referans olabileceği de düşünülmektedir. Araştırma durum tespiti yapmaya yönelik, betimsel bir yaklaşım sergilemektedir. Araştırma sürecinde öncelikle konuya yönelik literatür taranmış ve alan uzmanlarından görüşler alınmıştır. Daha sonra ise elde edilen bulgulardan yola çıkarak konuya yönelik çeşitli tespitler yapılmış ve sonuçlara ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarından bazıları sıralanacak olursa; Şarkılı filmlerin oluşturuldukları döneme ait birçok sosyal, kültürel ve sanatsal öğe barındırdığı. İzler kitlenin hayranlık duydukları sanatçıları konserlere veya gazinoya gitmeden bu filmler aracılığıyla izleyip, dinleyebildiği. Müzik eserleri üzerine kurgulanmış bu filmlerin ülkemizde video klip oluşumu fikrinde temel yaklaşım sayılabileceği. Bu filmlerde kullanılan şarkıların filmin içeriği ve senaryosu hakkında fikir verebileceği gibi filmin zihinlerde kalıcı olmasında da etkili olabileceği aklımıza gelenlerden bazıları olacaktır.

Kaynakça

  • • Abisel, Nilgün (1995), “Popüler Sinema ve Türler”, Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • • Ayça, Engin (1996), “Yeşilçam’a Bakış. Haz: Süleyman Murat Dinçer”, Doruk Yayınları, Ankara.
  • • Creswell, J. W. (2003) “Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches” (2. Baskı), Thousand Oaks, CA: Sage.
  • • Dönmez, Yağmur E. (2017), “Yeşilçam Filmlerinde Türk Sanat Müziği Makamları ve Etkileri”, Gece Yayınları, Ankara.
  • • Dönmez, Yağmur E. (2018), “Yeşilçam Filmlerinde Popüler Müzik. Ankara: Gece Yayınları, Ankara.
  • • Dönmez, Yağmur E.; İmik, Ünal (2020), “Türk Sinemasında Dublaj Şarkılar: Belkıs Özener Örneği” İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Sayfa: 203-217.
  • • Erksan, Metin (1996), “Sinemanın 100. Yılı”. Der: S.M. Dinçer, Türk Sineması Üzerine Düşünceler”, Doruk Yayınları, Ankara.
  • • Glesne, C. & Peshkin, A. (1992), “Becoming quality researchers:An introduction”, NY., Longman.
  • • İmik, Ünal (2014) Müzik ve Medya, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara.
  • • Kırel, Serpil (2005), “Yeşilçam Öykü Sineması”, Babil Yayınları, İstanbul.
  • • Kaplan, Neşe (2004), “Aile Sineması Yılları 1960’lar”, Es Yayınları, İstanbul.
  • • Kayalı, Kurtuluş (1994), “Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması”, Ayyıldız Yayınları, Ankara.
  • • Maktav, Hilmi (Yaz 2001) “Türk Sinemasında Yoksulluk ve Yoksul Kahramanlar”, Toplum ve Bilim Dergisi, S:89, 161-189.
  • • Maraşlı, Gülşah N. (2006), “Osman Fahir Seden’le Türk Sinemasında Düet”, Elips Kitap, Ankara.
  • • Yıldırım, Ümit (2021), “Filmden Şarkıya Şarkıdan Filme Yeşilçam-Yağmur Eylül Dönmez Söyleşi”. TRT Bir Dünya Müzik Dergisi, Sayfa: 22-26.

MOVIES WITH SONG: YESILÇAM

Yıl 2022, , 101 - 107, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1098873

Öz

Yeşilçam, which left its mark on Turkish cinema about 60 years ago, has been imprinted in our memories with its precious directors, star-studded actors and songs. The forerunner sometimes appears as a song that comes out of the language of the protagonist in the movie. It is observed that songs were prepared for films and films were prepared for songs in the period. It is thought that movies with songs in Yeşilçam can attract the attention of the audience even today, when they were shown on the big screen. It can be predicted that the singers who took the leading roles in the movies with songs and the works included, could be a reference to the socio-cultural structure of the period and the right of Turkish music culture. The research exhibits a descriptive approach to due diligence. During the research process, firstly the literature on the subject was scanned, then the opinions of the field experts were taken, and then various comments were made on the subject based on the findings. Afterwards, various results were tried to be reached in the light of findings and comments If some of the research results are listed; In that period, the audience could watch and listen to the artists they admired through films without going to their concerts or casinos, The opportunity to listen to popular works, apart from radio and record labels, by benefiting from the effective power of Turkish cinema in the period, and this opportunity could be the basis for the formation of today's video clips, in Yeşilçam. Some of the things that come to our minds are that even the songs chosen in the movies can give an idea about the movie and its scenario or help in remembering the movie.

Kaynakça

  • • Abisel, Nilgün (1995), “Popüler Sinema ve Türler”, Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • • Ayça, Engin (1996), “Yeşilçam’a Bakış. Haz: Süleyman Murat Dinçer”, Doruk Yayınları, Ankara.
  • • Creswell, J. W. (2003) “Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches” (2. Baskı), Thousand Oaks, CA: Sage.
  • • Dönmez, Yağmur E. (2017), “Yeşilçam Filmlerinde Türk Sanat Müziği Makamları ve Etkileri”, Gece Yayınları, Ankara.
  • • Dönmez, Yağmur E. (2018), “Yeşilçam Filmlerinde Popüler Müzik. Ankara: Gece Yayınları, Ankara.
  • • Dönmez, Yağmur E.; İmik, Ünal (2020), “Türk Sinemasında Dublaj Şarkılar: Belkıs Özener Örneği” İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Sayfa: 203-217.
  • • Erksan, Metin (1996), “Sinemanın 100. Yılı”. Der: S.M. Dinçer, Türk Sineması Üzerine Düşünceler”, Doruk Yayınları, Ankara.
  • • Glesne, C. & Peshkin, A. (1992), “Becoming quality researchers:An introduction”, NY., Longman.
  • • İmik, Ünal (2014) Müzik ve Medya, Gece Kitaplığı Yayınevi, Ankara.
  • • Kırel, Serpil (2005), “Yeşilçam Öykü Sineması”, Babil Yayınları, İstanbul.
  • • Kaplan, Neşe (2004), “Aile Sineması Yılları 1960’lar”, Es Yayınları, İstanbul.
  • • Kayalı, Kurtuluş (1994), “Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması”, Ayyıldız Yayınları, Ankara.
  • • Maktav, Hilmi (Yaz 2001) “Türk Sinemasında Yoksulluk ve Yoksul Kahramanlar”, Toplum ve Bilim Dergisi, S:89, 161-189.
  • • Maraşlı, Gülşah N. (2006), “Osman Fahir Seden’le Türk Sinemasında Düet”, Elips Kitap, Ankara.
  • • Yıldırım, Ümit (2021), “Filmden Şarkıya Şarkıdan Filme Yeşilçam-Yağmur Eylül Dönmez Söyleşi”. TRT Bir Dünya Müzik Dergisi, Sayfa: 22-26.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yağmur Eylül Dönmez 0000-0003-0883-5478

Ünal İmik 0000-0002-8834-1584

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Dönmez, Y. E., & İmik, Ü. (2022). ŞARKILI FİLMLER: YEŞİLÇAM. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 8(1), 101-107. https://doi.org/10.22252/ijca.1098873

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca