This article analyzes the piano Trio INO-3 V. Rotaru, its significance
in the author's work, the basic style, the harmonic, rhythmic and inerprtative
aspects. The connection with neo-folklore direction in music and traditional
genres in Moldovan folk music is revealed, the synthesis of traditional folklore
with modern composition techniques.
This article assumes to define first of all value of the considered Trio
INO-3 in the context of all area of chamber-instrumental music of V. Rotaru, as
the last composition of the composer in this genre sphere. The article also
focuses on the neo-folklore features of the composer's style and their
harmonious combination with the classical traditions typical of the trio of
Russian and Western European composers. As for the classical traditions, the
Trio is a three-part cycle with a characteristic tempo dramaturgy:
I. Moderato
II. Lento
e molto lamento
III. Allegro
moderato
Since this Trio is the last in the cycle and was
written shortly before the composer's death, the author's appeal to the genre
of mourning Saraband in the middle part is of interest. As for the neo-folk
style elements, they define the whole thematic, rhythmic and Lado - harmonic
material of the composition. The article focuses on the Lado - harmonic
features of all parts of the Trio, which are characteristic intonation formulas
of Moldovan folklore: motives with II increased and decreased levels, motives
with IV increased level, VI increased level, enriched with melismatics. From
the point of view of rhythm, the composer relies on the rhythmic formulas of fast
Moldovan dances, with variable meters and changing accents. The ensemble
texture goes back to the classical traditions, which consist in frequent
variation of thematism transmitted from one member of the ensemble to another,
as well as in rich polyphonic techniques such as imitation, Canon and
contrasting polyphony. In General, the trio INO3 is a concert composition with
vivid figurative contrasts, which is worthy of being in demand in pedagogical
and concert practice in our country and abroad.
V. Rotaru chamber ensemble style features neofolkloric features
Bu makale piyano Trio INO-3 V. Rotaru, yazarın eserindeki önemi, temel
tarzı, harmonik, ritmik ve zorlayıcı yönlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma,
müzikte neo-folklor yönü ile Moldova halk müziğindeki geleneksel türlerin
bağlantısı ve geleneksel folklorun modern kompozisyon teknikleriyle sentezini
incelemektedir.
Bu makale, Trio INO3 adlı eserin V. Rotaru'nun bu türdeki diğer
eserlerini temsil ettiğini varsaymaktadır. Makalede ayrıca, besteciye ait neo-folklor
müzikal tarzın özellikleri, Rus besteciler ve Batı Avrupalı bestecilerin
klasik gelenekleri ile uyumlu kombinasyonları üzerinde durulmaktadır.Klasik
geleneklere gelince, Trio karakteristik tempo özelliklerine sahip üç bölümlü
bir döngüdür:
I. Moderato
II. Lento e molto lamento
III. Allegro moderato
Bu Trio, bu döngünün sonuncusu olması, bestecinin ölümünden kısa bir
süre önce yazılması ve yazarın orta kısımdaki Saraband yas türüne hitap etmesi yönü
ile ilginçtir. Neo-folk tarzı unsurlara gelince, kompozisyonun bütün tematik,
ritmik ve harmonik malzemesini tanımlamaktadır. Eser, Moldova folklorunun
karakteristik tonlama formülleri olan Trio'nun tüm bölümlerine odaklanmaktadır:
II artı ve azalmış seviyeli motifler, IV artmış seviyeli motif, VI artmış
seviye, melismatikle zenginleştirilmiş. Besteci, eserinde ritm açısından,
değişken değerler ve değişen vurgular ile hızlı Moldova danslarının ritmik
formüllerine vurgu yapmaktadır. Topluluk dokusu, topluluk üyelerinden birinden
diğerine aktarılan tematikizmin sıkça çeşitlendirilmesinin yanı sıra, taklit, canon
ve kontrast polifoni gibi zengin polifonik tekniklerlede sık sık oluşan klasik
geleneklere geri döner. Genel olarak, trio INO3, ülkemizde ve yurtdışında
pedagojik ve konser pratiğinde talep edilmeye değer, canlı figüratif
kontrastlara sahip bir konser bileşimidir.
V. Rotaru oda topluluğu stil özellikleri neofolkloric özellikler topluluk dokusu polifonik teknikler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca