Bu çalışmada, tez çalışmasının
bir parçası olan piyano Trio “Üç piyano
Trio“INO” adlı esere yer verilmiştir. Ayrıca piyano performansının özellikleri
bu makalede tartışılmıştır. Bu araştırma, öncelikle bu
bileşimin stil özelliklerini belirlemeyi ve bestecinin yaratıcılığındaki büyük
önem taşıyan neo-folklor yönünün karakteristik özelliklerini analiz etmeyi
amaçlamaktadır. “INO-2” üçlüsü, besteci tarafından 2004 yılında kızı Elizabeth'e adanmıştır. “Keman&Piyano” sonatının armonik yapısına
dayanılarak yaratılan bu eser, hacim olarak eşit olmayan iki bölümden oluşmaktadır; Recitativ ve Allegro scherzando. İkinci bölüm, çalışmanın dramatik ve dinamik
merkezi olarak adlandırılabilir. İlki bir tür prolog olan eser, neo-folklorizm
tarzı ile üçlünün her iki bölgesinde de kendini göstermektedir. İlk bölümde,
doina ve ballads türlerinin halk sözleri bulunmuştur. Bu türler, stanza formunda
(5 stanza + Coda), melismatik
yönünden zengin ritimde, varyasyon tonlarında farklı tonlarda görülmektedir. Eserde
kullanılan modern kompozisyon yazım tekniği, 20. yüzyılın sonları ve 21.
yüzyılın başlarındaki modern müziğin karakteristik özelliği olan asimetrik
sisteme hitap etmektedir. İkinci bölümün neo-folklorik tarzı, V. Rotaru
tarafından, genel işareti olan aslorik erkek danslarının taklitinde
vurgulanmıştır. Danslar, yedi sekiz, iki sekiz, altı sekiz, dört sekiz dizisini
içermektedir. Ayrıca, bir bas akorunun karakteristik formülünde veya onaltıncı
virtüözik geçişlerinde kendini göstermektedir. Yazarın, piyano bölümünde en sık
yapılan bir zil dokusunun taklit edilmesine hitap ettiği de belirtilmeye değer
görülmüştür. Bu kompozisyondaki neo-folklorizm tarzı, hem klasik topluluk dokusu hem
de yenilikçi yazma teknikleriyle uyumlu bir şekilde birleşmektedir. Her iki
durumda da, piyano ve yaylı çalgıların birleştirilmesi için çeşitli polifonik
teknikler önemli bir rol oynamaktadır. “INO-2”
üçlüsü, Moldova ve yurtdışında konser ve öğretmenlik uygulamalarında talep
edilen, yaratıcı tezatlıklara sahip parlak bir kompozisyondur ve bu nedenle
profesyönel sanatçılar (Inna Saulova, Nadezhda Kozlova ve Olga Uhno) tarafından
kerelerce çalınarak hak ettiği noktaya ulaştırılmıştır.Bu çalışmada, gelişme bağlamında, 20. yüzyılın ikinci yarısında Rus
müziğindeki en parlak stili olarak bilinen neo-folklor yönü ele alınmıştır.
V. Rotaru oda topluluğu stil özellikleri neo-folklor polifonik teknikler
V. Rotaru chamber ensemble style features neo-folklore features
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca