Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF RÂUF YEKTA BEY'S SAZ SEMAİ FORM IN DÂRÜ’L- ELHAN PERIOD IN TERMS OF VARIOUS VARIABLES

Yıl 2022, , 203 - 212, 27.11.2023
https://doi.org/10.22252/ijca.1222814

Öz

Dârü'l Elhân, known as the first official conservatory of the Ottoman Empire, was opened in 1917. With the establishment of Dârü'l Elhân, Râuf Yekta Bey started to teach music history and theory in this institution. As a result of Râuf Yekta Bey's studies on the history and theory of music, academic studies were started for the first time and new musicians who were aware of the importance of the subject began to be trained. With this article, the analyzes of Râuf Yekta Bey, one of the composers who lived in the period of Dârü'l Elhân, in the form of instrumental works, were determined in terms of various variables. In this context, the composer's two works in the form of saz semâisi were examined in terms of maqam, usûl, weighing pattern, motif and sentence structure. Within the scope of the examinations, it has been concluded that the works that reveal Râuf Yekta Bey's composing side are suitable for the makams in which they were composed.

Kaynakça

  • Altuğ, N. (1997). Müzik Eğitiminde Metot ve Yöntem, 1. Türk Müziği Sempozyumu (ss.17-41). Taner Ofset. Behar, C. (2016). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. Yapı Kredi. Kara, A. (2010). Bir Müzik Eğitimi Kurumu Olarak Dârü’l Elhân ve Mecmuası. (Tez No. 264239) [Yüksek Lisans tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Katoğlu, M. (1997). Cumhuriyet Türkiye’sinde Eğitim, Kültür, Sanat. S. Akşin (Ed.), Türkiye Tarihi 4: Çağdaş Türkiye 1908-1980 içinde (5. Basım, s. 423–458). Cem.

DÂRÜ’L- ELHÂN DÖNEMİNDE RÂUF YEKTA BEY’İN SAZ SEMÂİ FORMUNDAKİ ESERLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2022, , 203 - 212, 27.11.2023
https://doi.org/10.22252/ijca.1222814

Öz

Osmanlı Devleti’nin resmî ilk konservatuarı olarak bilinen Dârü’l Elhân, 1917 yılında açılmıştır. Dârü’l Elhân’ın kurulmasıyla birlikte Râuf Yektâ Bey bu kurumda mûsikî tarihi ve nazariyat dersleri vermeye başlamıştır. Râuf Yektâ Bey’in mûsikî tarihi ve nazariyatı konularında yapmış olduğu incelemeler neticesinde ilk defa akademik anlamda çalışmalar başlatılmış ve konunun önemine vakıf yeni mûsikîşinaslar yetiştirilmeye başlanmıştır. Bu makale ile Dârü’l Elhân döneminde yaşamış olan Bestekârlardan Râuf Yekta Bey’in Saz eseri formundaki eserleri çeşitli değişkenler açısından analizleri tespit edilmiştir. Bu bağlamda bestekârın saz semâisi formundaki iki eseri makam, usûl, tartım kalıbı, motif ve cümle yapısı açısından incelenmiştir. Yapılan incelemeler dahilinde, Râuf Yekta Bey’in bestekârlık yönünü ortaya çıkaran eserlerin, bestelendiği makamlara uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Altuğ, N. (1997). Müzik Eğitiminde Metot ve Yöntem, 1. Türk Müziği Sempozyumu (ss.17-41). Taner Ofset. Behar, C. (2016). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. Yapı Kredi. Kara, A. (2010). Bir Müzik Eğitimi Kurumu Olarak Dârü’l Elhân ve Mecmuası. (Tez No. 264239) [Yüksek Lisans tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Katoğlu, M. (1997). Cumhuriyet Türkiye’sinde Eğitim, Kültür, Sanat. S. Akşin (Ed.), Türkiye Tarihi 4: Çağdaş Türkiye 1908-1980 içinde (5. Basım, s. 423–458). Cem.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orhan Alkan 0000-0002-4393-1847

Yılmaz Kahyaoğlu

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Alkan, O., & Kahyaoğlu, Y. (2023). DÂRÜ’L- ELHÂN DÖNEMİNDE RÂUF YEKTA BEY’İN SAZ SEMÂİ FORMUNDAKİ ESERLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 8(2), 203-212. https://doi.org/10.22252/ijca.1222814

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca