Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A GENERAL OVERVIEW OF MUSİC EDUCATION IN THE VILLAGE INSTITUTES, THE CORNER STONE OF EDUCATION SYSTEM

Yıl 2024, , 168 - 179, 05.08.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1491208

Öz

The educational adventure of the Village Institutes started on April 17, 1940, with the Law No. 3803, when Hasan Ali Yücel was the Minister of National Education and İsmail Hakkı Tonguç was the Director General of Primary Education. Since the declaration of the Republic, the efforts to remove the negative effects of the War of Independence from the society have shown themselves in the field of education from the first years. At this point, considering that the literacy rate in rural areas was only 5%, it can be seen that the Village Institutes contributed greatly to the development of the villages. It can be observed that the Village Institutes, which were established in order to eliminate the lack of education in the villages compared to the cities, to contribute to the development of the villages in this way, and to train competent people in the fields of agriculture, animal husbandry, administrative affairs, culture lessons and art, have trained well-equipped teachers during the time they were able to fulfill their function and made a great contribution to the country's educational breakthroughs. The aim of the study is to explain the importance of music lessons, work plans and programs in music lessons, music lesson hours, instruments used in this lesson, and the contribution of song repertoire to art education among the lessons given from the establishment of the Village Institutes until their closure within the framework of the breakthroughs made in the field of education. In this context, the curriculum of the Village Institutes was accessed from different sources, the lessons related to music education in these sources were selected and tried to be analyzed in terms of content based on document analysis, one of the qualitative research methods.When the music education given in the Village Institutes is examined in general, it is observed that the variety of music education courses and course hours are quite sufficient, and the different instrument trainings given in these courses are very useful for the music education expected to be transferred to future generations. It was observed that music education was also provided outside of music class hours and the best examples of the learning-by-doing model were observed in the Village Institutes.

Kaynakça

  • Agras, N. (2010). II Mahmut Dönemi Islahat Hareketleri ve II Mahmut’ un Eğitim Öğretim Faaliyetleri, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Konya.
  • Akçam, A. (2010). Anadolu Rönesansı’nda Köy Enstitüleri, Kuruluşunun 70. Yılında Bir Toplumsal Değişim Projesi Olarak Köy Enstitüleri Sempozyumu, 286- 311.
  • Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • AYSAL, N. (2005). Anadolu'da Aydınlanma Hareketinin Doğuşu: Köy Enstitüleri , Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 9(35), 267-28.
  • Aytemur, N. (2007). The Populism of The Village Institutes: A Contradictory Expression of Kemalist Populism, The Degree of Doctor of Philosophy, Middle East Technical University, Ankara.
  • Burgaç, M. (2003). ''Köy enstitülerinde eğitim-öğretim''. Atatürkçü Bakış, 2(4), 117-145.
  • Elpe, E. (2014). Köy Enstitüleri ve Sanat Eğitimi, Batan Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 4(2).
  • Ersil Özyüksel, G. (2007). Cumhuriyet Devrimimizin Özgün Eğitim Kurumları Köy Enstitülerinde Müzik Eğitimi ve Günümüze Yansımaları, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Esen, Z. (2007). Kepirtepe ve Arifiye Köy Enstitüleri (1940-1946), Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Eser, G. (2011), Köy Enstitülerinde Bir Öncü: Özgün Arşivi Işığında Göl Köy Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Gökçeli, B. (2014). Türkiye’ de Cumhuriyet Dönemi’ nin İlk Modernleşme Hamleleri Sürecinden Bugüne Cumhuriyet Halk Partisi’ nin Müzik Politikaları, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Güler, B. (2015). Köy Enstitüleri Bağlamında Eğitim ve İdeolojinin Toplumsal Değişme Etkisinin İncelenmesi: Köy Enstitüsü Dergisi (1945-1947), Doktora Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Karaismailoğlu, E. (2013). Türk Eğitim Sisteminde Yeni Bir Eğitim Modeli Olarak Köy Enstitüleri ve Savaştepe Örneği (1940-1954), Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Kartal, S. (2008). Toplum Kalkınmasında Farklı Bir Eğitim Kurumu: Köy Enstitüleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 23-36.
  • Kıral, E. (2015). Vanished Schools: Village İnstitutes, European Journal of Research on Education, 3(1), 45-52.
  • Koç, N. (2013), Türk Kültür Tarihi İçerisinde Köy Enstitüleri, İstanbul, İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Köksal, H. (2016). Köy Enstitüleri Sonrası İmece İle Yeniden Köy Enstitüleri, İstanbul, Yenilikçi İmece Derneği Yayınları.
  • Ortaş, İ. (2005). Ülkemizin Kaçırdığı En Büyük Eğitim Projesi: Köy Enstitüleri, Başkent Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Eleştirel-Yaratıcı Düşünme ve Davranış Araştırma Laboratuvarı Pivolka Dergisi, 4(17), 3-5.
  • Önder, M. (2012). Toplumsa Değişim Sürecinde Düziçi Köy Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih anabilim Dalı İnkılap Tarihi Bilim Dalı, Konya.
  • Şeren, M. (2008). Köye öğretmen yetiştirme yönüyle köy enstitüleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 203-226.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11 baski: 1999-2018).
  • Tunç, A.Z. (2009). Köy Enstitülerinde Sanat Eğitimi ve Dönemin Yöneticilerinin Sanata Yaklaşımı, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, 26, 30-34.
  • Türkoğlu, P.(1997). Tonguç ve Enstitüleri, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Uçan, A. (2013). Atatürk ve Köy Enstitülerinde Müzik Eğitimi, Arkadaş Yayınları.
  • Ülkü, C. (2008). Sanat Eğitimi, Sanat ve Köy Enstitüleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 37-45.
  • Yeşil, H. (2018). Türkiye’ de Köy Enstitülerinin Kapatılma Süreci ve Demokrat Parti’ nin Eğitim Anlayışı, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, Samsun.

TÜRK MAARİFİNİN YAPI TAŞI KÖY ENSTİTÜLERİNDEKİ MÜZİK EĞİTİMİNE GENEL BİR BAKIŞ

Yıl 2024, , 168 - 179, 05.08.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1491208

Öz

Köy Enstitülerinin eğitim öğretim serüveni Hasan Ali Yücel’in Milli Eğitim Bakanı, İsmail Hakkı Tonguç’ un ise İlköğretim Genel Müdürü olduğu dönemde 17 Nisan 1940 yılında, 3803 sayılı kanunla başlamıştır. Cumhuriyetin ilanından itibaren Kurtuluş Savaşı’nın olumsuz etkilerinin toplumun üzerinden atılma çalışmaları eğitim alanında da kendini ilk yıllardan itibaren göstermiştir. Bu noktada Köy Enstitülerinin kuruluş amaçları doğrultusunda okuma yazma oranının kırsal kesimde yalnızca %5 olduğu düşünülürse köylerin kalkınmasına büyük katkı sağladığı görülebilir. Şehirlere oranla köylerdeki eğitim öğretim eksikliklerini gidermek, bu yolla köylerin kalkınmasına katkı sağlamak; tarım, hayvancılık, idari işler, kültür dersleri ve sanat alanlarında yetkin kişilerin yetiştirilmesi amacıyla kurulan Köy Enstitülerinin işlevini gerçekleştirebildiği süre içerisinde donanımlı öğretmenler yetiştirmiş olduğu ve ülkenin eğitim alanında yapılan atılımlara büyük katkı sağladığı izlenebilir. Çalışmanın amacı, eğitim öğretim alanında yapılan atılımlar çerçevesinde Köy Enstitülerinin kuruluşundan kapanışına dek verilen dersler içerisinde, müzik derslerinin önemi, müzik derslerindeki çalışma plan ve programları, müzik dersi saatleri, bu derste kullanılan çalgılar, şarkı dağarcığının sanat eğitimine katkılarının açıklanmasıdır. Bu bağlamda Köy Enstitülerinin müfredatına farklı kaynaklardan erişilmiş, bu kaynaklardaki müzik eğitimi ile alakalı dersler seçilmiş ve nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizine dayalı olarak içerik bakımından incelenmeye çalışılmıştır. Köy Enstitülerinde verilen müzik eğitimine genel olarak bakıldığında müzik eğitimine ait derslerin çeşitliliği ve ders saatleri oldukça yeterli, bu derslerde verilen farklı çalgı eğitimlerinin gelecek nesillere aktarılması beklenen müzik eğitimi için oldukça yararlı olduğu gözlenmiştir. Müzik dersi saatleri dışında da müzik eğitimine yer verildiği gözlenmiş ve yaparak-yaşayarak öğrenme modelinin en iyi örneklerinin Köy Enstitülerinde verildiği izlenmiştir.

Etik Beyan

İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisinde yayımlanmak üzere gönderdiğim “TÜRK MAARİFİNİN YAPI TAŞI KÖY ENSTİTÜLERİNDEKİ MÜZİK EĞİTİMİNE GENEL BİR BAKIŞ” başlıklı makalenin insan tabanlı bir çalışma olmadığını ve bu yüzden “Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışmalar” arasında olduğunu beyan ederim.

Kaynakça

  • Agras, N. (2010). II Mahmut Dönemi Islahat Hareketleri ve II Mahmut’ un Eğitim Öğretim Faaliyetleri, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı, Konya.
  • Akçam, A. (2010). Anadolu Rönesansı’nda Köy Enstitüleri, Kuruluşunun 70. Yılında Bir Toplumsal Değişim Projesi Olarak Köy Enstitüleri Sempozyumu, 286- 311.
  • Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • AYSAL, N. (2005). Anadolu'da Aydınlanma Hareketinin Doğuşu: Köy Enstitüleri , Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 9(35), 267-28.
  • Aytemur, N. (2007). The Populism of The Village Institutes: A Contradictory Expression of Kemalist Populism, The Degree of Doctor of Philosophy, Middle East Technical University, Ankara.
  • Burgaç, M. (2003). ''Köy enstitülerinde eğitim-öğretim''. Atatürkçü Bakış, 2(4), 117-145.
  • Elpe, E. (2014). Köy Enstitüleri ve Sanat Eğitimi, Batan Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 4(2).
  • Ersil Özyüksel, G. (2007). Cumhuriyet Devrimimizin Özgün Eğitim Kurumları Köy Enstitülerinde Müzik Eğitimi ve Günümüze Yansımaları, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Esen, Z. (2007). Kepirtepe ve Arifiye Köy Enstitüleri (1940-1946), Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Eser, G. (2011), Köy Enstitülerinde Bir Öncü: Özgün Arşivi Işığında Göl Köy Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Gökçeli, B. (2014). Türkiye’ de Cumhuriyet Dönemi’ nin İlk Modernleşme Hamleleri Sürecinden Bugüne Cumhuriyet Halk Partisi’ nin Müzik Politikaları, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Güler, B. (2015). Köy Enstitüleri Bağlamında Eğitim ve İdeolojinin Toplumsal Değişme Etkisinin İncelenmesi: Köy Enstitüsü Dergisi (1945-1947), Doktora Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Karaismailoğlu, E. (2013). Türk Eğitim Sisteminde Yeni Bir Eğitim Modeli Olarak Köy Enstitüleri ve Savaştepe Örneği (1940-1954), Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Kartal, S. (2008). Toplum Kalkınmasında Farklı Bir Eğitim Kurumu: Köy Enstitüleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 23-36.
  • Kıral, E. (2015). Vanished Schools: Village İnstitutes, European Journal of Research on Education, 3(1), 45-52.
  • Koç, N. (2013), Türk Kültür Tarihi İçerisinde Köy Enstitüleri, İstanbul, İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Köksal, H. (2016). Köy Enstitüleri Sonrası İmece İle Yeniden Köy Enstitüleri, İstanbul, Yenilikçi İmece Derneği Yayınları.
  • Ortaş, İ. (2005). Ülkemizin Kaçırdığı En Büyük Eğitim Projesi: Köy Enstitüleri, Başkent Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Eleştirel-Yaratıcı Düşünme ve Davranış Araştırma Laboratuvarı Pivolka Dergisi, 4(17), 3-5.
  • Önder, M. (2012). Toplumsa Değişim Sürecinde Düziçi Köy Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih anabilim Dalı İnkılap Tarihi Bilim Dalı, Konya.
  • Şeren, M. (2008). Köye öğretmen yetiştirme yönüyle köy enstitüleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 203-226.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11 baski: 1999-2018).
  • Tunç, A.Z. (2009). Köy Enstitülerinde Sanat Eğitimi ve Dönemin Yöneticilerinin Sanata Yaklaşımı, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, 26, 30-34.
  • Türkoğlu, P.(1997). Tonguç ve Enstitüleri, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Uçan, A. (2013). Atatürk ve Köy Enstitülerinde Müzik Eğitimi, Arkadaş Yayınları.
  • Ülkü, C. (2008). Sanat Eğitimi, Sanat ve Köy Enstitüleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 37-45.
  • Yeşil, H. (2018). Türkiye’ de Köy Enstitülerinin Kapatılma Süreci ve Demokrat Parti’ nin Eğitim Anlayışı, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, Samsun.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar, Müzik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bilgehan Aycan 0009-0007-9942-0644

Erken Görünüm Tarihi 13 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Aycan, B. (2024). TÜRK MAARİFİNİN YAPI TAŞI KÖY ENSTİTÜLERİNDEKİ MÜZİK EĞİTİMİNE GENEL BİR BAKIŞ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(1), 168-179. https://doi.org/10.22252/ijca.1491208

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca